Hon vägrar ta vänstergaloppen

josefinefreed

Trådstartare
Snälla snälla ge mig ett magiskt knep nu för jag vill kunna fatta vänster galopp på min häst!! :bump:

Ska försöka förklara det så utförligt som möjligt.
För 1,5 år sedan köpte jag Bellie, som då påbörjade sitt liv som ridhäst. Efter nåra månader började vi jobba på galoppen. Hon tog båda, men lättast för höger. Efter några månader började hon tjura vid vänstern, den var helt enkelt för jobbig. Tjurandet blev värre och värre när jag red henne. Min tränare kunde utan problem fatta vänstergaloppen och Bellie tog fattningarna så bra. Hon gjorde även byten från ena galoppen till den andra utan problem.

Sen hon började tjura med mig i vänstern har det fortsatt så. I perioder har jag fått fatta den, men det har bara gått nåra steg så har hon brutit av alt. så har hon sparkat bakut och fattat den efteråt.

Nu i början på detta år slutade hon nästan ta den helt med mig, jag kan göra vad som helst men hon tokvägrar. Det låser sig i huvudet på henne så fort jag ens tänker vänster galopp. Men med min tränare tar hon den huuur fint som helst.

En gång i mars så fick jag in vänstergaloppen 3ggr på ett dressyrpass, då tog den från snabbtrav i en sväng, men sen dess har jag inte fått fatta den nå mer.

Högergaloppen tar hon på en gång med mig, jag behöver bara vinkla om höften så tar hon en kalasfin fattning. Men som sagt så fort det är dags för vänster går det inte.

Hon tar klockren vänstergalopp efter hinder när jag hoppar henne, och hon börjar gå mer och mer samlat i den. Hon gör klockrena byten (med tränare), men byter även när jag rider av sig själv vid hoppning när hon har fel galopp ibland.
Blir hon rädd för något ute när vi galopperar så vips så byter hon till vänster i själva "hoppet" när hon blir rädd. :p

Jag har försökt ställa inåt, utåt, komma i racertrav, samlad trav, rakt spår, böjt spår. Övertydlig skänkel, ingen skänkel alls (endast höft) osv osv.

Och som sagt, med min tränare tar hon vänstern klockrent oavsett.. Förutom dom ggr när jag försökt fatta galoppen, hästen blivit låst, och tränaren ska sitta upp. För när hon väl blivit låst så har hon.

Snälla hjälp mig! :eek:

Sv: Hon vägrar ta vänstergaloppen

Om din tränare kan fatta galopp på din häst,så är det du som inte gör rätt. Be din tränare om hjälp. Låter som en fd tävlingstravare? Om det är det så vet jag hur jobbigt det kan vara men tro mig det löser sig . Träna för din instruktör är det ända tips jag kan ge.

Jag får ju in högern utan problem.. Och på min tränares hästar får jag in vänstergaloppen. Tycker bara det är så knepigt..

Hästen är tränad för trav men inte startad.

Känns bara så hopplöst att hon "jävlats" med mig i ett år, med just fattningen. Hon landar i jättefin vänster efter hinder osv. som sagt. :/

Förut så fick vi in vänstern med hjälp utav våran instruktör, men numera är det omöjligt känns det som.. Iofs längesen vi försökte nu, jag har som gett upp den lite. Försökte en gång häromdagen i skogen, men ne, så fort jag ens bad om den så la hon av i sitt positiva tänkande.

okejokej . Hmm det måste ju vara något som gör att din tränare lyckas.. När man försöker själv ser man oftast inte dem små misstagen man gör tyvärr. Tycker iaf att du ska ta hjälp av din tränare och lycka till :)

Tack så mkt! :) Ska träna på onsdag igen så jag får la försöka då, har som gett upp lite och inte försökt på ett tag.. ens på träning.

Men nu ska vi komma ut på vår första dressyrtävling oxå, och då vill man ju att båda galopperna ska sitta.

Försök rid andra hästar i vänstergalopp, låsningen sitter nog mycket i dig...så blir det en ond cirkel...

Varför kan inte din tränare hjälpa dig?
Du har ju uppenbarligen någon brist i sitsen när det kommer till den galoppen, och det ska ju en tränare kunna hjälpa dig med.

Ett tips är ju att verkligen känna efter hur du fattar höger galoppen, och sen få det att kännas likadant när du ska fatta vänster.
Prova inte med massa olika saker, utan bestäm dig för att SÅHÄR ska jag fatta galoppen. Sen är det bara att träna träna träna.
Tänk bara på att inte tappa sitsen. När det blir problem med galoppfattningen så blir det gärna så att man hjälper till för mycket och på så sätt tappar sitsen och det försvårar för hästen att fatta galoppen.

För att hästen blir totalt låst när jag ens ska försöka. Hon backar av direkt, lägger örona bak och går knappt fram, hon står och studsar på stället och tar höger höger höger. Och då kan vi inte fortsätta och försöka fatta galopp utan då vill vi endast ha fram henne. Hon måste vara i perfekt sinnesstämning, och det är inte ofta jag lyckas hålla kvar henne i sin positiva stämning innan jag har förstört det med att börja fatta vänstern på ett sätt som hon inte gillar.

Ja jag försöker fatta på samma vis som högern.. men hon vill verkligen inte med mig på. ;o Varför inte på olika sätt? :) Det var det som funkade sist jag fick in den.. provade att komma med fart, och hon tog den då tre ggr. Men inte efter det.

Ska tänka på att inte tappa sitsen, för det har jag väldigt lätt att göra. Tack. :)

Prova en annan tränare då som inte har sett er förr. Den kanske ser något som du och din tränare inte sett. Behöver ju inte betyda att du ska byta ut din gamla tränare utan bara lite input från nytt håll.

Åh vad ska jag ta mig till?? Har massa filmer när hon tar vänstergaloppen med mig.. Suck.. Att det ska vara så svårt?

Ja jag har funderat på det faktist.. Men det är så knepigt, hon har ju tagit vänstern med mig massvis med ggr förr? Med samma hjälper då som nu.. :/ Och jag fattar ju vänster på andra hästar? Gaah detta är inte kul. :P

men om du tänker tillbaka lite, har du råkat ut för någon skada och blivit lite låst kanske? Ju mer ni kämpar emot desto värre blir det kanske, du verkar ha en rättså känslig häst som kanske känner av minsta lilla förändring?
har du kollat upp dig?

Ja, jag har det och går regelbundet till en naprapat. Är sne i mitt bäcken, så ja, jag har suttit i princip med höften som i höger galopp ett bra tag. Men även under månader då jag varit helt rak så har det inte funkat att galoppera.. Innan jag började gå till naprapaten, och var som absolut sneast, då gick det att galoppera.. Så det känns inte som att det är problemet heller. Spec. inte när andra hästar svarar bra på det..

Ja det är ju det oxå, hon är väldigt känslig.. Och det kan hända att jag ger alldeles för mkt hjälper vid vänstern? Fast kanske bara en touch med höften skulle räcka.. som med högern. För det blir lätt att jag förstärker mina hjälper när det inte går.

Min tränare hade en idé för imorgon, så vi får se om vi lyckas. :D

Min travarnordis har "alltid" haft problem med v. galopp. Höger inga problem.
När du rider, skickar din häst ut rumpan till vänster?? (brukar du rida mot speglar?)
Min häst har gjort så länge, och till slut fick jag tag på en kiropraktor som fixade förskjutningen i ryggen var var anledningen till snedheten. Sen kom allt jobb med att få honom att arbeta rätt så att musklerna blev jämnstarka på båda sidor. Rakriktning rakriktning rakriktning...

Fortfarande så tar han höger galopp MKT enklare än vänster, men nu lyckas vi iallafall med vänster oftare och oftaste. Men, vi får arbeta ganska mycket varje gång med lösgöring och rakriktning för att han ska ta vänster galopp, men som sagt, det går lättare för var gång!

Jag har märkt att mycket serpentiner och bågar hjälper hästen att sedan kunna ta rätt galopp. Han måste vara mjuk i hela kroppen och arbeta i en stadig energisk form .
Sen lägger jag en volt i trav och i utgången av volten ber jag om galopp. Men viktigt i volten att han svarar på böjande skänkel och inte ramlar innåt.

Så får jag göra på min häst!!

Å, just ja! Hur fungerar din häst att longera? Jag tänkte på det att hon inte riktigt ville fatta med dig på ryggen.
Jag använder longering för att stärka just vänster galopp för att det ska bli enklare för honom när jag sedan sitter på. Jag har märkt stora föränringar bara pga longeringen!

Å, just ja! Hur fungerar din häst att longera? Jag tänkte på det att hon inte riktigt ville fatta med dig på ryggen.
Jag använder longering för att stärka just vänster galopp för att det ska bli enklare för honom när jag sedan sitter på. Jag har märkt stora föränringar bara pga longeringen!

Tänkte på samma sak! :)

när jag läste rubriken tänkte jag på när jag fick hem min islänning, då vägrade han oxå ta vänstergaloppen och det visade sig vara en låsning i knät, mot höften. Åkte iväg och fixade det sen har det varit bra :)

Men enligt ts kan den fatta med andra ryttare och vid longering så då sitter det nog mer i ryttarens huvud. Det är inte alls ovanligt heller, det blir en stressfaktor när något är svårt, som sätter sej i huvudet.

Min ville inte fatta höger när hon var ung ville inte gå i höger alls. Det blev ett bekymmer ett tag, ute gick det bra, men inte i ridhuset eftersom det hade blivit ett problem där så satt det nog i bådas huvud. Så fort jag ens förberedde krullade hon ihop sej ett tag. Men det löste sej och handlade i grunden om att hon först föredrog att gå där hon kände sig tryggast och i bäst balans dvs i vänser. När hon inte "fick" det blev hon osäker, vilket märktes tydligt, ryttaren före mej hade inte ens lyckats få henne i höger alls, så det satt verkligen djupt hos henne. Det är en envis häst som gärna går på sitt sätt, men nu har hon förstås inte längre några såna problem med galoppen.

Så ts, försök att fatta ute, på vägarna, och på stora volter på gärden, ur trav och utan att göra mycket mer än låta henne rulla in i galoppen och beröm.

När min häst inte ville fatta höger galopp så red jag lätt på fel sittben i trav, och fattade sedan galopp ur det, jag satte mig aldrig ner. Funkade kalas med mitt tjuriga sto, även om jag tillät henne springa in i galoppen från början. Nu kan vi fatta höger galopp hur bra som helst =)

Men en bra tränare ska ju kunna hjälpa dig med just de problemen. Även om hästen tjurar till så kan ni ju inte bara skjuta problemet framåt, det kommer ju inte hjälpa dig ett dugg.
För att kunna bli bra på den fattningen måste ni träna på den fattningen.

Anledningen till att du ska göra på samma sätt är ju för att det ska funka till 100 % hela tiden.
Att låta hästen rusa in i galoppen är absolut ingen bra lösning.
Ge samma kommando - sakta av om det blir fel - ge samma kommando, beröm om det blir rätt.
Till slut kommer det funka om du bara är koncekvent och envis.

Sen skulle jag nog fundera på om hästen inte har något fel i kroppen ändå, eller fel sittande sadel med tanke på det skarpa beteendet den uppvisar. :crazy:
Även om det funkar när din tränare fattar galopp så innebär det inte att hästen är helt okej.
Jag har suttit på fler hästar som betett sig exakt sådär (med vissa ryttare), och ingen av dem har varit helt frisk.
En tanke kan vara att sadeln sitter lite trångt, och du sitter och kniper lite mer med benen än din tränare = hästen KAN helt enkelt inte fatta galoppen.

Jag köpte en Kallblodstravare för nästan exakt 1år sedan, han var inkörd, men hade aldrig startat på travet. Iaf så har vi kämpat med exakt samma problem ganska länge, fast med högergaloppen;)

Han galopperade utan problem i höger efter 2-3månader som "ridhäst". Men sedan har det varierat. Visst veckor har det funkat bra, och andra har han vägrat ta galoppen.
Jag är medveten om att min häst är väldigt ojämnt musklad. Vi tränar på det nästan dagligen, och det går framåt.
Men -Är din häst ojämnt musklad?
Isåfall så får man väl träna upp den andra sidan. Känn även efter ordentliget när du rider. Slappna av och känn om du åker åt sidan.
Det gör jag för min häst "kastar över" mig på vänstersidan. Då får jag lägga lite mer tyngd på höger så vi blir raka:p

Jag vet även att jag är sned i överkroppen- Min galopp funkar bättre när jag VERKLIGEN fokuserar på att hela ekipaget är rakt och avslappnat.

För någon vecka "började jag om" Med galoppe lite. Jag lät honom fatta en snabb och ganska obalanserad galopp faktiskt, för att sedan korta honom succesivt...

Det är jättesvårt, men tillslut hittar man felet, Lycka till:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 397
Senast: Freazer
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 718
Senast: Josofinito
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 297
Senast: Happimess
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka