Hon Valpar!!!!!!!!

Red_Chili

Trådstartare
HON VALPAR! valparna är på väg ut! NU! :eek::bump::eek::banana::eek:

För någon minut sedan ringde mobilen. Min älskade tik har hållit på i 1½ timme och än så länge fått ut tre levande valpar.
En partifärgad tik, en grågrizzletik och en svartgrizzlehane :bump:

Jag är som chockad. Jag sitter här och gapar, stirrar ut i ingenting, gråter nästan. JISSES!
Imorgon får jag träffa dem, valparna och min älskade tik.

Om 8 veckor skriver jag på papper och blir hundägare för allra första gången i mitt liv! :eek:

Och, såklart, här kommer den allra första bilden på ett av underverken,
fotograferat med mobilkamera av min bästa vän som är på plats för att övervaka allting.
http://mechanical.bilddagboken.se/p/show.html?id=187940305&directlink=1

Sv: Hon Valpar!!!!!!!!

Kan bara säga ett stort GRATTIS!!!!:)

hahaha

GRATTIS GRATTIS GRATTIS

Ursäkta om jag skrattar men när jag läste rubriken o det som syns av inslägget i menyn trodde jag det var någon idiot som inte visste att dennes tik var dräktig :o:D

Härligt att det inte var så :D:rofl:

Haha, nejnej, kullen har varit planerad länge.
Jag har i två år drömt om en tikvalp efter den här tiken, har sagt att om jag inte får en valp efter henne så vill jag ha efter en hane som kallas Gens. Nu parades Gens och min älsklingstik :eek:
De har gjort kombinationen en gång tidigare och det blev då två valpar som var helt underbara (jag har träffat båda två).

Snart får jag min absoluta drömhund, som dessutom inte kunde kommit vid bättre tillfälle, tidpunkten är perfekt, föräldrarna är de mest fantastiska salukis jag lärt känna.
Herregud, det känns som om jag drömmer :o

Åh vad kul!!! :love:
Är det en tik- eller hanvalp som du ska köpa? :d

Tikvalp för min del :D
Förhoppningsvis kommer det ut en cremefärgad, annars hoppas jag på att particolortiken har en mentalitet jag fastnar för :angel:
Den tik med mest diva-mentalitet blir min ;)

Grattis! ser fram emot många och fina bilder på underverket sen ;)
Jag har också fått en valp från min absoluta drömkombination så I know the feeling :love:

Ja, jag har läst dina trådar/inlägg förut så jag vet hur du längtat o önskat :) Därav skrattade jag när jag såg vem som skrivit, blev glad för din skull...

Så jag säger återigen GRATTIS!!!
Hoppas också att det blir en i den färg du vill ha. Det vore verkligen en fullträff :bump:

Fortsätt uppdatera, sååå spännande med valpar. Sitter o väntar på en annan valpkull som också håller på att födas nu. Ska inte köpa, men det är släkt till min vovve så det är också spännande o se vad det blir :D

Jag måste drömma! :eek:

Jag pratade precis med uppfödaren.
En till valpis är född, en mörk hane.
Troligtvis någon till på väg.

I alla fall:
Hon sa att grizzletiken är såpass ljus och "smutsfärgad" att den mycket väl kan bli cremefärgad senare :eek:
Jag har alltid haft en cremetik högst på önskelistan, en cremetik med Zala till mamma eller Gens till pappa.
Tänk om jag nu får min absoluta drömhund?! :eek:

Om jag drömmer - väck mig aldrig någonsin.

Antar att det är Helen som skickat? :D
Måste ju erkänna att valparna är mkt sötare än de vuxna, men Mit o Zala verkar vara otoligt lika i utseendet :)

Yes, det är Helen som skickat ;)
Imorgon vid 12:30 kommer jag till kenneln, åh vad valparna ska bli sönderfotograferade :angel:

Jo, valparna är sötare än de vuxna, men de vuxna ska inte vara söta, de ska vara vackra, eleganta, tjusiga divor... :idea: :love:

Yes, det är Helen som skickat ;)
Imorgon vid 12:30 kommer jag till kenneln, åh vad valparna ska bli sönderfotograferade :angel:

Jo, valparna är sötare än de vuxna, men de vuxna ska inte vara söta, de ska vara vackra, eleganta, tjusiga divor... :idea: :love:

(helt ot men hälsa helen från mig)
När jag såg mir på bild så rynkade jag på näsan, men när man ser dom i verklighet, ja.. det är ju en helt annan sak. Jättefina är dom :)

Jag måste drömma! :eek:

Jag pratade precis med uppfödaren.
En till valpis är född, en mörk hane.
Troligtvis någon till på väg.

I alla fall:
Hon sa att grizzletiken är såpass ljus och "smutsfärgad" att den mycket väl kan bli cremefärgad senare :eek:
Jag har alltid haft en cremetik högst på önskelistan, en cremetik med Zala till mamma eller Gens till pappa.
Tänk om jag nu får min absoluta drömhund?! :eek:

Om jag drömmer - väck mig aldrig någonsin.

Klart du ska väckas, drömmen är ju sann :D

En till bild! :banana:
Någon av de där två är min blivande hund. Båda är tikar, en particolor och den andra kommer troligtvis bli creme senare. :D
Jag kommer välja den som har trevligast mentalitet. Jag kommer med andra ord få beslutsångest... Båda föräldrarna är otroligt snygga för sin ras, kompletterar varandra bra, de har fantastisk mentalitet och så ska jag välja en valp - jag kommer vilja ha alla! :eek:

http://mechanical.bilddagboken.se/p/show.html?id=188116340&directlink=1

(Innan någon börjar svamla om att jag "smygannonserar" - det är redan fler intresserade än vad det finns valpar och flera är tingade redan. Dessutom är det inte ens min hund, min kennel eller något.)

Hur är salukis i sättet?

Det är väl jakthundar från början i nåt varmt land... bra historia jag kan här... :D

Men vad är dom idag? I Sverige? Mentalitet?

Det finns en väldigt bra beskrivning här: :idea: http://www.saluki.se/Sv/about_saluki/about1.html

Med mina egna ord:
Salukin ska vara som en diva, det är eleganta och lugna hundar med mycket värdighet. De ska vara reserverade mot främlingar på så sätt att de inte bryr sig om dem. Mot familjen/flocken/närmaste är de väldigt sociala och mysiga. Salukin är lugn och avslappnad inomhus, men utomhus är de pigga på att röra sig och älskar att springa.

I Sverige finns det väl ca 1000 salukis och de flesta är enbart sällskapshundar. Annars är vinthundsfolk pigga på utställningar och även en del lure coursing.

Tyvärr finns det en hel del salukis som är lite väl sociala mot främlingar. Det finns även några som istället för att vara avhållsamma mot främlingar är smått rädda. Det finns även många uppfödare som avlar på extrema salukis, rent exteriört då. Det verkar bli vanligare och vanligare att se salukis med extrema bakbensvinklar, spikraka skuldror eller andra avvikelser som gör att de rör sig på ett icke rastypiskt sätt.
Som helhet är salukin fortfarande en sund ras, både fysiskt och mentalt och "extremfallen" får nog räknas som undantag.

Av någon märklig anledning så är salukifolk (och vinthundsfolk öht) väldigt negativa till att göra hälsoundersökningar i form av höftledsröntgen, ögonlysa och allt vad som nu finns. Varför vet jag inte, har man en frisk och sund hund så finns det väl ingen anledning att inte göra det?
Många verkar däremot tänka att "Va, varför testar hon sina hundar, har hon avlat på dåliga hundar och är rädd för att hitta fel hos dem?"... :smirk:

Det finns även många salukimänniskor som aldrig någonsin skulle tänka på att uppfostra sina hundar ordentligt. "De är vinthundar, de går inte att lära någonting" får man ofta höra. Eftersom de är så vänliga och lugna mentalt så märks det inte mer än att de tigger vid matbordet om man är lite ovan...

Eftersom jag är trött på sådant där tänker jag se till att starta i både lydnad och agility med min saluki. Jag tänker göra MH-test och se om man kan göra andra hälsotest utan att bli smutskastad. :idea:
Vinthundar i all ära, men många tänker väldigt gammelmodigt.

(ja, jag kan svamla på i evigheter om sådant här, fråga om det är något som är oklart) :angel: :D

Grattis grattis, jag hoppas verkligen för din skull att du får din dröm valp!:)

Grattis Grattis till din drömvalp!!! Har du bestämt vilken det blir :)
:rofl::rofl:

Förresten vart och hur ska jag betala dig för mina vackra bilder!!

:-)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 992
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 263
Senast: TeamLundVer
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 666
Senast: ISABEL
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 223
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10