Hopp-debut..

Sv: Hopp-debut..

HannaSwenson skrev:
NÄR MAN SEN LIGGER DÄR FÖRLAMAD FÖR RESTEN AV LIVET KANSKE MAN ÅNGRAR SIG LITEGRANN? ELLER INTE!! :mad: :mad: :devil: :mad:

Ja det kanske man gör men det är väl upp till den personen då.
Det är ju fasiken vad alla är godhjärtade och bryr sig om sina medmänniskors huvud helt plötsligt?
WHY? Ni säger ju själva att de är dumma i huvudet....så släpp det och engagera er i något ni har med att göra istället. :smirk:

toughcookie skrev:
Då kan man ju inte heller lägga ut bilder på några av våra topp dressyr ryttare:crazy: .
Vuxna människor har alltid ett val och jag tror våra ponnyryttare är så upplysta att dom inte tar efter!

Det kanske inte framgick så tydligt av mitt inlägg, men jag menar såklart forumet "Hoppning"

jag är fullt medveten om att våra toppryttare i dressyr rider utan hjälm och alla westernryttare likaså......+ "alla" hoppryttare också så länge det inte handlar om tävling.

HannaSwenson skrev:
HÅLLER MED TILL 110%

BORDE VARA LAG PÅ HJÄLM!!(ÄVEN VÄST)

NÄR MAN SEN LIGGER DÄR FÖRLAMAD FÖR RESTEN AV LIVET KANSKE MAN ÅNGRAR SIG LITEGRANN? ELLER INTE!! :mad: :mad: :devil: :mad:

fast det är väl upp till var och en? :confused: jag skulle ALDRIG rida med väst varje dag även fast det var lag....

låt Nirak vara, hon gör som hon vill :smirk:

Självklart gör man som man vill, jag menade bara att man kanske iallafall kan göra det där inte en massa andra ryttare ser det och kan få för sig att det e OK.
Jag bor tex mitt i en liten by, skulle jag rida runt där utan hjälm så alla barnen såg det?! Never... Jag vill ju helst att alla har hjälm när de cyklar också:p men så jobbar jag på sjukhus med....
så.. nu lovar jag att sluta tjata. ;)

Korta stiglädren 2-3 hål!
Du hoppar före hästen och slänger bak underskänkeln. Vänta på att hästen hoppar, du behöver inte hoppa åt den! ;)
Enklaste sättet för dig att lära dig att vänta på hästen är att hoppa massor med små studsserier. Börja med markbommar som en medhjälpare allt eftersom lägger upp.

En bok jag varmt kan rekommendera är "Vinnande hoppning" av George Morris. Han är lagedare för amerikanska landslaget, tillika stil-nazist /perfektionist.:crazy: .

Tänker inte kommentera hoppningen mer än att ni är ett jättefint ekipage och du är en duktig och djärv ryttare.

Mer allmänt då. Ang. hjälmen så kan man ju diskutera en hel del huruvida det verkligen är upp till individen eller ej.
Som en jämförelse kan ju nämnas att det är lag på bilbälte...

Senast ändrad:

tyvker som alla andra att ni är ett jätte fint ekipage och att det ser bra ut för att vara första gången :bump:
men en sak tycker jag som ingen annan skrivit .än
när du landar efter hindret satt du dig ner dirkt i sadeln som en duns ( ser ut som det på bilden )... häösten blir i obalans, tänk på att hästen landrar med ett av frambenen i taget och om man dunsar ner då blir det en stöt till det av benet du landar på ..
när dte är så här lågt spelar det inet så står roll men tänk på det när det blir högre..

NiraK skrev:
Jag är ett riktigt blåbär.. Dock är hästen rätt rutinerad.
Däremot tycker jag att han slarvar rätt mkt när han hoppar. Kanske beror på att hindrena är så små, eller att jag stör honom på något sätt.
Han hoppar ofta rätt bra första gången man styr på ett hinder, men om man tar samma hinder flera gånger så slarvar han. Han river sällan, men kan "knacka" i och liknande.
Tips?

Nirak

Om din häst är rutinerad som du skrev kan hända att hästen tycker det är för litet och slarvar då . :p Om du tycker det är läskigt att hoppa högt kan man lägga in lite svängar m.m. så hästen måste koncentrera sig och måste då ta i, i hoppet :D
Om du vill att den ska lyfta på benen kan du göra lite titt-hinder och lägga på läskiga saker så den lyfter mer :D

Sen Din sits tycker jag såg bra ut,Även om din skänkel gled bak på någon bild där minns ej vilken. Sånt som händer. annars fint :cool:

Tack!
Jo, det är mkt möjligt att hästen tycker att det är lite lågt.. Vill dock inte hoppa högre då jag i stort sett aldrig har hoppat tidigare..

Nirak

tycker det ser ganska bra ut för å vara första gången... däremot så skulle ja se att du ger hästen lite mera tygel över hindret så du inte råkar dra hästen i munnen över och lite kortare läder så att du kommer upp ur sadeln bätter.. tänk på att inte bli för frammåt lutad bara.... men sånt där kommer med övandet... lycka till!!!

NiraK skrev:
Jag är ett riktigt blåbär.. Dock är hästen rätt rutinerad.
Däremot tycker jag att han slarvar rätt mkt när han hoppar. Kanske beror på att hindrena är så små, eller att jag stör honom på något sätt.
Han hoppar ofta rätt bra första gången man styr på ett hinder, men om man tar samma hinder flera gånger så slarvar han. Han river sällan, men kan "knacka" i och liknande.
Tips?

Nirak
han kanske behöver ha ett bättre tempo mot hindret...

NiraK skrev:
Hej hopp!

haha.jpg

Haha... det är hästen som ska hoppa inte du!!!:rofl:
Akta tungan BTW....:idea: ;)

Svårt att döma av bara bilder. Jag är ingen expert och det går ju inte att se helheten utan bara ett litet ögonblick. En film vore lättare. Då till mina kommentarer. Lite mer ridning ser ut att vara önskvärt, och då menar jag ridning fram till handen så att du är med hästen och känner vad den gör, ger den stöd och kan vara följsam. Så att hästen får med sig sina bakben och inte tappar dem. Hoppa inte före hästen. Tycker att det är bra att du ger mkt eftergift över hindren när du inte är så erfaren, så att det inte blir ngt negativt för hästen. Andra har sagt att du ska ge mindre osv, men jag skulle hellre vara på den säkra sidan tills jag hade vanan inne, de andra kommer så småningom.
En rolig grej är att hoppa studs, kanske göra en knut på tygeln och hoppa med händerna ut åt sidorna eller på huvudet etc. Min balans förbättrades avsevärt efter sådana övningar, känslan också.
Fin häst!

Jag förstår att det är svårt med bilder.. kan ordna en film nästa gång jag hoppar.. om 20 år kanske?? ;) :angel:

Det stämmer att jag inte har så mkt sug i handen på honom... lättar ofta av mot hindret eftersom jag inte vill störa honom. Litar på att han avgör avståndet själv nämligen :angel: Om jag tar honom i munnen kanske det blir fel, tänker jag...

Nirak

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 337
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Dags för terminens två sista ridlektioner, som skulle bli en dressyr och en hoppning. Till dressyren fick jag sitta på fina farbror...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
897
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur