"Hopp-och lek"-kommando till hästen?

Targa

Trådstartare
Ja, ni vet, när man lydnadstränar med hund och vill tala om för hunden att nu är det slut på lydnadspasset, så varsågod och "hopp och lek". Finns det någon anledning att ha något liknande kommando till hästen?

Jag kom att tänka på det när jag löslongerade en av hästarna i ridhuset igår. Efter ett tag ville jag plocka fram några bommar, så då bad jag hästen stå still medan jag gick och hämtade bommar. Hon stod lugnt och väntade. Medan jag letade bommar under ridhusläktaren ringde min mobil. Hästen stod lugnt kvar där jag ställt henne - och det var ju trevligt att se! Men eftersom mitt telefonsamtal drog ut på tiden, så ville jag tillfälligt befria hästen från mitt "kommando" (eller vad man nu ska kalla det). Så jag gick in i ridhuset och viftade iväg henne - hon såg väldigt konfunderad ut, men till slut så lommade hon iväg några steg i skritt.

Min fråga: finns det någon här som använder sig av någon typ av "hopp- o lek"-kommando? Hur gör ni då?
 
Sv: "Hopp-och lek"-kommando till hästen?

Jag har inget ord för "hopp och lek", utan jag tar tag i mankammen och "vaggar" den fram och tillbaka,å säger är du busig....:) då vet dom att det är bus, eller att dom får roa sej själva.

//Marlene
 
Sv: "Hopp-och lek"-kommando till hästen?

Okey - jag får väl lära mina något liknande!

Härliga bilder du har på din hemsida, förresten!
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 950
Senast: zarmino
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 097
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp