KonikNemo

Trådstartare
Vi har tagit hand om en vildkatt hona. Helt underbart söt och snäll.
Problemet är att när hon går ut så håller hon sig borta upp till 3 dygn, hon kommer inte när man lockar på henne och det är som om hon blir vild igen. Vi bor på landet och det finns både Berguvar, kungsörn och andra rovdjur som gillar katter, vår förra katt blev tagen av en Kungsörn så jag blir så himla orolig att det ska hända vår lilla prinsessa något.
Nu undrar jag om en honkatt blir annorlunda när man kastrerar dom?
Blir dom som hanar och håller sig mer hemikring eller blir det ingen skillnad.
Jag hade en fundering på att låta henne få en kull ungar innan vi kastrerade henne för hon är så himla söt och trevlig, men jag får kanske tänka om.

Sv: Honkatt

Det finns många som tar en kull på sin söta och trevliga katt och sen upptäcker de att många har gjort detsamma. När de sen inte hittar hem åt kattungarna är det många som dumpar dom.
Det stod en artikel om det i en av kvällstidningarna på nätet.
Blir din katt dräktig nu och hon får gå ute finns det risk att ungarna föds ute i skogen eller att ungarna föds inne och att något händer honan så att du får föda upp ungarna för hand.
Det finns katter som får 8-10 ungar.
Kastrerade katter brukar bli lugnare.
De slipper ju att jaga efter andra katter för att para sig.
men man får räkna med att det tar några månader innan hormonerna har minskat.

Det finns många som tar en kull på sin söta och trevliga katt och sen upptäcker de att många har gjort detsamma. När de sen inte hittar hem åt kattungarna är det många som dumpar dom.
Det stod en artikel om det i en av kvällstidningarna på nätet.
Blir din katt dräktig nu och hon får gå ute finns det risk att ungarna föds ute i skogen eller att ungarna föds inne och att något händer honan så att du får föda upp ungarna för hand.
Det finns katter som får 8-10 ungar.
Kastrerade katter brukar bli lugnare.
De slipper ju att jaga efter andra katter för att para sig.
men man får räkna med att det tar några månader innan hormonerna har minskat.

Dumpa kattungar skulle jag då aldrig överhuvudtaget göra.
Vi har ju själva tagit hand om 2 övergivna katter så det händer definitivt inte.
Vad är skillnaden på att sterilisera och kastrera?
Vi har bara haft hankatter tidigare och där är det ju inga som helst problem att kasterar, men hur funkar det på honor.
Är det ett stort ingrepp och vad behöver dom för vård efteråt?

Jag menade inte att du skulle dumpa kattungar, men att det behövs alla hem man kan hitta till kattungar som redan är dumpade.
När man kastrerar katten tas äggstockarna bort ,medan sterilisering innebär att äggstockarna snörs/skärs av. Vid sterilisering har katten fortfarande kvar sitt löpbeteende och det är inte roligt alla gånger.
Det går att kastrera med flanksnitt då blir det ett litet sår på ett par cm på sidan, det brukar vara en snabb återhämtning för katten. men ingreppet görs mest via magen och det kan bli ett större eller mindre operationssår beroende på hur veterinären har gjort.
Man kan använda självupplösande stygn eller metall som man måste ta bort sen.
katten måste fasta innan , sen efter operationen ska katten ha lugn och ro i ett mörkt rum.Men det är inte säkert att katten vill det.
jag har varit med om ganska många kastreringar då jag håller på med hittekatter och visst kan katterna vara medtagna när de kommer hem men mina har inte varit det särskilt länge.
fast då har det gjorts med flanksnitt eller ett litet operationshål.

Nästa onsdag blir hon kastrerad och märkt, känns lite nervöst hon är ju min lilla prinsessa :love:, men det är ju för hennes bästa.
Har bara haft hankatter tidigare och där är det ju betydligt lättare att kastrera men men det ska väl gå det här också.

Hoppas att hon håller sig i närheten när det är dags! Lycka till:)

Hoppas att hon håller sig i närheten när det är dags! Lycka till:)

Hon får hålla sig inne tills det är dags.
Får se till att dörrarna är stängda bara, det blir en bra uppgift till ungdomarna de :devil:, hon tycker att det är ganska skönt att vara inne som tur är.

Vi har tagit hand om en vildkatt hona. Helt underbart söt och snäll.
Problemet är att när hon går ut så håller hon sig borta upp till 3 dygn, hon kommer inte när man lockar på henne och det är som om hon blir vild igen. Vi bor på landet och det finns både Berguvar, kungsörn och andra rovdjur som gillar katter, vår förra katt blev tagen av en Kungsörn så jag blir så himla orolig att det ska hända vår lilla prinsessa något.
Nu undrar jag om en honkatt blir annorlunda när man kastrerar dom?
Blir dom som hanar och håller sig mer hemikring eller blir det ingen skillnad.
Jag hade en fundering på att låta henne få en kull ungar innan vi kastrerade henne för hon är så himla söt och trevlig, men jag får kanske tänka om.

Jaha, nu har jag lämnat in henne hos veterinären.
Sitter på jobbet och är lite orolig i magen, får hämta henne vid fyra tiden idag, skönt när det är gjort.:banana:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
186
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
29
· Visningar
1 946
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
570
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 895
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar