Mia_R

Trådstartare
Jag blir mer och mer sugen på att skaffa mig höns, till min sambos förtvivlan och våra hundars förhoppning. Min kära granne har ett tomt hönshus som jag isf får låna med gott om utrymme, sittpinnar och reden + en liten dörr ut där jag kan bygga en inhägnad åt dem så inga hundar kommer åt dem och de inte försvinner ut på vägen eller till skogs.

Nu är den stora frågan, bortsett ifrån om jag ska dra igång det här eller inte, vilka höns jag ska satsa på? Jag har även tillgång till kläckmaskin om jag skulle kläcka fram dem själv. Jag skulle gärna ha några eller någon gammal svensk sort så gör jag lite nytta och hjälper till att bevara våra lantraser, men vilka finns det och var hittar jag sånna? Det fanns en jättefin sida om lantraser av olika slag, men vad jag vet är den nerlagd. :(

Någre tips i största allmänhet? :idea:

Sv: Höns?

Är ej speciellt hönskunnig, men min familj hade höns förr varav bl.a. rasen Sussex. Dessa var väldigt trevliga och dessutom, enligt mig, vackra.

Här finns förresten en sida med svenska lantraser..
http://www.kackel.se/Old/index.htm

Vi har lantras sedan många år och kan rekommendera dom. Tåliga och vänliga. Kolla sidan du fick.

Försvinner gör inte hönsen, däremot kan ju en väg vara problematisk. Hundarna går att uppfostra så dom förstår att hönsen tillhör flocken. Om man säger så. :)

LIA

Om du nu skaffar höns och vill kläcka fram kycklingar så är hönorna bästa maskinen till ruvning.
Har du bara en ruvningsbenägen höna kan du lägga de andras ägg under henne.
Vi tog helt enkelt en 10-15 ägg och la på en undanskymd plats - gärna en kaninbur eller dylikt och testade att stänga in någon ruvsugen höna där över natten - låg hon kvar så blev det kycklingar 21 dgara senare - ville hon ut så testade vi med en annan - dvärghönorna ruvade ofta villigare än större raser.
Glöm inte att ställa in mat o vatten i buren bara.
Anledningen till buren var att vissa hönor kunde köra bort den ruvande hönan och då blev det oordning.
Dessutom har man barnkammaren klar då hönsgårdens nät ofta släpper in större fåglar som gärna tar sig ett kycklingmål.
Kaninburar kan man flytta runt så småttingarna får tillgång till grönt gräs - något som inte finns i hönsgården

Ska du ha dom till att producera ägg varje dag, är nog vit leghorn lämpliga. Orpingtonrasen är stor och fin, men lägger små ägg. Det finns så många fina raser, bara att välja.

Ruvvilliga höns är ju klart en fördel, men eftersom jag inte har några höns alls så blir det antingen att köpa kycklingar eller kläcka fram egna ägg till att börja med. Om det blir några alls så tror jag att jag ska satsa på lantras, ägg finns alltid att få tag på och det får nog köpas i affär iaf under vinterhalvåret då jag tänker låta dem leva efter sin naturliga rytm och inte har någon massproduktion. :idea:

Men hur kan andra fåglar komma åt kycklingarna om de lever i en hönsgård inhägnad med hönsnät? Fåglar i storlek sparv lär väl knappast göra skada och något större får nog problem att krypa genom nätet? :confused:

Tack för länkadressen, jag ska gå in och kolla där när jag skött om hästarna. :D

Ägg! Vi har 10-15 höns (varierar p g av räv, duvhök och åldrar) och får så mycket ägg att vi säljer en del under sommaren och sparar därefter så det räcker för oss merparten av vintern.
Naturlig årsrytm, ingen belysning!

Ruvning! Alla lantraser ruvar, men olika raser olika duktigt.
Vi brukar avvakta tills en höna lägger sig i ett värprede, och sedan pröva att lägga henne på ägg utanför hönshuset. Får hon vara kvar därinne, blir det bara strul som Luff säger. Andra hönor lägger sina ägg på samma ställe, och plötsligt har man 20 ägg där i st f 11-13 st. :eek: En del hönor vill absolut inte bli flyttade på, medan andra går med på det utan knot. Bara att pröva sig fram.
Använder man sig av typ kaninbur ute för hönan med kycklingar, måste man se till att kycklingarna inte kan komma ut! Annars bjuder man skatorna (och ev andra) på fest.

Ett tips är att ta kontakt med uppfödare så snart som möjligt, och boka det antal djur du vill ha. Då får du dina hönor och tuppar från tidig kull, och med lite tur kommer ett och annat ägg redan till vintern. :)

LIA

Vi hade kajor som gärna letade sig in varhelst det blev ett kryphål.
Gjorde ju inte hönorna något men en kyckling kan råka illa ut.

Vi skiljde aldrig våra ruvhöns från resten av flocken. Det blev aldrig något tjafs.

Däremot fick vi märka de äggen som skulle ruvas, så man kunde plocka bort de andra som ev någon annan höna lagt i redet.

Det var ju bra för er - vi hade blandat m raser från dvärg till bamsingar och det fajtades ibland över bästa äggläggarstället

Vi gjorde likadant tidigare, men det blev problem. När ruvhönan lämnar äggen och drar runt på sin sociala runda, så nog sjutton passar en annan på att hoppa in i redet för att värpa. Det är i sig inget problem, eftersom vi märker ruväggen, men ruvhönan kommer ju inte tillbaka in i sitt rede utan lägger sig i ett annat.
När så höna nr 2 lagt sitt ägg och lämnar redet, så ligger ruvhönan kvar i fel rede och ruvningen bryts alltså. Går det för lång tid innan vi uppmärksammar och flyttar tillbaka henne, så kan kullen helt eller delvis gå om intet. Det har hänt flera gånger, så nu försöker vi alltid flytta på ruvhönan.

LIA

Skånska blommehöns,så underbara.Dom finns i flera olika färger,vissa även med tofs.Vissa utav våra blev även tama.:banana:

Jo, jag tänkte betala in medlemskapet idag men annonssidan uppdateras sällan och alla uppfödare jag hitills varit i kontakt med har inga till salu och ingen väntelista heller. :cry: Jag har även satt in egna annonser på ett par ställen och sökt saluanonnser utan framgång. :(

Helst vill jag ha Hedemorahönsen, men jag har även funderat på Gotlänningarna om de är lättare att få tag på. :cool:

Det "närmsta" jag hittat är ägg som man får kläcka fram själv och jag får ju låna grannens kläckmaskin om jag vill, men är det ett tänkbart alternativ? Jag skulle kunna tänka mig att köpa ca 20 ägg isf, eller fler, eftersom man aldrig vet hur många tuppar det blir.

Senast ändrad:

Köpa ägg för kläckning är ett alternativ om du hämtar dom själv, eller får hemkört. Att skicka ägg är värdelöst.
Det är inte problemfritt att använda äggkläckningsmaskin + att kycklingarna då inte har någon mamma under uppväxten.
Det brukar vanligen bli hälften av varje, hönor/tuppar.

Bättre att du bokar hos en uppfödare, som jag skrev tidigare (konstigt om man inte har förbeställning). Då får du ju "färdiga" kycklingar/unghöns som direkt kan fortsätta sitt liv utan mamma. Så här års har man bara sin grundbesättning och den säljer man ju inte iväg om man tänkt sig att fortsätta med djuren.
Jag vet inte hur det är hos andra, men våra höns var ovanligt sena i år att börja värpa. Varför vet jag inte. Det var nätt att vi fick ägg till påsk. :eek:
Vi skulle exempelvis kunna sälja ungdjur först framåt juli månad.

Har du kollat via kontaktpersonerna, styrelsen eller kontakttelefonen? Varje ras har ju sin genbanksansvarige, och jag ska ta fram dom aktuella åt dig ikväll.

LIA

Tack, jag försökte ringa kontaktpersonen i morse men fick inget svar så jag har mailat honom. :idea: Fick nyss svar med ett par telefonnr att testa med så får vi se. Min annons ska förhoppningsvis även komma med på kackels hemsida snart. :bow:

Jag hade skånska blommehöns, synnerligen trevliga. Inte världsbäst på att ruva dock. Men antingen kan man kläcka själv eller så låter man ruvotokiga dvärghöns sköta jobbet. :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka