Hööks kopior av Sprengerstigbygeln , är de bra?

M

Minni

Provred en ny sadel för några veckor sen och på den satt det ledade Sprenger stigbyglar med gummi. Tyckte de var otroligt sköna att rida i, speciellt som jag lätt får ont i knäna. Såg att Hööks hade en billigare variant av dessa, är det någon som har dom, eller har hört för eller nackdelar om dom. Att lägga så mycket pengar som på Sprengers stigbyglar kan jag tyvärr inte just nu (fick satsa på ny sadel istället...). :p

:banana:

Jag har sådana och de fungerar bra.

Dock har de inte exakt samma funktion som sprenger då de t.ex. inte löser ut vilket sprengers nyare modeller gör.

Har den gamla varianten hööksstigbygel, utan gummiöverdrag över gångjärnen. De är ursköna att rida i, har aldrig haft problem med fastnande fötter någonsin och har hållt bra hittils.
Enda nackdelen på mina var att de började gnissla ordentligt efter tvätt, men åtgärdas lätt med lite cykelolja eller läderfett. Fast de nya har ju gummiskydd just för att undvika att smuts tränger in i gångjärnen, de kanske har gnisselgaranti då också?

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 365
Senast: alazzi
·
Dressyr Nu ska jag äntligen köpa min efterlängtade dressyrsadel!! :banana: Hoppryttare som jag är så vill jag ha lite råd ang vad det finns för...
2
Svar
20
· Visningar
4 079
Senast: Prinzess
·
G
Hästvård Hej Jag köpte häst för ca 4månader sedan. Han är en korsning mellan fullblod/nordsvensk på 10 år. Hans historia är så att han är en...
2
Svar
32
· Visningar
3 385
Senast: guppyy
·
Utrustning Nu har jag hämtat hem min hoppsadel :D Och den passade av det jag kunde se/känna :banana: Kunde dock inte provrida den ordentligt...
2
Svar
26
· Visningar
3 300

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat