Hopp-debut..

N

NiraK

Hej hopp!
Jag hoppade för första gången på riktigt rätt nyligen. Fastande på bild. Är det någon som skulle vilja kommentera min sits och liknande och ge tips på vad jag kan förbättra/tänka på?
Tänk på att jag är helt nybörjare inom området :)

Första skuttet:

litetskutt.jpg

Landning :crazy: :

landning.jpg

Haha.. Hästen ser fokuserad ut iallfall :rofl:

haha.jpg

Hopp:

hopp.jpg

Hopp igen:

hopp2.jpg

Trav mellan hindrena i äkta tysk rollkursform :angel: :

hoppdressyr.jpg

Nirak

Sv: Hopp-debut..

Suck... :crazy: nu var det inte det jag ville ha kommentarer om..
Jag tänkte eg. inte hoppa utan bara jogga ut i skogen men så blev det som det blev..
Dock ingenting jag behöver förklara mig kring. Det är mitt fria val.
Jag har ett val, liksom du.

Nirak

Sparvoga skrev:
Tror det saknas nåt på huvudet:angel: ...

Bara inse fakta.
Sherry-Tanter rider inte med hjälm. Möjligen plymbeklädd hatt.

Jag tycker du ha förlånga läder,
Och att du lämnar allt åt hästen. Om du inte har hoppat förut, inget/eller lite så är klart man är lite osäker och låter hästen sköta jobbet.
Men va händer om hästen stannar, å du slutar rida några meter innan hindret?

Senast ändrad av en moderator:

*knapplån*

snälla, håll er till att kommentera min sits och hoppningen. Starta en tråd om ni vill diskutera hjälmanvänande.

Nirak

Jag är inte rätt person att bedöma/kommentera så jag sparar det till någon annan. :D
Men jag tycker det ser trevligt ut! :)

när det gäller hoppningen så tycker jag att det ser bra ut....är lite svårt att bedöma enbart genom att titta på några bilder, men något du kan tänka på är att försöka inte låta underskänkeln glida så mkt bakåt, samt på en bild ser det ut som att du försöker lyfta hästen över hindret.

Jag vill också hoppa!!!.....men jag väljer att ha hjälm på huvudet ;) ...inget illa menat till dig Nirak, men jag hade varit död idag om jag inte haft hjälm på mig

Oki, vet att man gör som man vill...förlåt!! Annars tycker jag det ser bra ut, tycker inte du verkar vara någon direkt nybörjare?? du verkar ha tungan rätt i munn på 3:dje bilden;) Snygg häst!!

Jag är ett riktigt blåbär.. Dock är hästen rätt rutinerad.
Däremot tycker jag att han slarvar rätt mkt när han hoppar. Kanske beror på att hindrena är så små, eller att jag stör honom på något sätt.
Han hoppar ofta rätt bra första gången man styr på ett hinder, men om man tar samma hinder flera gånger så slarvar han. Han river sällan, men kan "knacka" i och liknande.
Tips?

Nirak

Det ser lite obalanserat ut, och det kan kanske göra att hästen får lite sämre teknik och river lättare.

Du ser ut att kasta dig framåt, "hoppar före hästen". Sen ska du inte kasta fram händerna så mycket, man kan ge eftergift ändå. är man rädd att rycka hästen i munnen är det bättre att ta mantag, använda halsring eller liknande.

träna på skulle jag vilja säga, hästen räddar dig, du ska va tacksam att ha en sån häst

Du verkar inte följa med hästen alla gånger, det är som du vill hoppa före hästen. Blicken framåt innan och efter hindret.
Fin häst :)

ja, det var vad jag kunna se, men jag låter experterna ta de andra bitarna :D

nicodemus skrev:
träna på skulle jag vilja säga, hästen räddar dig, du ska va tacksam att ha en sån häst

Hur menar du? Kan du ge lite tips på vad jag ska träna på? Det är lite svårt att veta när man bara säger "träna på".

Ja, jag är väldigt tacksam att ha en sådan häst! Han stannar aldrig och sköter taxeringen själv så att han kommer rätt på hindret. Jag är som sagt medveten om att jag är nybörjare inom området.

Nirak

Kul att du har börjat hoppa lite. :)

Jag tycker du ska lägga ut en bom eller eventuellt bygga ett liiiitet hinder på en volt och galoppera över den ( på volten alltså) och öva på att länga och korta galoppen och ändå känna att du kan rida hästen till rätt avsprångspunkt.
På så vis övar du upp din avståndsbedömning väldigt mycket och riskerar inte att hästen slår sig om den kommer lite fel.

Det är jättebra att du har en bom innan hindret, särskilt om hästen själv tittar på bommen och backar av lite, det är till stor hjälp för dig! :bow:
Om du sedan vill hoppa lite högre så bygg gärna små serier som inte "går" att komma fel i tex två travbommar, ett litet kryss, 5,5 meter till en oxer och ca 6 meter till en oxer till eller liknande.
Det kommer att hjälpa dig att bli mer följsam och att lära dig känna hur hästen hoppar utan att du behöver tänka på att styra eller att hitta rätt avsprångspunkt.

Lycka till! :)

Tack för tipsen! Ska prova det där med bommar på en volt! :)
Har du nåt tips på hur jag får hästen att "hoppa upp" sig lite mer över hindret och inte slarva så mkt? Beror det på att det är så lågt, eller är det nåt jag kan göra?

Till alla som funderar kring hjälmen så var det som sagt inte riktigt planerat att jag skulle hoppa denna dag och nästa gång jag hoppar så åker den på. Jag litar på hästen, men är ju rätt orutinerad så det är nog bäst! :)

Nirak

NiraK skrev:
Tack för tipsen! Ska prova det där med bommar på en volt! :)
Har du nåt tips på hur jag får hästen att "hoppa upp" sig lite mer över hindret och inte slarva så mkt? Beror det på att det är så lågt, eller är det nåt jag kan göra?

Det bästa till att börja med är att hoppa små studsserier. Det kommer att få hästen att bli lite snabbare på att lyfta på tassarna och du kan i princip bara åka med. ;)

Sedan när du känner att du har full koll på dig själv så finns det oändliga varianter av serier som man kortar en aning för att få hästen att verkligen hoppa upp sig men det kräver att du också har stenkoll på hästens galopp, längd på sprången och vet exakt var du ska placera hästen när den ska hoppa av.

Känner du att du får bra koll på din avståndsbedömning genom att rida över bommar och du känner att du kan korta och länga hästens galoppsprång så kan du börja med min favoritövning. :D

Du bygger ett räcke, inte speciellt högt och sedan ska det vara 17.5 meter (4 galoppsprång) till ett likadant räcke.
Sedan rider du den distansen, först lugnt och en aning tillbaks på fem galoppsprång, när det funkar rider du istället en aning framåt på fyra språng.
Sedan kan du kanske även få in sex galoppsprång och nästa gång kanske du rider framåt på fyra igen.
En mycket rolig och avslöjande övning. ;)

Tack för tipsen! :bow:
När han är hoppad tidigare på längre höjder vet jag att de lagt tex. en sopsäck på hindret eller hängt en jacka över översta bommen, så att han "tittar till" lite och hoppar upp sig lite bättre. Han är ju inte tittig på det sättet att han skulle stanna, men han blir kanske lite mer uppmärksam?
Första gången han hoppar ett hinder (oavsett höjd) hoppar han väldigt uppmärksamt, sedan slarvar han gärna.

Kan detta vara nåt att prova?

Nirak

Svårt att bedöma någon genom att se på bild.. Skulle nog ge dig rådet att ta hjälp av en tränare när du hoppar om du är blåbär på området. Det låter som att du har en bra läromästare att träna på iaf så var glad för det! Jag har sett på tok för många blåbär som skulle ha kommit mycket längre och fortare i sin utbildning om de satt på bättre hästar.

Har nog inga bättre tips än de som Zlatan redan har skrivit, utom att ta hjälp! De sits korrigeringar jag kan ge från bilderna är att du borde tänka på att sänka handen, ta mantag när du rider över bommen så att du inte håller balansen genom tyglarna. Du bör även korta dina läder samt befästa din lätta sits. (Stå upp i stigbyglarna mycket för att stärka underskänkeln samt hitta en låg tyngdpunkt i stigbyglarna.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 337
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Dags för terminens två sista ridlektioner, som skulle bli en dressyr och en hoppning. Till dressyren fick jag sitta på fina farbror...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
897
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur