Hopp- och dressyr på islandshäst..

D

Duffy

..är något som jag väldigt gärna skulle vilja prova på. Har haft en tidigare islänning som verkligen älskade att hoppa och hade talang för det. När jag sålde honom och sedan köpte min nuvarande häst känns det som att hoppningen fattas mig och ridningen känns inte lika rolig.
Har provat att löshoppa honom över cavaletti och några pytte-kryss och har även hoppat på honom uppsutten. Nu skulle jag vilja ta det till nästa nivå, men hur ska jag göra för att få honom att tycka att hoppning är roligt? Visst, han hoppar, men jag känner inte den där riktiga hoppglädjen och viljan.
Sedan har jag ett par frågor om lättklasser i hoppning. Hur höga är hindren i c-ponnyklassen? Måste man ha något slags "ridkort" för att få vara med på "vanliga" hästtävlingar?
Hur går en clear round-klass till?

Vilken är den lättaste klassen i dressyr för c-ponnys?
Vilka moment är det, vilka ridvägar, tempo m.m.?

Sv: Hopp- och dressyr på islandshäst..

du kanske kan rida ut tsm med någon och hoppa något litet hinder på en stig eller något ;)

Visst, han hoppar, men jag känner inte den där riktiga hoppglädjen och viljan.

Alla hästar tycker ju inte att det är lika roligt! Just bland islandshästar har jag sett alla varianter - från riktigt duktiga hoppare med mycket hoppglädje (som den jag hade på foder för några år sedan), till riktiga klumpedunsar som river allt som kommer i deras väg (som den jag har nu). Islandshästar avlas ju inte alls på hoppförmåga, så det blir ju lite olika sorter i det avseendet!

När det gäller hoppglädje så är det väldigt olika. Alla gillar inte att hoppa, precis som att inte alla människor gillar att spela fotboll till exempel. Jag tror inte att man kan lära sig att tycka det är roligt, du kan ju försöka göra det lite intressant. Som Emuliiaa sa: Ut och hoppa i skogen över nån liten trädstam eller liknande. Om hästen tycker det är kul att rida ut alltså. Du kanske kan ha med dig nån annan häst som lite draghjälp.

Angående tävling, nu är jag jättedålig på det här med tävling, har bara tävlat nån clear round på ridklubben som liten, men jag har för mig att man behövde grönt kort för att tävla. Fast inte om man tävlar i Klubbmästerskap, men om man ska tävla utanför klubben. Jag är som sagt inte så insatt, men så har jag för mig att det var förr iaf.

Ja det kan vara en bra idé!:idea:. Vi har inte så mkt naturliga hinder på våra ridvägar, så jag får väl försöka släpa dit några trädstammar. Hopptekniken är annars ganska bra, men ibland har han lite svårt att komma rätt på hindret, men det får vi öva på i framtiden. Just nu är det viljan som ska lockas fram:D Tänkte kanske löshoppa honom någon dag med lite högre hinder så att han får lite mer utmaning så att han inte tycker det är tråkigt. Är hinderhöjd på 30-40 cm lagom för en häst med mankhöjd på 1.34?

Jag tycker 30-40 cm är i lägsta laget - de flesta islandshästar jag sett hoppa (både löshoppning och uppsuttet) hoppar bättre på 50 cm och uppåt, eftersom de då måste få till riktiga språng för att komma över, istället för att bara kliva....

Självklart kan man börja med riktigt låga hinder för att hästen skall få se dem och förstå vad den skall göra, men för att träna hopptekniken behöver det nog vara aningen högre.

Liknande trådar

Islandshäst Är det någon som har erfarenhet att tävla hoppning och/eller "vanlig" dressyr på islhäst? Alltså inte islandshästdressyr. Jag rider min...
Svar
4
· Visningar
1 806
Senast: Andalusier
·
Hoppning Jag har en dotter på 12 år som börjar bli lite intresserad av att ge sig ut att börja tävla "på riktigt". Eller inte lite, väldigt...
Svar
8
· Visningar
1 911
Senast: Mimsan_
·
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 872
Senast: ameo
·
Hoppning Hejsan! Jag ska förmådligen tävla nästa år 2014 jag kommer då att köra en hopptävling och dressyr tävling. Men jag har bara annars...
Svar
10
· Visningar
4 924
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama