Nu funderar även jag på höns.
Det som är den största grejen för mig innan jag skaffar höns, är att fixa ett bra hönshus, som även fungerar på vintern, och om jag får till det byggprojektet i år eller nästa år, får vi väl se.
Jag har ett område "bakom lagården" där det finns en gjuten f.d. gödselplatta, där jag tänkt bygga mitt hönshus (tänker markisolera 4-5 kvm, gjuta golv och bygga väggar i lecasten och putsa), och där jag kan ha en utegård som blir rovdjursäker.
I anslutning till den gamla gödselplattan finns det en trevlig sluttning, med lite buskar och några träd,som kan göras till en utökad utegård för sommarbruk, vi talar om flera hundra kvm som ligger mellan några elstängsel.
När då hönsen kan vara ute mer ordentlig, så behöver de ändå begränsas lite, dels så att de inte riskerar att gå ut på vägen (grusväg med måttligt med trafik), dels för att undvika att de går iväg till vår och grannens trädgårdsodlingar och blir marodörer där.
Hur fungerar höns med elstängsel? hur högt behöver det vara? Hur många trådar? Eller kan man ha elnät? De befintliga stängslen har fem eltrådar, den längst ner på ca 20 cm över mark, och den översta på 120 cm.
De raser som inte flyger så värst mycket, stannar de inne i en större elstängsel/nätförsedd inhägnad?
Har hönsen vett nog att gå in under skyddande tak när de flygande rovfåglarna kommer om sådant finns tillgängligt?
Eller ska jag skippa tankarna på den större utegården, och enbart ha en stor hönsgård med tak på den fd gödselplattan?