Milene
Trådstartare
Tack för stöttning! Nej, jag tror inte hon har ont. Pigg och glad även idag, ätit en halv tekaka till frukost förutom vanliga hönsmaten....Jag har blivit chockad flera gånger. Hade en höna jag hittade sönderhackad (av hönsen) precis framför stjärten. Såret var stort (minst5*7cm) och helt hudlöst. Jag skulle nödslakta men hade inte yxan med så fick ta hem henne. Hemma slängde jag in henne i en bur med lite mat och vatten. Hon började äta direkt och verkade totalt opåverkad. Jag bestämde mig för att vänta till morgonen efter men hon var likadan då. Köttet svartnade på ytan men hon tog sig igenom det utan problem och det blev inte ens vita fjädrar över den fläcken . Det gick även bra att introducera henne i flocken igen. Höns är tåliga varelser, nästan för tåliga ibland är det svårt att veta när det är dags att sätta stopp.
För mig går gränsen definitivt vid brutna ben, om man ser att de ger upp eller om de visar smärta. Visar de smärta har de ont.
Veterinären hade ingen tid idag heller. Men fick tips på läkande salva från apoteket, Procelle eller Repair. Ska köpa och stryka på.