Hopp- eller dressyrsadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare emelit
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 2 126
E

emelit

Ja, det är frågan. Om jag nu bara har råd med en av sadlarna, vad ska jag då välja för någon?
Hästen är tänkt att tävla FT nästa år i slutet av sommarn. Vi har precis satt igång med dressyrträningen lite smått och ska alldeles snart börja hoppträna också.
Så, vad i hela friden ska jag välja?
Det är ju oerhört jobbigt att hoppa på riktigt med en dressyrsadel, å andra sidan blir det inga höjder föränn våren?
En hoppsadel är ju onekligen enklare att hoppa i och rida ut i, men sitsen blir ju inte den bästa..

Help me :crazy: :bow:

Edit: Nej, jag blir inte klok på allroundsadlar

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hopp- eller dressyrsadel?

Det är ju lättare att rida dressyr i en hoppsadel än att hoppa i en dressyrsadel. Alla hoppryttare rider ju dressyren i hoppsadlar så det går nog utmärkt.

Flatback, säger jag. För mig funkade det finfint att rida dressyr i min gamla sådana, iaf.

För en dressyrsadel GÅR ju inte att hoppa i, och om du inte ska ha båda ..

Hade jag varit "i dina kläder" hade jag köpt en hoppsadel. Det är svårt att hoppa "större" i en dressyrsadel, dessutom går det, med envishet och träning att rida lättare dressyr i en hoppsadel.

Förstår ditt problem! Men jag skulle ändå satsa på en hoppsadel. Det är HEMSKT att hoppa i en dressyr sadel även fast hindren är låga. Provade häromdagen att hoppa ett litet cavaletti hinder i min dressyrsadel ( även fast den är superskön) och det gjorde RIKTIGT ont! Om du känner någon som har en dressyr sadel, som passar din häst, kanske du kan få låna den någon gång. Ett litet tips så här vid midnatt :) Hare bra/ Sara

Majoriteten får bestämma, hoppsadel it is :cool:
Testade grannens dressyrsadel idag, som är till salu för endast 1900 (oooops smygannons utan att jag menade det), dessvärre trycktes den ner alldeles för mycket av min tyngd (jag som är såååå tung :smirk: ) och tryckte på manken. :(

:eek: Att den trycktes ned på manken har ingenting att göra med hur tung du är eller inte! Antingen så var bomvidden för vid eller så var mankfriheten för låg för din häst.

Givetvis så menade jag inte att jag var för tung :crazy: Utan att den låg bra när han stod still och jag inte satt på, men trycktes ner när jag satte mig i sadlen och han började röra på sig = sadlen passade inte

Vad jag har hört är det inte nyttigt för hästens rygg att hela tiden gå med flatback sadlar...? :confused:

Definitivt hoppsadel.Jag föredrar djupt eller halvdjupt säte,då går det utmärkt att rida dressyr till husbehov och kanske spara ihop till en begagnad dressyrsadel.Finns ju de som inte är så dyra (begagnade märkessadlar).Vissa hoppsadlar har dessutom avtagbara klossar vilket ju kan vara bra när man markarbetar.

bara ett litet tips, ajg köpte mig en hoppsadel med flyttbara klossar, så när jag rider dressyr kan jag flytta dem(ta bort den bakre) så de passar bättre för att rida dressyr i.

Linn_89 skrev:
Vad jag har hört är det inte nyttigt för hästens rygg att hela tiden gå med flatback sadlar...? :confused:

Nu menar du väl ändå dressyrsadlar??

Det är det jag har hört, att just dressyrsadlar inte är det bästa att ha alltid eftersom vikten placeras mer centrlt än vad en hoppsadel gör.

Flatback är ju endast sätet som är "flatare" inte uppbyggnaden om man jämför med en trad. hopp.

Det finns faktiskt en hel del hästar som har fått ont i ryggen av flatbacksadlar.Blir nog ofta mer tryck på pinkter i dessa!

Liknande trådar

Utrustning Hejsan alla kloka bukefalister. :) Jo det är som så att jag går i hoppsadel-köpar-tankar. Har nämligen börjat hoppa lite smått och...
Svar
3
· Visningar
712
Senast: Liten
·
A
Utrustning det är så att jag ska sälja min gamla skrotiga allround sadel och köpa en ny. ren dressyr eller hopp för att om ett tag när ekonomin är...
Svar
2
· Visningar
837
T
Utrustning Eftersom jag inte är riktigt nöjd med min wintec allround sadel så är jag nu på jakt efter en ny. I tankarna just nu är det Globus... 2 3
Svar
44
· Visningar
4 011
Senast: FadeAway
·
  • Låst
Dressyr Jag ska precis köpa mig en dressyrsadel och står inför ett dilemma skulle man kunna säga. Jag vet inte vad för sadel jag ska välja...
Svar
18
· Visningar
2 286
Senast: gazira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Bråkande hundar
  • Uppdateringstråd 31