Hon vill inte äta mineralerna...

M

Madeleine Nilsson

Ger min häst - utöver Krafft G - Krafft Miner grön. Problemet är att hon inte vill äta mineralerna. I början gjorde hon det några dagar, men inte nu längre. Hon lyckas pilla bort dem och lämnar även en del kraftfoder bara för det. Det är ett riktigt matvrak till häst, som äter nästan vad som helst, men inte detta tydligen...
Fick rådet att hälla över äppelcidervinäger - Men hur är det med det, påverkar det foderstaten med att det tillför mer av något osv? Om ni förstår hur jag menar? Eller är det bara att hälla på?
Vet någon nåt annat man kan hälla över, som gör att det smakar bättre?
 
Sv: Hon vill inte äta mineralerna...

Har du gett henne pelleterade mineraler? Mina hästar har aldrig ätit upp grusmineralerna ordentligt, men de pelleterade mineralerna slinker ner varenda gång! Brukar lägga dem i betforen en stund innan fodring så blir de lite blöta.
 
Sv: Hon vill inte äta mineralerna...

Det är precis såna hon får ja. Ibland äter hon om jag matar henne med dem, men oftast inte... Men jag kanske kan pröva att bara blöta upp dem lite i vatten? Det smakar ju visserligen inte betfor, men det kanske går ändå? Bara inte innehållet försvinner ur dem eller nåt sånt.
 
Sv: Hon vill inte äta mineralerna...

Madeleine Nilsson skrev:
Det är precis såna hon får ja. Ibland äter hon om jag matar henne med dem, men oftast inte... Men jag kanske kan pröva att bara blöta upp dem lite i vatten? Det smakar ju visserligen inte betfor, men det kanske går ändå? Bara inte innehållet försvinner ur dem eller nåt sånt.


Ja skulle blanda dem i betforen. blöter du upp blir det samma sak som att de inte är pelleterade. Smaken är u det samma. Prva med något sött. ex. b-vitaminer, melass eller liknande annars.
 
Sv: Hon vill inte äta mineralerna...

Äppelcidervinäger luktar starkt och många hästar blåvägrar äta det öht så det skulle jag inte prova. Min häst får krafft groov+miner grön, blöter det innan fodring. Pelletarna sväller mer än man tror...
 
Sv: Hon vill inte äta mineralerna...

höll över betfor vatten ett par minuter innan (om du inte vill ge lite betfor)
 
Sv: Hon vill inte äta mineralerna...

Hm, alla pratar om betfor, men det är inte det utan Krafft g hon får. Men jag ska prova att blöta upp dem i vatten i alla fall, så får vi se!

Ang. att de inte skulle gilla äppelcidervinäger. Hästarna i vårt stall gör det i alla fall. Men frågan är ju om det är bra... De som får det (är ju inga stora mängder) har då inte tagit nån skada, men jag vill gärna höra många åsikter om det ändå!

Inget annat man kan hälla över?
 
Sv: Hon vill inte äta mineralerna...

Jag hade nog provat att blötlägga med vatten och om inte det funkar, även hällt i lite äppelcidervinäger i det.
Min häst fick äppelcidervinäger (av annan orsak än din) ett tag men jag räknade aldrig in den i foderstaten, gav bara 25ml/dag. Tror att den är fosfor-rik men vet inga värden...

Annars har Hi**o avelsmineraler som är granulerade men de är förstås vitaminer i också...
 
Sv: Hon vill inte äta mineralerna...

menade att om du ger betfor /vatten som blir över slinker nog mineralerna ner
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 674
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 928
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp