hon viker sina öron!

cili

Trådstartare
Kan det skada att ha örat vikt i 5 minuter då och då?
Lilla kissen leker ganska vilt för det mesta, och lyckas flera gånger vika sina öron. Men hon gör inget för att veckla ut dom igen utan dom får vara vikta tills hon springer emot något som puttar tillbaka dom.
Med största sannolikhet leker katterna även när jag är borta, och då kan jag ju inte gå fram och "släppa loss" vikta öron..

Sv: hon viker sina öron!

*fnissar* Jag kan inte tänka mig att öronen skulle ta skada av att vara på vift ibland. Oroa dig inte för det.

Om de vikta öronen skulle besvära henne, eller hon hade ont av dem, skulle hon själv putta tillbaks dem. Du behöver nog inte oroa dig.

När min katt hade tratt på sig så råkade öronen vika sig och då tappade han balansen ganska mycket varje gång det skedde. Tror deras balanssinne sitter ganska mycket där, annars är det nog ingen fara.

I öronen??? Det tror jag inte. Var katt viker ocksa öronen ibland när hon brottas, det verkar inte paverka henne det minsta, även om det ser lite knäppt ut.

Jag tänkte att vårt balanssinne sitter ju ganska mycket i öronen men jag vet inte hur det är med katter. Men vår kisse föll nästan omkull när båda öroren vek sig när han hade tratten på sig.

Edit: Blev nyfiken och googlade lite, hittade detta från sverak:

Katten har förmågan att vända sig i luften och landa på tassarna, från höga höjder. Denna vändreflex är omedelbar och beror på ett samspel mellan balansorgan i innerörat tillsammans med ögonen.

Från andra kattsidor:
"Balansen kräver en kombination av budskap från öga och öra."

Typ samma sak:
"Det är ögonen tillsammans med balansorganet i innerörat som talar om var den befinner sig och som gör att den kan landa på fötterna."

"Katten är känd för sitt anmärkningsvärda balanssinne som gör att den kan gå på väldigt smala murar eller staket/träd klättring och kan vända på sig när den faller så att den landar på alla fyra. Den här förmågan grundar sig på den subtila, omedvetna och ständiga registreringen av huvudets placering och på att musklernas och senornas är spända. Varje rörelse registreras av känsliga receptorer i innerörat."

Vissa katter kanske kan hålla balansen bra med stängda öron ändå och klara sig på synen och vissa kanske måste ha helt fungerande öron?

Senast ändrad:

Vissa katter kanske kan hålla balansen bra med stängda öron ändå och klara sig på synen och vissa kanske måste ha helt fungerande öron?

Ja eftersom balanssinnet finns i innerörat, så spelar det nog ingen roll om ytterörat är vikt/stängt eller inte

Han kanske inte visste vilket öra han skulle putta tillbaka först och fick härdsmälta i hjärnan så han höll på att kollapsa och välte:p :rofl::angel:

My bad. :p
Skyller på min katt som drog fel slutsatser av att ha stängda öron.

Elina8: Hmmph! Det var inte snällt sagt. :D

Hehe, jag utgår förstås från min katt som inte är den smartaste som gått på jorden. Inte för att jag älskar honom mindre för det, men ibland undrar jag om inte en vandrande pinne har högre IQ.

Hade inte förvånat mig ett dugg om det var min katt:angel:
Din katt är säkert av den lite intelligentare sorten.

Kissen i fråga är faktiskt väldigt smart. :D
Däremot så känner jag igen din beskrivning när det gäller min mammas honkatt. Hon är en jättehärlig kisse men intelligent nej, normalbegåvad nja inte direkt ... :p

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 552
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 606
Senast: MissFideli
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 756
Senast: fixi
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka