Höpellets till 32-årig häst..OK.. hur mycket då?

lenas

Trådstartare
Min 32-åriga dam behöver min och ER hjälp.
Hon är en islandshäst i hyfsat skick och pensionär, dvs "ansvarar" för ungdomarna i hagen.
Långhårig men klipps (obs inte cushings, kollat) för att inte svettas och därmed täcke när det är kallt.

Vet- och tandläkar-kollad i veckan.
Tappat i hull under vintern och gör bollar av hö/hösilage (därav kollen).
Hennes tänder är hela och på plats, inte inflammerade MEN släta.
Dvs hon kan inte mala höet och "gör bollar".
Veterinären rekommenderade lucernpellets och höpellets.

Har lyckats att få henne att äta lite uppblötta lucernpellets tack vare betfor men hon är inte glad i dom (och mätt?).

Min fråga är;
Hittat höpellets på Granngården (och hon gillar dom), men hur mycket är t ex 5kg hö i höpellets?
Står inget på påsen och Granngården har inget svar.

Snälla säg nu inte att det är bättre att hon får "vandra vidare" eftersom tänderna är slut.
Vet. tycker att hon är fantastisk för sin ålder (jag också).
Hon är pigg och busig i hagen och mår INTE dåligt, men börja tunna ut pg av tänderna.

Vi behöver hjälp med mängden höpellets för att motsvara ung ca 5-6 kg hö.
Jag förstår att värdena blir väldigt "relativa" men all hjälp emottages tacksamt.
OCH, jag ser fram emot sommaren när gräset växer och hon kan äta det gröna igen som hennes tänder än så länge fixar... :love:

/Lena, som tar en dag i taget..

Sv: Höpellets till 32-årig häst..OK.. hur mycket då?

Jag skulle gett henne 3-4 kg lusernhack med olja. 2 kg lusern från spannex (billigast och mest protein), 2 dl linfrökaka (för magens skull). Om hon på detta inte skulle hålla hullet hade jag gett henne Hippo alfa i en mängd som täcker hennes behov. Samt ½-1 dl mineraler med vitaminer i.

Att hon inte klarar hullet på 5-6 kg hö är inte konstigt alls. Det skulle ingen av mina hästar göra. Inte ens den som är mest lättfödd.

Tack för ditt svar Mariaauto.
Hästtandläkaren trodde inte att hon skulle klara lucernhack utan rek uppblötta lucernpellets.
Vet och tandläkarens förslag (dom var här samtidigt) var Lucernpellets och komplettera med höpellets (typ 5-6 kilo i hövärde).
Därför min fråga.

Tackar för tips om linfrökaka och olja. Skall kolla närmare på det. :bow:

/Lena

Du kan ju prova med en säck hack. För saken är den att hästen även har ett tuggbehov. Kan man inte tillgodosätta det så hjälper det inte att man har bra värden i det andra. Det är ju finhackat som det är, så även om hästen inte tuggar sönder det så underhåller det iaf tarmarna. Värt att prova anser jag!

Det är samma mängd pellets som hö i princip, pellets har något högre TS än hö men det är inte stora mängder. Så 6 kg pellets per dag, vatten och olja.

Jag förstår precis vad du menar och håller med MEN...
Hon har fri tillgång på hö men "gör bara bollar" och sväljer inte utan spottar ut.
Vilket innebär att hon inte får i sig på "normal väg".
Alternativen är att;
1. Avliva p g av tänderna.
2. Ge henne alternativ som inte är i stråform som hon kan leva på (OCH MÅ GOTT).

Jag vet.. det är och förblir en tidsfråga och jag kommer inte att tveka den dagen hon inte är OK.

MEN hon har gnistan o viljan och jag vill inte vara den av oss som ger upp...

/Lena

Betfor ska delvis kunna ersätta annat grovfoder, har jag läst. Vet Dick inte säkert hur det är med den saken men värt att kolla upp/plugga på om :)

AHA, var det så enkelt!
TACK det underlättar.

Basen just nu för henne är lucernpellets + lite betfor (men dom gillar hon inte) samt hippo bas morgon o kväll och så skall vi toppa upp med höpellets (som resterande).
Hon har ju fortfarande tillgång till hö och roar sig med det men vi kan inte räkna med att det tillför ngt.

Ni skall bara veta vad jag är tacksam för era svar!!!!! :)

/Lena

Hej Gimlan!
Ja du har helt rätt enl min vet.:idea:
Det var han som tipsade om betfor för att få henne att äta lucerngröten.
Är dock lite lurig på sockerhalten, men, men..

/Lena

Vill bara säga lycka till, bra du har tandl och veterinärn, de är så himla duktiga o bra att prata med!!

Jag har också läst, utan att minnas källan - igen, att sockerhalten inte är farlig för en normal häst. Men finns ju nu också betfor där sockret är borttaget (minimerat?). Finns iaf att läsa om på forumet. Men annars kan det kanske vara bra med sockret, sett ur energisynpunkt eftersom din gamling behöver energin. Men det är väl ett övervägande du for göra :)

TACK Balderum Norr!
Vi behöver all hjälp och uppmuntran!

Hon och jag har hängt ihop i 24 år :love: och hon har aldrig gett upp om mig såå...

Min vet plus hans tandläkarkompis är gamla i gamet och duktiga, har fullt förtroende för dom. Ställer alltid upp.

Är bara lite mycket nytt med att inte kunna ge hö/hösilage plus kraftfoder och sedan är allt ok typ (jag har väl haft ett alltför enkelt liv)..
Men man har fortfarande mycket att lära, det tar inte slut förrän den dan man avslutar, eller hur? ;)

/Lena

Min gamla erfarenhet också..
Men just nu känns det som om jag ändrar på allt i foderväg i hennes gamla liv och är lite orolig för vad en ändrad sockerhat kan göra, fång vill vi inte ha..

Betfor utan socker? Ok, det skall jag kolla. men är det lika "gott" då?
Jag misstänker att det är det söta som får henne att alls äta lucernen. :d

Japp skall plugga vidare..
Tack!

/Lena

Hästarna verkar ha olika åsikter om smakligheten på den osockriga betforn. Men att blanda i lite vanlig kanske kan locka om pålle inte gillar den nya varianten.

Självklart ska du vara varsam med att introducera olika foder på din gamling, men tänker att det kan vara bra med många olika alternativ om det ena skulle visa sig inte fungera av ett eller annat skäl :)

Kwikbeet och spedibeet är sockerfria varianter på betfor. Eller typ, det är 5% socker i. Min kräsna ponny äter det utan problem (han är väldigt kräsen och har även ratat vanlig betfor innan). Finns även melassfria lucernpellets som han glatt tuggar i sig från kvarnby foder.

Har du provat blöta lusernen med varmvatten? Vet flera stycken kräsna hästar som har ratat lusernen ända tills dom fått den varm(/ljummen). Vet inte riktigt varför det skulle bli godare för dom men kan vara värt att prova då det ju inte ändrar något med själva fodret.

Läste på och hittade betforn...

Gimlan och skogstokiga; Skall nog prova att blanda in Speedi Beet (finns nära att köpa) efterhand och se om det kan fungera lika bra som vanlig betfor. Tackar för tipsen!

Mariaauto; Linfrökaka är beställt och olja skall inhandlas i morgon.

Boj; Tack för du redde ut höpelletsbegreppet. Gissa om man känner sig som noll mellan öronen.. ;), pinsamt.. men stort TACK!

Angel; Dom första dagarna provade jag allt (inkl varmt vatten) innan jag köpte betfor. Big No No från hennes håll = absolut inte ätbart och svälter hellre... ;) Men det var ju värt ett försök..

Tack ALLA! Känns som jag har mycket mer att gå på nu!

/Lena

Vanlig betfor kan vara ganska svårtuggat faktisk, prova att tugga på en så ser du. De är väldigt sega! Speedibeet däremot blir som en gröt när man häller varmt vatten på den. Du kan ge så mycket hon behöver/orkar äta, det finns ingen maxgiva.

Med Speedibeet, uppblött lusernpellets, linfröpellets och linfröolja kan hästen klara sig fint utan att behöva tugga. Se bara upp med mineralerna, båda betfiber och lusern har väldigt högt kalciuminnehåll så du lär få lägga till fosfor.

Jag höll en gammal häst fin i flera år på en gröt av lusern, krossad spannmål, betfor och olja.
Det var inga som helst problem att hålla hullet på den dieten men det var svårt att få i tillräckligt med fibrer för magen.
Sista tiden så balanserade vi hela tiden på kanten till förstoppningskolik och slutligen så fick hästen fång på den stärkelserika dieten.
Men det höll redigt länge ändå.

UPPDATERING!! Numera 33-årig häst.
Tipsen jag fick av Er plus vet o tandläkare tillsammans har fungerat toppen!
Sommaren var som hoppats en "dans på rosor" både för mig och "stumpan".
Hon var nöjd och lycklig och inte möjlig att fånga i hagen precis som vanligt ;) :love::love::love: och jag var lika lycklig jag.. Gräs är fortfarande bra! :)
Hösten kom och det var dags att gå på stall /box. Höpellets, olja, linfrökaka och liiite betfor plus hö i boxen, för sakens skull..
Hullet håller.. Nu är det november och det fungerar!!! Vi skall nog klara denna vintern också, men det vi längtar efter är sommaren med gräs. Den är bäst för henne.
Sååå, fortfarande en dag i taget.
När gnistan minskar så får vi ta beslutet, men vi har inte gett upp ännu...
STORT TACK till er alla:bow:
/Lena

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
2 912
Senast: Desiree2
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 748
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 208
Senast: ufot
·
Foder & Strö Jag har en 30 årig connemara ponny som hållit hullet fint tills hon blev 29. Vi har haft regelbundna besök hos vet för koll av tänder...
2
Svar
24
· Visningar
1 862
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar