Jag behöver lite input.......
Jag har 18 hönor och sedan idag 4 tuppar. Hittade just en av de jag tänkt behålla sönderhackad och halvdöd. Han fick sluta sitt öde där och då. Fina Stolle-Jocke!
Nu har jag alltså 2 Wyandotte-tuppar som inte riktigt än är könsmogna. Dock är en av dem intresserade av hönorna, den andra något lugnare och undfallande.
Vi har stora SUD:aren Herr Grå som jag tillsammans med Stolle-Jocke skulle behålla som ett bra tuppar. De är uppfödda tillsammans och har inte bråkat bara avbrutit varandras misshandel av hönorna när de inte varit mottagliga. Sunt så.
Sedan har vi Anton, en sprättad SUD:are som är sen i utvecklingen och som blivit jagad så mycket att han mest sitter inne just nu. Där har han dock sitt eget lilla harem av hönor som också helst vill vara inne.
Det var meningen att Anton skulle bli mat eftersom han inte får vara ifred.
Innan jag började med höns var min tanke att wyandotterna var de jag ville ha renrasiga för kött och SUD:are och blandraser fick vara äggläggare. Nu är det ju så att jag gillar ju SUD:arna bättre, så jag har då tänkt att då får de bli renrasiga och så får wyandottupparna gå till mat.
Eller så har man en wyandotte och en SUD:are men jag lutar åt att låta wyandottupparna gå.
Man vet ju aldrig om man väljer rätt och här kom ju beviset onekligen för fel val när Stolle-Jocke på några timmar (tror vi) och lugnt gick från glad till död.
Dottern säger att vi ska ha en enda tupp till så många hönor då vi får det lugnt men jag är tveksam. Befrukta hinner han nog men det är inte helt viktigt utan försvar och koll på dem är viktigare.
Båda SUD:arna letar mat till hönorna och är trevliga (än så länge) mot oss.
Hjälp! Vad göra?