Hon vägrar låta sig behandlas

bapro

Trådstartare
Då var det dags igen... pållen har haft känningar i hoven vänster fram & jag åkte in till vet. Frågade om vi inte kunde kolla henne lite ordentligare bak... hon har aldrig varit halt bak... men senaste veckorna har jag börjat tänka efter. Hon är mer musklad höger bak, i hoppningen drar aningens till vänster eftersom hon skjuter ifrån mer med höger. Gör att hon lägger mer vikt vä fram och det kanske är därför detb aldrig verkar vilja läka ut...
Har skrivit i forumet tidigare.. Denna häst har varit halt sedan augusti. Inte alls mkt & egentligen bara under ryttare. Behandlingar i kota & hovled vä fram gjoirde 0 skillnad. Kortisonbehandling i mjukdelarna i hoven gjorde henne bra i en månad, nu känner hon av den igen...
Hursomhelst när vi böjde bak denna gången så reggerade hon högt vänster bak precis som jag kännt på mig... Vet. ville behandla både has & bakknä (för troligen satt lite i hasen oxå) Vi lyckades behandla hasen med inte bakknät... I det läget var hästen så sur (det är en väldigt tjurig dam) så trots att hon fått lugnande så hon knappt kunde stå på benen så vevade hon med bakbenet direkt vet kom i närheten med sprutan...
Så VAD gör man... jag var så glad för att det äntligen kommit fram vad som troligen spökat i nåt år. Förmodligen har hon haft små känningar i bakknät utan att vara halt & det är därför hon lägger mer vikt vä fram & också därför hon alltid haft svårare att fatta vä galopp osv...
Men vad gör man med en häst som inte vill låta sig behandlas???
Kan jag linimentera bakknät med något starkt eller är det ingen ide?
.
Ska på återbesök om en månad & vi får väl se om hon är bra då...
(hon är ju bahandlad nu i hoven vä. fram & hasen vä. bak)
Annars ska jag in på kliniken & röntga bakknäet. ("alla" leder som kotled, hasled osv är röntgade tidigare... men inte bakknäna & det för att hon aldrig varit halt bak & aldrig framtills idag reaggerat på böjprov bak)
*suck* hoppas så att detta elände tar slut nån gång... allt tar såå himla lång tid.

Sv: Hon vägrar låta sig behandlas

Det är ju typiskt att hon inte tillåter vetrinärus beh. henne. Eftersom hon reagerar högt på böjprov bak så kan det va en indikation på ryggproblem.
Om det nu skulle va så att hon är sned så behöver ju det behandlas annars så kan man spruta ihjäl sig...Fast jag tycker ju att man ska försöka häva inflammationen innan man fixar en ev sned rygg.

Skulle de nu misslyckas med med att spruta henne så tycker jag att du ska ta kontakt med en equiterapeut som har en laser, så kan h*n lasra för inflammation och samtidigt fixa det som är snett. Hoppas att det går bra för dig

Jo, jag får väl ta ut equiterapeut igen. Kanske för att lasra om inte annat...
Fast lasern som ET har med sig är väl inte alls lika "stark" som den de har på kliniker, tror inte det ger nån supereffekt på leder, men vad vet man... är ju värt att prova i af...

Hur reagerar hon på brems?

Min unghäst har ju sen första sputan som tre veckor gammalt föl reagerat OTROLIGT starkt på nålar. Hon formligen flippar ut så fort hon känner nålen och ger sig inte förrän den är ute. Skapat sig ett rätt fint rykte.

Vi har dock lyckats droga henne genom att utarbeta en metod som är hyfsat säker för alla inblandade, där man snabbt som örat sätter i.m. injektion med lugnande i baken. När man väl drogat henne kan man sticka (tilla skillnad från din)

MEN, i början på året reagerade hon på högt böjprov bägge bak, veterinären ville bedöva knälederna och se om det gav skillnad. Men hur sjutton skulle vi kunna spruta knälederna på henne liksom? Vi funderade på att droga ner henne in absurdum och behandla, men på en så ung häst vill man ju inte spruta leden utan att vara säker på att det sitter där. Så vi beslöt oss för att prova bremsa. Jag trodde INTE det skulle funka då damen kan reagera väldigt starkt på tvång och jag haft två hästar som verkligen snedtänt på brems. Men det var enda sättet så varför inte prova.

DÖM om min förvåning när hästen svarar helt enligt skolboken på brems och inte blinkade när knälederna bedövades (och sedan behandlades).

Så är det inte provat kan det ju vara värt att prova.

Annar så kan man ju spruta intramuskulärt så det når alla leder, det kan ju vara något att prova också om ni inte får behandla leden.

Så, jag skulle först prova bremsa om det inte är gjort (ev i komb med lugnande) och om det också misslyckas spruta intramuskulärt så lederna behandlas ändå (om än inte lokalt)

Brems är en bra ide, det är bara det att vi provade & det hjälpte inte ett dugg... Hon visste ju att vi skulle göra något hon inte gillade...
Men vi spriutade ju hasen först utan brems & det gjorde väl ont eller nåt, för sedan fick inte vet knappt ens komma i närheten av bakbenet...
Tror iofs att om man bremsar det första man gör, innan hon hunnit bli så arg så kanske det skulle gå bättre... Vet sa att vi kunde prova spruta bakknäet igen nästa gång & då gör vi det på en gång innan hon blivit så arg... Men nästa gång" är ju en månad bort, så det är ju inte så roligt att vänta en månad till när man äntligen hittat felet. (vet, han kommer bara upp hit en gång i månad) & tjejen som jobbar på kliniken här närmast hon sprutar inte om de inte står blickstilla typ, så det är då ingen ide´att åka dit..

Frågade om vi inte kunde spruta intramuskulärt, men då tyckte han att det var bättre att ge henne nåt antiinfl. att "äta" för det fungerar minst lika bra...
Så hon ska äta metacam i 10 dagar nu...

bapro skrev:
Jo, jag får väl ta ut equiterapeut igen. Kanske för att lasra om inte annat...
Fast lasern som ET har med sig är väl inte alls lika "stark" som den de har på kliniker, tror inte det ger nån supereffekt på leder, men vad vet man... är ju värt att prova i af...

Nu vet ju inte jag vilken laser din et har, men jag antar att det är 60mw el 240mw och som är gjord för just knä, rygg o lite större musklatur,den ska klara att häva inflammationer i led/muskler

Ta ut en person som behandlar med IR.
Detta behandlar mycket djupt både i muskulatur och skelett.

Inflamationer är ju oftast ett sekundärt problem så jag skulle ockå kolla rygg.

Inte för att på något vis ifrågasätta din veterinär. Men min dam stod 10 dagar på Finadyne. Det hjälpte mot hennes muskelrelaterade hälta, men kvar fanns ledhältan. Opåverkad. Nu är Finadyne inte Metacam, men jag har generellt inte speciellt bra erfarenhet av antiinflammatoriskt mot ledhälta. Inte provat just metacam men däremot butta och finadne (butta i hög dos under lång period) men det har aldrig 'räckt till' tyvärr. Så om det inte fungerar, pusha vet att spruta i.m. igen =)

Jobbigt:(

Min häst vägrade också bli sprutad fast i en bak kotta.
Fast hon nästan trilla av allt lugnade ihop så sparka hon men vet höl på nästan 3 tim innan dom kunde spruta 3 djurvårdare stog och höll henne 1 höl i bennet och vet sprutade.
Dom sa: "Vi vinner alltid, vi kan hålla på hella natten om det så vill":p

Anledningen att det inte var nån ide att fortsätta på min var att när man sätter nålen mellan ligamenten i bakknäet & hon sparkar till så är det stor risk att nålen går av & får man en nål i leden blir det inte roligt... Tror att det är lite lättare med kotor... Men visst är dom tjuriga dom små djuren... Gissar att du oxå har ett sto.. :D

Hon såg ganska roligt ut stackarn, för hon var SÅ arg och försökte springa därifrån fast hon orkade inte lyfta en fot, så hon låg framlänges i princip...
Hoppas att vi vinner nästa gång bara... det är ju för hennes eget bästa... om dom ändå kunde förstå det...

Jo ett sto har jag:D

Min är även sprutad 2 ggr i knäleden men då har hon stått i tvångspilta

Så otroligt olika det där är :crazy:
Mina 2 som har fått ledinjektioner har vi sprutat utan ens lugnande, jag bara höll i dem och nöp lite i halsskinnet för att distrahera.

Mitrolle skrev:
Så otroligt olika det där är :crazy:
Mina 2 som har fått ledinjektioner har vi sprutat utan ens lugnande, jag bara höll i dem och nöp lite i halsskinnet för att distrahera.

Och min valack står på slakt grimskaft och halvsover när man sprutar, även leder. Så himla olika det där.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 772
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 482
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 516
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 582
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • ChatGPT

Hund, Katt, Andra Djur