Höns...igen!

Enya

Trådstartare
Numera har jag bara 2 höner kvar av 8 och har tänkt köpa fler kamrater till dem. Vi har precis fått hem en lekstuga, som ska isoleras och renoveras för sedan ska de bo i den. nu undrar jag, ska jag köpa fler höner NU innan de flyttar till sitt nya hus, elelr ska jag göra det i smaband med flytten elelr efteråt?

När börjar en höna värpa ägg? Alltså vid vilken ålder ungefär?

Ska jag köpa en tupp elelr ska jag bara ha höner?

Sv: Höns...igen!

När spelar egentligen ingen större roll för hönsen, men det blir nog enklare, rent praktiskt, efter flytten.

Olika, beroende på ras mm. Jag låter mina höns (lantras) vila under vintern, dvs ingen belysning. Dom som kläckts på våren värper ibland enstaka, små ägg redan i november/december. Den riktiga värpningen sätter igång i februari/mars, alltså när hönsen ärknappa året gamla.

Självklart ska du ha tupp. Dels en förutsättning om du vill ha egna kycklingar framöver, dels får du en lugnare och bättre fungerande flock. Varför inte 2 tuppar? ;)

LIA

Är det inte ganska svårt och jobbigt att föda upp kycklingar? Jag har aldrig gjort det och vet inte om jag kna fixa det.

Kan man verkligen ha två tuppari en flock? Har haft oturen med våra tuppar, en dog av ålder, den andra blev utfryst ur flocken och flyttades till egen hönsgård med dvärghöns/tupp, en blev tagen av en räv och den sista blev helt enkelt ihjälslagen av de 8 hönderna.

Egentlingen vet jag inte alls vad jag har för ras på mina höns. De jag har kvar nu är en kolsvart, nästan grön höna och en vit höna, som komemr från hönseri/värperi eller vad det heter. Tidigare hade jag 4 vita hönor, 2 bruna ( också från fabrik) och den här svart och en blommehöna. Jag bryr mig egentligne inte alls om ras utan vill ha billiga höner som värper bra.

Så synd att jag bara har två kvar!!

Det är inte så svårt. Hönsen klarar det utmärkt själva.

Vi brukar ha 5 tuppar och 20 höns i vinterflocken, c:a. Inga problem, sedan tupparna bestämt rangordningen.

den sista blev helt enkelt ihjälslagen av de 8 hönderna.
Det där har jag svårt att köpa. Vad var det för konstig tupp som lät sig misshandlas av hönor???

"Billiga höns som värper bra" innebär begagnade fabrikshöns. Dom har i allmänhet bara en värpperiod kvar, sedan klingar det fort av. Inte ruvar dom heller. Men dom kan leva 4,5,6 år utan äggproduktion, om du inte slaktar ut varje år förstås.

Lantrashöns däremot värper under många år, om än inte lika flitigt som fabrikshöns. Vi räknar med 2 ägg per 3 dagar under perioden februari - september. Med 8 höns ger det i storleksordning 35 ägg per vecka, minus för den/dom som ruvar. Hur många ägg gör du av med? ;)

LIA

Det var en ungtupp. Han blev aldrig riktigt accepterad av någon av hönsen och en dag låg han död, och rejält hackad på och aningens blodig.Det såg ut som om han hade blivit ihjälhackad. Dagen innan måde han bra och jag tog undan honom från flocken och stödutfodrade lite så att han inte skulle svälta ihjäl så av det tror jag inte han dog. Han var inte helelr sjuk elelr så, såg frisk och kry ut.

Jag har egentligne inget emot gamla fabrikshöns, det är ju djur det med och kan man ge dem ett trevligt liv innan de dör så gör man ju någon glad. Det tycker jag är lite kul.eftersom jag delar hönsen med mamma så ska hon ha hälften av äggen. Och så ger jag bort till min svärmor också, så kvar blir det inte för många ägg. Jag känenr att jag vill ha höns för att jag vill ha ägg, att de sedan inte lever så jättelänge efteråt elelr så, det stör ju egentligen inte mig.

Hur många höns kan man ha i en lekstuga som är 2*2,5 m? De går ju fritt ute på gården så den tid de är inne är ju när det är mörkt, de går in och ut som de själv vill. I en annan tråd skrev någon om att om man har radio så minskar det risken lite grann att räv och andra djur vågar sig dit, och just radio har jag alltid haft till dem eftersom det känns trevligare med lite ljud omkring sig tror jag.
Tyvärr är de lite rädda, de två som är kvar, så de vågar sig inte ut så ofta. Jag satte ut vattnet till dem ute på gården så nu går de ut lite mer i alla fall.

Köp ungdjur. Att köpa färdiga värphöns är dumt. Om någon säljer värphönor så säljer man ju av skräpet. Ingen släpper sina bra värphöns, det säger ju sig själv.

Enya skrev:
När börjar en höna värpa ägg? Alltså vid vilken ålder ungefär?

Ska jag köpa en tupp elelr ska jag bara ha höner?

Mina unghönor brukar komma igång med värpandet i januari när solen orkar klämta fram en pyttebit ovan horisonten igen. Någon enstaka kan börja värpa i december. Åldern spelar ingen större roll, om de är 5 månader eller 9 månader gamla, utan det är i samband med solens återkomst som de börjar värpa, liksom de vuxna hönsen också kommer igång då. Men mina vuxna höns brukar dröja till februari innan de ger ägg.

Självklart ska du ha tupp om du har möjlighet att hålla en! :D En tupp hör till i en hönsflock och fyller en vaktande, larmande och lugnande funktion så hönsen kan få på fodersök i godan ro. Och såklart blir det heller inga kycklingar utan tupp. :smirk:

Enya skrev:
Är det inte ganska svårt och jobbigt att föda upp kycklingar? Jag har aldrig gjort det och vet inte om jag kna fixa det.

Kan man verkligen ha två tuppari en flock? Har haft oturen med våra tuppar, en dog av ålder, den andra blev utfryst ur flocken och flyttades till egen hönsgård med dvärghöns/tupp, en blev tagen av en räv och den sista blev helt enkelt ihjälslagen av de 8 hönderna.

Jag säger som LIA, hönsen klarar det där med kycklingar alldelens galant själva. Inte ett dugg svårt eller jobbigt eftersom hönsmammorna klarar av sina kycklingar bättre än vad vi gör, så det är bara att luta sig tillbaka och njuta av skådespelet som uppvisas. :D

Hur bra det går med 2 eller flera tuppar beror helt på hur stort hönsen bor, hur många hönor som finns i flocken, och framförallt hur tupparna är som individer. En del tuppar accepterar aldrig konkurrens, även om man så har ett palats de bor i, medan det går hur bra som helst med andra. Jag har två tuppar, far och son, och det går jättebra. Jag tror dock att tupparna måste vara uppväxta med varandra på ett eller annat sätt för att det ska fungera. Antingen att en tuppkyckling sparas med den vuxna tuppen, eller om man ingen vuxen tupp har, så spara två tuppkycklingar som växer upp med varandra och som verkar trivas tillsammans.

LIA skrev:
"Billiga höns som värper bra" innebär begagnade fabrikshöns. Dom har i allmänhet bara en värpperiod kvar, sedan klingar det fort av. Inte ruvar dom heller. Men dom kan leva 4,5,6 år utan äggproduktion, om du inte slaktar ut varje år förstås. LIA

Jag håller inte med dig på denna punkt. En kompis till mig har haft avdankade fabrikshöns en gång i tiden, och dessa levde i nästan lika många år som hennes lantrashöns som blir upp till 12-13 år gamla. Jag tror hon tvingade dem till vila och ruggning och efter det blev de som "nya" och värpte i många år, med lite semesteruppehåll under vintern.

Jag har själv "delat" på fabrikshöns med den utvecklingen.
2 av mina grannar har under många år skaffat utrangerade fabrikshöns, använt dom 1-2 säsonger och sedan bytt ut dom, eftersom värpningen sjunker kraftigt, enligt deras utsago.
Dessutom, varför tror du fabriken säljer sina värphöns?! :crazy:

LIA

Räkna med ca 2 höns/kvm.
Håller inte med.
Eftersom hönsen går fritt under den vakna tiden, kan Enya gott ha många fler djur i hönshuset. Huvudsaken är att där finns tillräckligt med sovplatser på pinnar, mat, vatten osv.

LIA

LIA skrev:
Jag har själv "delat" på fabrikshöns med den utvecklingen.
2 av mina grannar har under många år skaffat utrangerade fabrikshöns, använt dom 1-2 säsonger och sedan bytt ut dom, eftersom värpningen sjunker kraftigt, enligt deras utsago.
Dessutom, varför tror du fabriken säljer sina värphöns?! :crazy:
LIA

Erfarenheterna är väl delade och beror kanske på hur man håller hönsen? Om man låter dem få sin vintervila, hur kallt de bor, vad de får för mat, osv? Jag tror visst att fabrikshönsen är slut om man fortsätter att driva dem till värpning och därför lönar de sig inte längre för fabrikerna att ha kvar dem. Men låter man dem få en ordentlig vintervila varje år så är jag övertygad om att fler än min väns fabrikshöns kommer leva i många år. Det kanske är ovanligt med så gamla höns som hon fick, men att de ger bra med ägg i ca 5-6 år tycker jag inte verkar ovanligt.

LIA skrev:
Håller inte med.
Eftersom hönsen går fritt under den vakna tiden, kan Enya gott ha många fler djur i hönshuset. Huvudsaken är att där finns tillräckligt med sovplatser på pinnar, mat, vatten osv. LIA

Det beror väl också på var man bor i Sverige?! Vi har ett långt land, och norra Sverige ställer helt andra krav på hönshållning än södra Svergie! I min ände av landet så måste hönsen hållas inne några månader om året den kallaste perioden. Då skulle det vara ohållbart att proppa hönshuset fullt i höns. Men kan de gå ute hela dagarna året runt så håller jag med om att man kan ha några fler. Under sommaren är t.ex. mitt hönshus överbefolkat av alla hönsmammor med sina kycklingar, men eftersom hönshuset bara används som nattkvarter så fungerar det utan problem ändå. Hönsen får trängas lite på mornarna innan jag har hunnit släppa ut dem, men den korta tiden får de stå ut. :D

I min ände av landet så måste hönsen hållas inne några månader om året den kallaste perioden.
Har inte märkt att våra höns bryr sig om kylan. Dom är ute oavsett.
Däremot gillar dom inte snön, så när den kommit ner, blir det till att skotta utanför hönsluckan.

LIA

Nej, men du kanske inte bor på ett ställe med -30 grader flera månader i sträck. Och den kylan gillar inte hönsen! Mina får gå ute så länge de vill, men när termometern börjar krypa ned till -15 grader och kallare så håller de sig hellre inne, vilket innebär att inomhusvistelsen blir flera månader. Dessutom är de föga roade av att gå ut när solen inte längre visar sig. Även om det blir blida och plusgrader i december så vägrar de gå ut i det grå skymningsljuset, medan de gärna går ut i februari när solen återvänt fast det är -15 grader! Såklart har även snön betydelse, men mina höns blir mest påverkade av att det inte finns någon mat att finna och därför är det heller inte lika intressant att gå ut på snön. De får inte utlopp för sitt födosöksbeteende med allt krafsande och sprättande.

Nej, så långa vintrar har vi inte. Men väl under -20 veckovis, och hönsen är ute från gryning till skymning och knallar omkring. Är det barmark så krafsar dom, "sandbadar" osv. Är dom ute trots snö, hålls dom i kallgaraget m fl ställen, där det är barmark.
Det har även hänt, som jag skrivit tidigare, att dom övernattat ute i -25.
Dagsljuset och snö är det som bestämmer, om dom ska vara inne eller ute, inte kyla eller solsken.

Våra höns är alltid fritt ute, vilket kanske kan vara en förklaring?

LIA

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
943
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 183
Senast: Thaliaste
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 249
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka