Då är kläckningen klar och vi gör oss redo för nästa omgång, endast rashöns.
Dessa som kläcktes nu är renrasiga Silveruddare och resten blandras mellan det, welsumer, blomme, CL och wyandotte. Alla dessa är tänkta som slakthöns i september.
Kycklingarna är väldigt lika så det är svårt att säga om det är renrasiga eller inte bara på utseendet. Starka, pigga och ser ut som brottare allihopa.
Rasäggen ska kläckas för utökande av flocken så småningom. Dock är ju fler ägg inköpta än jag behöver i slutändan (tuppar och obefruktade och sådana som kan gå fel). Tupparna som kläcks kommer gå till slakt förutom en till två stycken.
Till detta kläck som var kan jag säga att jag är mer än nöjd med tuppen jag har nu. Av 40 ägg var 34 befruktade, av alla raser och alla de kläcktes! Han har alltså 18 hönor att tillfredsställa och det verkar ju fungera fint.
Den sista kläckta blev fast i torkat äggskinn och är alltså resultatet av att kläckaren vägrade hålla fukten inne i omgångar, speciellt slutet. Den lilla låg kall och halvdöd på lunchen idag och fick sluta sina få timmar på jorden.
Just nu har jag en dialog med leverantören av kläckaren som är mycket serviceinriktade och trevliga. Men, jag måste ju ha den igen nu. Har ju redan skaffat fler ägg som måste in imorgon eller övermorgon.
Nya raser: Hedemora och Bresse
Påfyllnad: Blomme, CL