lenas
Trådstartare
Min 32-åriga dam behöver min och ER hjälp.
Hon är en islandshäst i hyfsat skick och pensionär, dvs "ansvarar" för ungdomarna i hagen.
Långhårig men klipps (obs inte cushings, kollat) för att inte svettas och därmed täcke när det är kallt.
Vet- och tandläkar-kollad i veckan.
Tappat i hull under vintern och gör bollar av hö/hösilage (därav kollen).
Hennes tänder är hela och på plats, inte inflammerade MEN släta.
Dvs hon kan inte mala höet och "gör bollar".
Veterinären rekommenderade lucernpellets och höpellets.
Har lyckats att få henne att äta lite uppblötta lucernpellets tack vare betfor men hon är inte glad i dom (och mätt?).
Min fråga är;
Hittat höpellets på Granngården (och hon gillar dom), men hur mycket är t ex 5kg hö i höpellets?
Står inget på påsen och Granngården har inget svar.
Snälla säg nu inte att det är bättre att hon får "vandra vidare" eftersom tänderna är slut.
Vet. tycker att hon är fantastisk för sin ålder (jag också).
Hon är pigg och busig i hagen och mår INTE dåligt, men börja tunna ut pg av tänderna.
Vi behöver hjälp med mängden höpellets för att motsvara ung ca 5-6 kg hö.
Jag förstår att värdena blir väldigt "relativa" men all hjälp emottages tacksamt.
OCH, jag ser fram emot sommaren när gräset växer och hon kan äta det gröna igen som hennes tänder än så länge fixar...
/Lena, som tar en dag i taget..
Hon är en islandshäst i hyfsat skick och pensionär, dvs "ansvarar" för ungdomarna i hagen.
Långhårig men klipps (obs inte cushings, kollat) för att inte svettas och därmed täcke när det är kallt.
Vet- och tandläkar-kollad i veckan.
Tappat i hull under vintern och gör bollar av hö/hösilage (därav kollen).
Hennes tänder är hela och på plats, inte inflammerade MEN släta.
Dvs hon kan inte mala höet och "gör bollar".
Veterinären rekommenderade lucernpellets och höpellets.
Har lyckats att få henne att äta lite uppblötta lucernpellets tack vare betfor men hon är inte glad i dom (och mätt?).
Min fråga är;
Hittat höpellets på Granngården (och hon gillar dom), men hur mycket är t ex 5kg hö i höpellets?
Står inget på påsen och Granngården har inget svar.
Snälla säg nu inte att det är bättre att hon får "vandra vidare" eftersom tänderna är slut.
Vet. tycker att hon är fantastisk för sin ålder (jag också).
Hon är pigg och busig i hagen och mår INTE dåligt, men börja tunna ut pg av tänderna.
Vi behöver hjälp med mängden höpellets för att motsvara ung ca 5-6 kg hö.
Jag förstår att värdena blir väldigt "relativa" men all hjälp emottages tacksamt.
OCH, jag ser fram emot sommaren när gräset växer och hon kan äta det gröna igen som hennes tänder än så länge fixar...
/Lena, som tar en dag i taget..