Hopp och cavaletti övningar?

Sv: Hopp och cavaletti övningar?

Övning 1:
Att sätta två sockerbitar/småhinderstöd. brevid varandra och rida på (utan bom) är en väldigt bra övning för att få koll på inramningen.

Övning 2:
Man kan sätta alltifrån 3-8 hinder på medellinjen i denna form --/--\--/--\
Med samma avstånd mellan varje, dock lite mer vinklade än vad dom blev här :p
och rida dels på en s båge mellan dem (koll på ytterbogen) och dels hoppa dem rakt upp, alltså diagonalt över. Också nyttig inramningsövning.

Övning 3:
Sätt ut två hinder nära medellinjen. så att dom står ---:---
Punkterna är alltså där hindren ska stå.
Så gör du skänkelvikning från hörnet, till mitten på hindret, fattar galopp, hoppar över, saktar av och skänkelvikning tillbaka.

Bild på övning 2 och 3:
3:
vning3.jpg

2:
vning2.jpg

Sätt upp så många hinder du vill ha på medellinjen. Det ska vara ett galoppsprång mellan varje, mitt emellan dom två hindren lägger du en bom.

Så det blir. -|-||-|-||-|-||-|
Dom enkla | är bommar och dom dubbla || är hinder.
Så de ska va en bom före första hindret och efter sista.
Det är en bra övning som gör att hästen får en jämn galopp mellan hindren samt blir lite snabbare upp i en landning.
Då kan man exprimentera med avstånd, kortare avstånd för att få mer smatterbandseffekt under hovarna på hästen och längre avstånd för att öva och tänja.

Vilka bra tips! =)

Det blir verkligen lätt att man fastnar och fantasin inte kommer igång när man väl står i ridhuset. Att använda flera bomserier med olika avstånd och höjder ska jag komma ihåg, det är precis vad min kille behöver för att inte tröttna =)

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 117
Senast: Nepenthe
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 702
Senast: Badger
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 474
Senast: Tuggben
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II