Hopp-debut..

Sv: Hopp-debut..

.. jag har inte läst igenom svaren riktigt som du fått men måste säga att det är välldans vågligt att på sin hopp-debut hoppa på rättuppstående med bom, hade nog kissat på mig när jag var nybörjare på din nivå...
- ahhaa hjälp varför ligger den bommen där, tänk om vi snubblar...hjälp!!!
men grattis du klarar det med bravur, & fina miner!:bow: :bump: :bow:

ang. sits, händer & dyl får du ta med din ridlärare;) men så skoj att du hittat ridning som hobby/ motionsform.. Hästar är bra på så många vis... Det verkar som du fått en trevlig lektionshäst som fixar det mesta åt dig. Finns många fördomar mot lektionshästar men det som är bra är att de oftast bara går & vet exakt vad de ska göra, så åk med & njut nu i början ... men som sagt lyssna på vad ridläraren säger...

Den övningen går ju också att göra med bara två bommar på backen, nästan ännu svårare eftersom de flesta hästar inte taxerar på en bom på backen. Den jobbigaste är om man lägger två plank ett platt o ett stående. och varje gång man är i r får man sitta av och lägga upp den lilla plankan.
hehe dåligt förbannad man blir om man gör samma övning med 5 hästar på en dag :D (och är totalt blind ibland som jag :crazy: :D )

333 skrev:
.. jag har inte läst igenom svaren riktigt som du fått men måste säga att det är välldans vågligt att på sin hopp-debut hoppa på rättuppstående med bom, hade nog kissat på mig när jag var nybörjare på din nivå...
- ahhaa hjälp varför ligger den bommen där, tänk om vi snubblar...hjälp!!!
men grattis du klarar det med bravur, & fina miner!:bow: :bump: :bow:

ang. sits, händer & dyl får du ta med din ridlärare;) men så skoj att du hittat ridning som hobby/ motionsform.. Hästar är bra på så många vis... Det verkar som du fått en trevlig lektionshäst som fixar det mesta åt dig. Finns många fördomar mot lektionshästar men det som är bra är att de oftast bara går & vet exakt vad de ska göra, så åk med & njut nu i början ... men som sagt lyssna på vad ridläraren säger...
Lektionshäst? :crazy:
Det är väl hennes egen..

är det... :confused: men...:confused: jag trodde med debut & så att det var någon som just börjat rida:crazy: oupss...

är det hennes egen så är det ju kul att den kan hoppa även om hon ej kan det ännu...:crazy:

:bow: :rofl: :rofl: :rofl: ursäkt till trådskaparen om så är fallet:rofl: :rofl: :rofl: :bow:

Fyller på tipslådan lite...

Korta dina stiglläder minst två hål. Du får obalans i underskänkeln som det var nu med så långa läder. Skänkeln åker bak och fram beroende var i språnget du befinner dig.

Handen/eftergift...Sänk handen och ge efetrgiften längs ed mankammen istället för över den. Låt minst lillfingret snudda vid mankammen hela tiden.
Detta gör att OM du kommer hel tokigt på hinder elelr tapapr balansen. snabbt kan ta ett man tag .

För att följa hästen lite lagom (vi håller oss till basic eftersom du inte är van att hoppa) så kan eftergiften vara lagom till ungefär halva hästhalsen.

Förslag på övningar du redan fått.

ytterligare ett tips är att hoppa relativt ofta men väldigt låg. Kanske två gånger i veckan, bara för att få upp känslan av det.

Lycka till!

NiraK skrev:
Tack för tipsen! :bow:
När han är hoppad tidigare på längre höjder vet jag att de lagt tex. en sopsäck på hindret eller hängt en jacka över översta bommen, så att han "tittar till" lite och hoppar upp sig lite bättre. Han är ju inte tittig på det sättet att han skulle stanna, men han blir kanske lite mer uppmärksam?
Första gången han hoppar ett hinder (oavsett höjd) hoppar han väldigt uppmärksamt, sedan slarvar han gärna.

Kan detta vara nåt att prova?

Nirak

Hej igen ;)

Det som du skriver gör ju helt klart att han blir lite mer uppmärksam och hoppar till lite extra men det förbättrar inte hans teknik eller styrka så det är inget som funkar i längden.
Efter att ha hoppat hindret med något "läskigt" på ett par gånger så kommer han säkert strunta i det och hoppa som vanligt.

Så kör på med studshoppning och serier. Ta hjälp av en tränare eller kompis som är kunnig och vet hur avstånden ska vara så att det inte blir tokigt.
Och börja inte med för höga hinder eller krångliga serier, det går jättebra att rida igenom en serie med alla bommar liggandes på marken, så att pållen får en chans att förstå vad han ska göra.

Sen vill vi se fler bilder! Heja Nirak, hoppryttaren. :D

Missestar skrev:
precis....det borde vara förbjudet att lägga ut sådana bilder på det här forumet
Då kan man ju inte heller lägga ut bilder på några av våra topp dressyr ryttare:crazy: .
Vuxna människor har alltid ett val och jag tror våra ponnyryttare är så upplysta att dom inte tar efter!

*knapplån*

Tack för alla tips! :)
Jag ska hoppa imorgon igen så får vi se hur det går! Ska försöka tänka på vad som skrivits här! :)

Nirak

Tänk inte på allt på en gång bara.

Välj en eller två saker och öva bara på det.

Annars blir det bara rörigt och "fel" om man försöker fixa allt på en gång.

En sak i taget:bow:

Nä, precis! Men jag ska försöka tänka på tipsen jag fick ang. sitsen och så tänke jag försöka mig på lite studs :)

Nirak

Vi ser fram emot fler bilder:banana:

Elelr ska vi börja oroa oss för att bli slagna på hoppbanorna??:angel: :)

Om jag får med mig nån frivillig fotograf blir det garanterat bilder att analysera sönder! ;) Tänkte försöka övertala min bror att komma med :idea: :angel: Tänkte hoppa kallblodet också och se om han fastnar på bild. Han är lite ambitiösare än halvblodet, även på lägre höjder.

Ni behöver nog inte oroa er för framtida tävlande ;)

Nirak

NiraK skrev:
Tack för tipsen!
Till alla som funderar kring hjälmen så var det som sagt inte riktigt planerat att jag skulle hoppa denna dag och nästa gång jag hoppar så åker den på. Jag litar på hästen, men är ju rätt orutinerad så det är nog bäst! :)

Nirak

Spelar ju för F*N ingen roll hur man ska rida, är det omöjligt att trilla av och slå ihjäl sig ute på en lugn tur i skogen eller?? Har ni planerat i förväg precis vart alla fåglar ska flyga upp ocj sån't? Om hästen är orutinerad dessutom...:mad:
Impulsrgrejor kan man väl få göra ibland, men aldrig vara dumdristig!
Ursäkta, men jag kan bara inte låta bli. Själklart gör alla som de vill, men här på buke kunde vi gott försöka vara goda föredömen för varandra tycker jag

Jag tycker det ser trevligt ut! Försök att slappna av i armarna innan hindet bara, du ser spänd ut (vilket jag förstår, för jag har själv vart ett "blåbär";) ) Lycka till!:)

gamila skrev:
Spelar ju för F*N ingen roll hur man ska rida, är det omöjligt att trilla av och slå ihjäl sig ute på en lugn tur i skogen eller?? Har ni planerat i förväg precis vart alla fåglar ska flyga upp ocj sån't? Om hästen är orutinerad dessutom...:mad:
Impulsrgrejor kan man väl få göra ibland, men aldrig vara dumdristig!
Ursäkta, men jag kan bara inte låta bli. Själklart gör alla som de vill, men här på buke kunde vi gott försöka vara goda föredömen för varandra tycker jag

HÅLLER MED TILL 110%

BORDE VARA LAG PÅ HJÄLM!!(ÄVEN VÄST)

NÄR MAN SEN LIGGER DÄR FÖRLAMAD FÖR RESTEN AV LIVET KANSKE MAN ÅNGRAR SIG LITEGRANN? ELLER INTE!! :mad: :mad: :devil: :mad:

Men snälla. Hon har valt att inte rida med hjälm och tror inte hon ändrar sig bara för att ni skriver något här på buke... Fin keps iallafall :d

TS:
Tyckte det såg fint ut med tanke på att du är väl dressyryttare?
Kanske inte lika mycket eftergift men det är ju bättre än för lite iallafall. Du slänger dej lite över hindret. Har glömt bort bilderna lite... *glömsk* Men jätte fin häst och det såg jätte fint ut för att vara "blåbär" och du har ju fått jätte bra tips från Zlatan, så det är bara att träna på!

Denna bild såg bäst ut http://i79.photobucket.com/albums/j135/snorkfreak/Ferrari/hopp.jpg
Där är det mer hästen som slarvar tycker jag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 337
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Dags för terminens två sista ridlektioner, som skulle bli en dressyr och en hoppning. Till dressyren fick jag sitta på fina farbror...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
897
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur