Hon stoppar ALLT i munnen!!

H_lena

Trådstartare
Hej! Nu behöver jag hjälp. Vår nya tik (tre år gammal omplacering) har börjat äta ALLT hon kan hitta utomhus! Det ver verkligen frustrerande. Jag tror jag var tvungen att säga till henne på skarpen tre gånger, och plocka ut diverse saker ur munnen på henne typ tio gånger på en promenad.:crazy:

Hon har gått på bantningsfoder i ca tre månader, men har nu börjat få vanligt foder, dock light. Hon får mat två gånger om dagen. Jag tror inte att det här beror på hunger, eller? Kan det vara näringsbrist? :confused:Hon försöker äta allt, från hästbajs, plastsaker, ibland t.o.m hundbajs! Igår hade jag henne lös, och hon gick och letade upp en hög hästbajs. Då blev jag riktigt förbannad, ställde mig på bajset (äckligt, jag vet!) och röt åt henne. Då sänkte hon hela sig, men lät sedan bli att äta. Samtidigt vill jag inte behöva springa efter henne och ryta på henne för att hon inte ska göra så.

Vad beror detta på? Vad ska jag göra för att få henne att sluta upp med det här? Jättetacksam för svar!

Sv: Hon stoppar ALLT i munnen!!

Jag skulle definitivt kolla om hon har näringsbrist av något slag.
Eventuellt skulle jag testa att öka matdosen lite för att se om beteendet avtar. Hungriga hundar kan bli ganska intensiva i sitt matsökande.
Hoppas att du kan komma på vad som ligger bakom!
Man blir ju så nervös när ens hund äter gud-vet-vad utomhus...

tack för svar! okej.. vi frågade i affären där vi köper mat, vad de trodde att det berodde på, men de sa bara att det var vanligt beteende hos tikar och att det inte var näringsbrist.. :confused: redan nu ger vi henne mer än vad de rekommenderar, men vi kanske måste kolla up det hos vetten.

Bajs av alla former brukar ligga högt på delikatesslistan hos de flesta hundar.
Det finns lite forskning om detta, men jag köper resonemanget att de gillar skit helt enkelt.

Lär hunden "spotta ut", först i lugn och ro hemma i köket, se till att ha ett alternativ så det verkligen är värt att spotta ut det som finns i munnen just nu.

Lägga morötter i fodret som utfyllning kan också fungera.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut... 4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 342
Senast: Freyja_bus
·
S
Övr. Hund Idag har vi varit på sjön. Jättehärligt! Strålande sol och nästan badtemperatur (ca 16 grader men jag var i tre gånger). En sak grusade...
Svar
13
· Visningar
1 312

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka