Sv: Hönät eller inte
Det ökar drastiskt risken för transportsjuka.
Det kan göra enorm fysisk skada med andra ord. Problemet är att hö dammar och innehåller massa sporer som far runt i luften, dessutom är luftvolymen begränsad i ett släp och ventilationen i 99% av fallen undermånlig. Dessutom, för att göra det ännu värre kan hästen inte sänka huvudet mot marken och på så sätt få ut slem (som fångar upp damm, partiklar och skräp) ur luftvägarna och lungorna.
Transportsjuka är otroligt otrevligt och med väldigt dålig prognos.
SÅ med OTUR så kan det göra fysisk skada i omfattning att hästen dör.
Därför får mina ALDRIG hö i släpet (men hösilage). Finns bara hö att tillgå så STANNAR jag varannan - var tredja timme och låter dem äta en stund med släpet uppöppnat.
/Alexandra - som aldrig gör resor kortare än 30 minuter, jag tar mig ju ingenstans då. och en normal resa ligger på runt 1 - 1½ timme, en klinikresa på 2½ timme. Allt enkel väg.
norrland65 skrev:Lånar knapp.
Varför är det bättre att ge hösilage? För att det dammar med hö - men hur mycket fysisk skada kan det göra egentligen? Om man tänker andningsmässigt? Har aldrig hört att hö inte skulle gå att använda därför i transport. Däremot att hästar riskerar att svälja fel = foderstrupsförstoppning.
Vi ger inget hö vid kortare resor. Längre far vi sällan ( om man räknar längre som mer än 30 min).
Norrland
Det ökar drastiskt risken för transportsjuka.
Det kan göra enorm fysisk skada med andra ord. Problemet är att hö dammar och innehåller massa sporer som far runt i luften, dessutom är luftvolymen begränsad i ett släp och ventilationen i 99% av fallen undermånlig. Dessutom, för att göra det ännu värre kan hästen inte sänka huvudet mot marken och på så sätt få ut slem (som fångar upp damm, partiklar och skräp) ur luftvägarna och lungorna.
Transportsjuka är otroligt otrevligt och med väldigt dålig prognos.
SÅ med OTUR så kan det göra fysisk skada i omfattning att hästen dör.
Därför får mina ALDRIG hö i släpet (men hösilage). Finns bara hö att tillgå så STANNAR jag varannan - var tredja timme och låter dem äta en stund med släpet uppöppnat.
/Alexandra - som aldrig gör resor kortare än 30 minuter, jag tar mig ju ingenstans då. och en normal resa ligger på runt 1 - 1½ timme, en klinikresa på 2½ timme. Allt enkel väg.