Jensen Exmoor - bilder!

Sv: Jensen Exmoor - bilder!

Hur pass rak i bommen är Jensen Exmoor, jmf m andra sadelmärken?

Hur mycket fick du betala extra för läderkåpan?

Är nyfiken på en sån i dressyrmodell - provsuttit en sån? Samma bom?

Min är spikrak, men den är också stoppad till en spikrak häst. Vet inte hur mycket det kan skilja sig i passformen, iom att denna är den enda jag provat, men allrounden som fanns såg ju också väldigt rak ut, så det är möjligt att de är så raka i sig själva.

Den vanliga Exmoormodellen kostar 8400, med läderkåpan skulle priset bli 10 000 ungefär. Men då det var en demosadel så fick jag köpa den för 9000 (då ingick ändringen av bomvidd och stoppning). Och det var STOR skillnad mellan ovansidan i läder och hela kåpan i läder. Min kändes (även när den var helt ny) mjukare och man fick en närmare kontakt. Nu när den börjar bli lite inriden och har putsat den en del så är den jätteskön och man får en hyfsat nära kontakt med hästen. (har bara ridit i den 6-7 ggr kanske, så om en månad eller två så är den ju ännu bättre)

Det är samma bom i dressyrmodellen. Har inte provsuttit den, men är rätt så nyfiken på en själv också, iom att den inte hade så stora stöd (tror den har avtagbara stöd också, och man säkerligen få större/mindre om man vill) och ett flat säte. Men jag tror inte den fanns i 17,5-18" inne så det var därför jag inte provsatt den. The Saddle Company (tillverkaren) har dock fler modeller som jag är mer intresserad av, som är helt i läder (förutom själva bossan) och om jag ska ha en dressyrsadel vill jag nog hellre ha en av dessa med buffelskinn eller liknande (och se om Jensen kan modifiera den lite åt mig, t.ex. få enkelkåpa osv) än exmoor modellen som är delvis i syntet. Missförstå mig inte, jag är jättenöjd med min sadel, men för en dressyrsadel vill jag ha annat läder som ger mer grepp och efter att ha provat en sadel med enkelkåpa är jag helt frälst :D

Patsy och jag hade en Jensen Exmoor dressyr som vi var mycket nöjda med. Men det är nu MÅNGA år sedan.

Missförstå mig inte, jag är jättenöjd med min sadel, men för en dressyrsadel vill jag ha annat läder som ger mer grepp och efter att ha provat en sadel med enkelkåpa är jag helt frälst :D

Håller helt med dig, dressyrsadel gör sig bäst i bra läder, inte syntet.
Syntet är oformligt och skapar avstånd mellan häst och ryttare.
Tack för ditt svar.

Ja, men Jensen Exmoor är ju med kalvskinn på hela sadeln typ (den vanliga modellen) och den är ju mjuk jämfört med syntetsadlar, men jag vet inte omden blir så mycket mjukare även om man putsar den... Men min blir ju bara mjukare och skönare för varje ridtur, och så vill jag ju ha det...

Ja, det är just det jag har funderingar över gällande den vanliga Jensen Exmoor - man vill ju ha en sadel som formar sig med tiden - men ett syntetlager som är stumt borde motverka just det.

Ja, därför tycker jag det är bra att man iaf kan beställa hela läderkåpor, den blir ju dyrare, men den är ändå billig jämfört med andra märken och den har en hel del fördelar ändå.

Liknande trådar

Utrustning Efter många om och men hos sadelmakaren idag så fick jag med mig en wintec wide 17" dressyrsadel hem till min lätt svängda, runda och...
2
Svar
23
· Visningar
6 221
Senast: Buck
·
S
Utrustning Jag tror jag blir tokig! Jag har provat hur många sadlar som helst och den enda sadel hästen gillar är en gammal isländsk Saga-sadel...
Svar
16
· Visningar
3 112
Senast: arna
·
T
Utrustning Fick tips av en på buke att Jensen exmoor skulle kunna vara en sadel som passar min häst. Hitta inget som är tillräckligt brett och...
Svar
3
· Visningar
1 203
Senast: mahlmt
·
T
Utrustning Idag upptäckte jag att hoppsadeln inate passar pållen :cry: Det var riktigt svårt att hitta sadl till honom och denna som jag har nu...
Svar
5
· Visningar
1 017
Senast: Mahogny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka