Hopp- eller dressyr?

boccia

Trådstartare
Vad anser ni om denna stam? Är det mest åt hopp- eller dressyrhållet?

En släkting till mig är på G att köpa denna häst, och vill betäcka iår, och jag har fått i uppdrag att välja hingst (eftersom jag med största sannolikhet kommer köpa avkomman).

Är sugen på Warsteiner, har alltid haft ett gott öga till honom, men vet inte så mkt om hans avkommor.

Sen så är jag även ruggigt förtjust i Lill Cotte, men funderar på allt pappersarbete som tillkommer iom att han inte är godkänd i Sverige. Hur blir det om man använder honom och reggar avkomman i det avelsförbund där han är godkänd? Får avkomman då gröna papper i Sverige?

Sv: Hopp- eller dressyr?

Jag hade nog hellre tagit Warsteiner än LillCotte inte minst med avseende på all extra administration och pengar som tillkommer.

Men det finns ju så många fina hingstar att använda....
Måste ju säga att hennes stam känns rätt ...gammal...

Om du skall ha avkomman, vad vill du ha ? Och vilka är stoets styrkor ?

Nu kollade jag jättesnabbt och det ser inte ut som mödernet lämnat så mycket bra (som visats/tävlats iallafall) ar och det kombinerat med en sänkt hingst som far öch en i övrigt inte så modern stam gör väl att det inte helt självklart att stoet kommer att producera en avkomma som är intressant på marknaden. Men är det du som kommer att ta avkomman så är ju inte det det stora problemet.
Hingstarna du har gett som förslag är två väldigt olika hingstar. Vad är det var och en av hingstarna har som gör att du föreslår någon av dem? Vad har du för tankar om avkomman? Har du räknat på vad det kommer att kosta att ta fram en avkomma jmfr. med att köpa?
Om man tittar på stoets blup så ligger hon lågt i alla staplarna. Bäst ligger hon i ben, skritt och trav och troligen lämnar hon små avkommor (vilket kan vara både bra och dåligt beroende på vem som önskar). Nu betyder det inte att stoet själv behöver vara en så svag som individ utan det är det som hon kan förväntas lämna i aveln. Jag är långt från en blup-expert, men jag hade rekommenderat att välja en väl beprövad hingst som ligger mycket bra till i de delar du är intresserad av.

Pengarna som tillkommer handlar om några tusenlappar, så just den ekonomiska biten med att välja LillCotte spelar ingen roll alls.

Jag är egentligen mest hoppryttare, med blir mer och mer åt dressyrhallet. Vill ha en allroundhäst med både gång och hoppförmåga.

Stoets styrkor, bortsett från ett enastående trevligt temperament, är mest åt dressyren. Inga strålande gångarter, men väldigt lätt för sig. Något framtung i modellen, men bär sig så det inte märks alls i ridningen.

Skulle önska lite bättre kors, och inte fullt så grov halsansättning. Vill ha en hingst som nedärver lite storlek, då stoet själv bara är ca 160 cm

KL

De Falleur avkommor som jag har sett har varit ganska så rejäla och har framförallt en bra trav (det är därför som så många blivit körhästar antar jag). Trevliga i huvudet men av lite gammal modell. Falleur hästen som jag red hade en dålig galopp med framförallt dålig balans men så var han just mest körd. De övriga två galopperade bättre men hade då en del fullblod på mödernet.

Man kan inte ta BLUP värdet från ett så gammalt sto och jämföra med dagens ston. Eller jo det kan man naturligtvis göra men det är sällan som äldre ston får ett högre värde än yngre. Så ska det vara om vi väljer rätt hingstar och utvecklar avelsarbetet vilket gör att vi tar fram bättre och bättre hästar hela tiden; det sker hela tiden avelsframsteg. Eftersom detta stoet dessutom har en äldre stam och inga egna resultat eller avkommor så är dessutom hennes BLUP värden realtivt osäkra och mest baserade på förädrarnas och släktingars BLUP värden. Det betyder inte att hon är en dålig häst eller att man inte ska titta på värdena. Skulle man jämföra henne bara med ston i hennes åldersgrupp så skulle hon kanske ligga bland den bättre hälften (det går tyvärr inte att sortera efters ålderskategorie). Trots detta kan man ändå titta på BLUP värdet och konstatera precis som Pasteijja skriver att hon troligen nedärver en bättre skritt och trav än galopp och att man kanske ska välja en hingst med lite storlek.

Nu vet inte jag hur stoet ser ut men om hon är rejäl kanske Warsteiner lämnar en köttbulle? Dock nedärver han storlek!

Jag tycker att du ska ringa till HÄSTAK och fråga dem om registreringen av fölen i Mecklenburg. Gillar också Lill-Cotten och har en kompis som väntar föl e. honom. Jag tror inte att det är krångligare eller dyrare än i ASVH men det kan de svara på.

Den där skulle jag lägga en ädel gångartshingst på. Gärna någon modern så att fölet får ett marknadsvärde. Skulle absolut inte lägga en hopphingst på men gärna en gångartshingst som också kan hoppa. T ex Shooting Star som fick bra hoppoäng på sitt tyska bruksprov.

Den där skulle jag lägga en ädel gångartshingst på. Gärna någon modern så att fölet får ett marknadsvärde. Skulle absolut inte lägga en hopphingst på men gärna en gångartshingst som också kan hoppa. T ex Shooting Star som fick bra hoppoäng på sitt tyska bruksprov.

Och ett stort plus för Shooting Star är ju hans riktigt bra galopp, vilken han förhoppningsvis förärver.

Kom att tänka på Don Romantic, då jag varit och tittat på ettnföl e.honom på morgonen, vilket var riktigt fint. Han är väl en hingst som verkar stämpla sin avkommor väl både på typ och storlek. Han har ju också en riktigt bra galopp-blup

Lill Cotte var 1.64 som 3-åring. Betäcker du med honom får du inga gröna papper på avkomman om du ska omregistrera den i ASVH.

Stoets far Falleur blev sänkt till C, däremot lämnade han många bra körhästar. Vet ett Falleur-sto som lämnat avkommor med diplom på 3-årstest efter Briar (som har +6.0 i mankhöjd) och Saigon.
Vill du ha en W-hingst så välj hellre Weltman än Warsteiner.

Han såg trevlig ut, men går det att få semin till svensk station på honom, eller måste man till Danmark? Hittade ingen bra sida med info...

Åsikter om Breitling TP?

Senast ändrad:

Han såg trevlig ut, men går det att få semin till svensk station på honom, eller måste man till Danmark? Hittade ingen bra sida med info...

Åsikter om Breitling TP?

Ägaren sade om jag inte minns fel att de skulle samköra med flera andra seminimportörer i Sverige. Nu bor ju jag i Skåne så här är det ju lätt att själv möta upp, men det är säkert inga problem när du bestämt dig för seminstation. Min erfarenhet är ju att seminören ringer och bokar hos hingsthållaren och Schou & Skoube samarbetar väl med Westlife.
Tror att Görel censurerar mig ;) men provar att länka borttagen länk annars får du googla. Lycka till.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 563
Senast: axel
·
Avel Ska troligtvis köpa ett holländsk sto, från uppfödarna som även är hingsthållare får jag välja att betäcka henne med en av deras...
Svar
6
· Visningar
900
Senast: Mariaauto
·
Avel Min kompis ska köpa ett ungsto f-08 uppfött i sverige fast med tysk mamma och pappa.Hingsten heter Hydriot (e.Hitchcock) och står i...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
8 879
Senast: rubytoo
·
Avel Hej! Jag håller inte på med avel alls och är totalt okunnig, så om inte annat så kanske denna tråden ger er ett gott skratt! :D Dock...
2
Svar
30
· Visningar
8 913
Senast: Anki Lundberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025