Hönät eller inte

Sv: Hönät eller inte

norrland65 skrev:
Lånar knapp.

Varför är det bättre att ge hösilage? För att det dammar med hö - men hur mycket fysisk skada kan det göra egentligen? Om man tänker andningsmässigt? Har aldrig hört att hö inte skulle gå att använda därför i transport. Däremot att hästar riskerar att svälja fel = foderstrupsförstoppning.

Vi ger inget hö vid kortare resor. Längre far vi sällan ( om man räknar längre som mer än 30 min).

Norrland :banana:

Det ökar drastiskt risken för transportsjuka.

Det kan göra enorm fysisk skada med andra ord. Problemet är att hö dammar och innehåller massa sporer som far runt i luften, dessutom är luftvolymen begränsad i ett släp och ventilationen i 99% av fallen undermånlig. Dessutom, för att göra det ännu värre kan hästen inte sänka huvudet mot marken och på så sätt få ut slem (som fångar upp damm, partiklar och skräp) ur luftvägarna och lungorna.

Transportsjuka är otroligt otrevligt och med väldigt dålig prognos.

SÅ med OTUR så kan det göra fysisk skada i omfattning att hästen dör.

Därför får mina ALDRIG hö i släpet (men hösilage). Finns bara hö att tillgå så STANNAR jag varannan - var tredja timme och låter dem äta en stund med släpet uppöppnat.

/Alexandra - som aldrig gör resor kortare än 30 minuter, jag tar mig ju ingenstans då. och en normal resa ligger på runt 1 - 1½ timme, en klinikresa på 2½ timme. Allt enkel väg.

Transportsjuka har jag hört talas om och det låter ruskigt. Dock har jag trott att det beror på att hästar dricker dåligt vid längre resor. Hört rekommenderas att de bör utfodras med betfor just vid längre resor.
Visste inte att transportsjuka kan orsakas av hö också.

Men man lär nytt varje dag! :)

norrland65 skrev:
Transportsjuka har jag hört talas om och det låter ruskigt. Dock har jag trott att det beror på att hästar dricker dåligt vid längre resor. Hört rekommenderas att de bör utfodras med betfor just vid längre resor.
Visste inte att transportsjuka kan orsakas av hö också.

Men man lär nytt varje dag! :)

Transportsjuka kräver en rad faktorer för att utvecklas, och varken hö eller för lite vatten är i sig tillräckligt för att utlösa transportsjuka.

Däremot så med hö i släpet, ffa under längre resor, så ÖKAR DU RISKEN för transportsjuka, eftersom du bidrar till en sämre luftmiljö i släpet och det är en av faktorerna som bidrar till en bra grund för transportsjuka.

Under korta resor ger hö dock mest troligt inte mer än dammobehag. Dvs att du har hö på en 30-minutersresa ger knappast transportsjuka, det krävs så mycket mer som ska uppfyllas för det. Och även om hästen åker tretton timmar med hö så behöver den inte få transportsjuka, men risken ökar. Och den risken tycker jag är onödig, och jag tycker att äve vid kortare resor (upp till tre h) så är det onödigt hästen ska behöva stå ut med närmiljöförsämringen som hö ger. Men så är jag en kinkig fan med ;)

Okej. Aldrig mer hönät i transporten för min del då :crazy:

Om man blöter höet ordentligt innan, och lägger det i IKEA kasse, är det lika stor risk för transportsjuka då som med nät och torrt hö?

Vill gärna att hästen ska ha något att göra under färden.

Kom att tänka på en annan sak. Vi brukar ströa med halm på transportgolvet.
Bör man sluta med det också då för dammrisken menar jag?

Álin skrev:
Okej. Aldrig mer hönät i transporten för min del då :crazy:

Om man blöter höet ordentligt innan, och lägger det i IKEA kasse, är det lika stor risk för transportsjuka då som med nät och torrt hö?

Vill gärna att hästen ska ha något att göra under färden.

Kom att tänka på en annan sak. Vi brukar ströa med halm på transportgolvet.
Bör man sluta med det också då för dammrisken menar jag?

Om du blöter höet så blir det bättre ja, tänk bara på att blött hö i värme inte bör ligga 8 timmar eller så, så åker du nånstans, kasta höet som är över när du kommer fram och gör nytt för hemresan.

Ang halmen så är den inte lika retande som hö, men visst försämrar den luftkvaliten i släpet den med, spån är bättre. När jag ströade med halm så köpte jag ett par balar spån (dammavskiljt) just att ha i transporten.

Ok. Då kör vi nog på vattnat hö i IKEA kasse, spån på golvet + öppen baklucka i transporten och väl fastknuten pålle :D

Álin skrev:
Ok. Då kör vi nog på vattnat hö i IKEA kasse, spån på golvet + öppen baklucka i transporten och väl fastknuten pålle :D

Låter utmärkt =)

Hönätet har förresten inget med risken för transportsjuka att göra, det är en ren säkerhetsgrej som gör att jag inte använder nät.

Ja, jag förstår det. Jag skrev lite luddigt bara ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
376
Senast: Sryoqwe
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 081
  • Artikel Artikel
Dagbok Känns som att en ångvält kört över mig och jag har varit ute i krig under 7 svåra år typ. Började i helgen med att Sotis blev dålig...
Svar
3
· Visningar
840
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama