Sv: Höns?

Nej inte direkt. fick ta över mina begagnade men det var länge sen. Var dom kom ifrån vet jag faktiskt inte.

Ägg! Vi har 10-15 höns (varierar p g av räv, duvhök och åldrar) och får så mycket ägg att vi säljer en del under sommaren och sparar därefter så det räcker för oss merparten av vintern.
Naturlig årsrytm, ingen belysning!

LIA

Hur bär du dig åt för att spara ägg så länge???
Jag har också naturlig årsrytm och ingen belysning. Är intresserad hur man kan spara ägg och hur länge.

Hilda min Islandshöna som är på besök i köket!
hildaikokLIT.jpg

hildaikok2LIT.jpg

/Åsa

Vi gjorde en smaskig sockerkaka i helgen på ägg från förra hösten. :)
Dom låg i (kalla) stallet fram till för ett par månader sedan, då vi stoppade in dom i kylskåpet.

Inte tvätta äggen!

LIA

Mycket av äggen man köper i affärerna kan vara ett par månader gamla, minst! Sällan man kan köpa riktigt färska ägg enligt min mening. :p Som LIA säger, inte tvätta äggen, förvara dem svalt och sen kolla dem innan man använder dem är en bra tumregel. Strunta i vad som står stämplat på kartongen, enklast att kolla hur färskt ett ägg är att sänka det i vatten. Flyter det är det gammalt men kan vara fullt användbart fortfarande, sjunker det är det ganska färskt. :d Ett helt nyvärpt ägg är svårare att skala nykokt än ett som är ett par dar gamla. Det är även en bra idé att knäcka äggen separat i en kopp först innan man häller ihop dem så förstör man inte hela smeten om ett skulle råka vara dåligt. :idea:

Jag vill inte ha färska ägg, bara svårskalat - och sen EU la sig i äggeriet är datumstämplarna i affären löjliga. Utgångsdatumet är så kort som fjorton dagar efter värpning.....

Nu ger jag snart upp. :cry: Jag har fått kontakt med uppfödare men man vet ju inte hur många som kläcks, hur många som är höns av dem och om det blir tillräckligt många så jag kan få köpa några. Hur lång tid tar det tills de kan flytta hemifrån hönan? De annonser som jag ringt på är sånna som fötts förra sommaren och var flyttklara nu i vår, men alla var "utflugna" när jag väl hittade annonserna.

Jag börjar fundera på om jag inte ska köpa mig några "vanliga" hönor tills jag ev får hem några små Hedemoror istället. :confused: Vad har ni för erfarenhet av Lohman? Gubben jag snackade med tycker att vita är mycket trevligare och lugnare än de bruna som tydligen är bråkigare med varanda.

Jag kan inte förstå dina problem? Nästintill varenda genbanksuppfödare borde kunna fixa ungdjur åt dig.

Antal: Inga problem, man (uppfödaren) lägger till så många ägg till så många ruvare så man har marginal (om man inte har en attans lång väntelista).
Jag säljer mina kycklingar när dom är 2 månader. Fram tills dess anser jag att dom behöver hönan, inte minst för att själva få en social bas.

Kön: Du får vackert ta det antal du får/vill ha, och hoppas på ett bra utfall av hönor. Vanligen blir det hälften av varje. Köper du t ex 20 djur kan du räkna med 10 hönor. Du sparar ett par tuppar och äter upp resten av dom i vinter.
Vill man vara säker på könen bör man vänta med köpet tills kycklingarna är 4-5 månader, vilket samtidigt gör dom dyrare i inköp.

När: Våra hönor har först nu(!) börjat visa intresse att ruva, så en leverans härifrån skulle rört sig om minst 3 veckor + 2 månader. Så ställ in dig på ungdjur först i slutet på juli, om du beställer nu av någon som inte kört igång ruvandet ännu.

Kan väldigt lite om Lohman eller andra fabriksraser. Om du bara ska ha några för äggens skull under sommaren är dom säkert OK, men dom är inget att bygga på för framtiden. Tänk också på, att om du vill ha en lantras och kanske gå med som genbank, så får du inte ha risk för inblandning av andra raser. Mao, så måste du i så fall göra dig av med andra höns senast till nästa vår.

LIA

Vi gillade rasen, jättebra värphöns. Lugna och snälla. Våra ruvade dock aldrig.

Nu har vi sex dvärgkochin. Vi hade sån tur att det bara var en tupp!

Många säljer dygnsgamla kycklingar har jag läst.

Flera som jag varit i kontakt med har svarat att de har inga att sälja, de har ingen väntelista, jag får höra av mig igen längre fram, de bor i helt fel del av landet och skickar inte och jag tycker det är för långt att sitta och köra 200 mil tur och retur för 10 kycklingar, mm mm. :crazy:

Eftersom Hedemorahöns är en så pass liten ras är de svåra att komma över har jag märkt. Av den anledningen hade jag tänkt skaffa några höns att ha "så länge" så får det ta den tid det tar innan Hedemororna kommer. De kommer inte att blandas med varandra även om jag kommer att kunna skaffa mig en tupp i väntan på småttingarna. Helst vill jag ju få tag på Hedemororna direkt utan att "behöva" skaffa några andra så länge, men det är som sagt var inte så enkelt att få tag på några. Dessutom vill jag att hönsen och tuppen/tupparna ska komma från skillda besättningar för att få större avelsbas.

Jag har gått med i Kackel och kunde läsa i medlemstidningen att larmet om fågelinfluensan haft negativ inverkan på besättningarna runt om i landet då många valde att sluta med fågel pga smittorisken. Jag har även pratat med en hönshandlare som sa att det hade slagit igenom även bland industrihönsen att det var svårare i år pga larmen förra åren.

Jag har gått med i Kackel och kunde läsa i medlemstidningen att larmet om fågelinfluensan haft negativ inverkan på besättningarna runt om i landet då många valde att sluta med fågel pga smittorisken.
Japp, hysterin slår till i alla lägen och läger. :smirk: Man kan undra varför folk inte kan slappa av lite och avvakta framtiden? Våra höns har haft det precis likadant som innan influensan blev i ropet, dvs ute varje dag.
Jag förstår dom som bor vid kusten, där flyttstrecken går förbi, men inåt landet har ju inte funnits anledning att stressa upp sig.

Har du kollat gotlandshönsen? Du hade ju dom som alternativ. Ingen annan lantras som kan passa? Vilken del av det långa landet bor du i?

Det där med breddad avelsbas är bra tänkt, men inte så lätt att åstadkomma när det gäller lantraser. Orsaken är enkel, raserna stammar oftast från en eller två besättningar, alla är i princip släkt med varandra. Man har försökt att rikta tuppbytena för att bredda den bas som trots allt byggs upp vartefter. Vet inte hur det går.
Å andra sidan är hönsen mycket tålig mot inavel, så det verkar f n inte vara något problem.

LIA

Ja jösses. En kompis sa åt mig i vintras att jag inte skule mata fåglarna pga inflluensan... :crazy:

Jag vill helst inte byta ras nu när jag redan varit på flera hönsägare och "terrat" dem om att få köpa, tänk och de har en massa små kycklingar åt mig senare i sommar och jag skaffat annan ras? :eek: Käns lättare att "nöja" sig med industrihöns så länge och sedan byta ut dem om/när jag hitar mina drömpullor. :love: Det är stort sug på bl a Blocket efter höns så jag kan nog hitta nya bra hem åt dem när det blir dax. :idea: Jag bor i mälardalen/roslagen, ca 5.5 ml norr om Sthlm.

Jag har dvärgkochinhöns, de älsta är 7 år och de yngsta några månader, världens bästa ruvare de går nästan inte från äggen man får mata dem i redet. Jag ställer ett kompostgaller runt den ruvande hönan så är barnkammaren säkrad. Tyvärr blir det mest tuppar av kycklingarna.:( Jag har ägg året runt i lagom mängd, de värper inte hela tiden och varannan dag under värpperiod.

Brukar du baka på äggen?

Förut hade vi även stora raser, men nu ska vi bara ha dvärgisarna.

Men ska man ta två ägg för varje ägg i receptet?

Mina dvärgisar är så söta och fina. Riktigt tama och goa.

"Jag bor i mälardalen/roslagen, ca 5.5 ml norr om Sthlm."

Då har du ju nära till genbanksansvarige för gotlandshöns! :angel:
Tror inte någon tar illa upp om du vänder dig dit.

LIA

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka