Hon går inte in!

_Runaway_

Trådstartare
Vi har ett travsto i stallet, som är fullkomligt hopplös att få in i stallet på eftermiddagarna! Vi misstänker att något har hänt (för flera år sen) för hon är nervös när hon är själv inne och så.
Problemet hade kanske inte varit så stort om man kunde ta in andra hästen före henne. Men hagarna är byggda så att hon måste in först, för andra hästen går i sjukhage. För att få ut honom måste man gå genom stora hagen. Eftersom hästarna aldrig fått gå tillsammans helt och hållet riskerar vi inte det, med tanke på den här damens humör.
När jag då leder henne till stallet går hon på bra mot stallet, för att sen tvärnita precis vid dörren, och vägra gå framåt. Hon går bakåt, har varit nära att stegra sig (är vääldigt lätt fram), kastar med hasen så man flyger all världens väg och så vidare. har försökt flera metoder för att få in henne;
*Hålla emot i grimskaftet tills hon går framåt, och då ge eftergift. Funkar inte, hon backar bara och visar tendenser till att resa sig.
*En mer snäll taktik som att stå och vänta in henne och prata snällt, går inte, då står hon blickstilla hur länge som helst.
*Locka med en hink med foder, har lyckats halvt en gång.. Hon ville gärna backa ut igen och hålla på.
*Och till slut.. Där konsten slutar tar (pinsamt nog) våldet vid. Idag blev jag faktiskt arg på henne när hon skulle till och stegra gång på gång. Jag blev trött på de fasonerna och körde grimskaftets ände i baken på henne, vilket lät mer än det kändes då hon hade täcke. Visst gick hon in efter ett par daskar med grimskaftet!

Men ska man behöva bli våldsam och arg? :crazy: Känner mig så elak, för hon har lätt för att bli orolig och nervös.

Sv: Hon går inte in!

Jag tycker att du gjorde rätt så länge du ger henne chansen att gå in själv först varje dag. Och visa sedan när hon är inne hur trevligt det är i stallet med mys och mat:)

Jag är ju ingen expert, men blev lite nyfiken. Har hon öronen bakåt eller frammåt? Verkar hon rädd? Har du gjort horsemanship någon gång på henne eller någon annan häst?

Ja bakåt är dom inte. Hon kan stå i dörrhålet och kolla runt omkring sig (utanför stallet) med spetsade öron, för at sen få för sig att kasta sig bakåt. Hon är ibland orolig. Det är inte min häst, bara en inackordering, så jag har inte tränat nh med henne.

Hanoirocks: Jo det känns ju bäst att göra så. Men är hon väl inne kastar hon sig fram på boxdörren 8som man förhoppningsvis hunnit stänga från andra sidan) och kollar ut. Hon lyssnar liksom inte på det örat. Man kan stå och lugna henne men det verkar inte gå in i hennes öron.. Maten ligger alltid i krubban/i boxen när hon kommer in, men det verkar inte locka.

Kan det ha med stallet att göra? Är dörröppningen smal? Är det väldigt mörkt därinne? Står det någon fläkt eller dyl på inne? Etc.
Är det bara en inackordering så hade iaf jag KRÄVT att ägaren skulle ta itu med det och lösa problemet. Skulle aldrig acceptera att stå gudvethurlänge med en inackordering.

Skulle absolut testa att backa in henne (det kanske du har?). Eller finns det någon annan väg in i stallet. Om det finns några andra dörrar så testa att gå genom dem. Eller alt. så kan du lura henne genom att ta världens kringelikrok och bara fortsätta förbi dörren, gå in bakom stallet ta en runda hit och dit, gå förbi dörren igen osv.och så går du förbi dörren ett par gånger utan att gå in så till slut kommer hon nog att undra vad du pysslar med och till slut tacksamt få gå in i boxen till maten och värmen (det har funkat för mig. Man måste verka lite "konstig" ibland, för då blir de glada när saker och ting blir normalt igen. Och i detta fall blir det normala att ni äntligen träder in i stallet...)
Lycka till.

Har inte testat att backa in henne, ska göra det idag!
Stallet har dubbeldörrar, så dörräppningen är väl 2.5-3 meter bred, det är öjust inne i hela stallet, och i hennes box, stallet är inte heller så djupt. Vi har fyra boxar uppdelat på två sidor, så stallgången är bara sex- sju meter djup.

Är hon så här när de andra hästarna också är inne? Kan hon stå lugnt i gången och bli ompysslad?

Rikkan skrev:
Har du testat att tömköra henne in....?
En väldigt intressat idé :eek:
Men om jag fattat det rätt så är det bara när stoet ska in från hagen och ingen annan häst är inne som problem uppstår. Kankse är lite krångligt att sela på hästen för att få in den i stallet? ;)

Kan det vara så att hon är rädd för ovankanten av dörröppningen? Jag hade en häst som var det, trots att det var typ 3 meter högt i ingången... Han stannade nästan alltid o glodde upp på kanten som om den skulle rasa ner över hans huvud...sen rusade han in. Han hade slagit i en lägre dörröppning som unghäst och var därför rädd. Kanske är det något sånt.. svårt att säga utan att se hästens beteende. Men prova att backa in henne.

Lånar tråd..

Vi hade förra vintern en märr som hette Dynasty baby som var likadan.
Hon var en italiensk import.
Helt blockerad när hon skulle in i stallet.

Och då har vi en fyra meter bred ingång med höjden på 5!!!
Ändå kastade hon upp huvudet och gick inte in.
Vare sig först eller sist i flocken...

Detta fick hon jobba bort alldeles själv.
Löst grimskaft och så höll vi aldrig emot när hon kastade sig, utan bara följde med.

Det löste sig till slut fast man var på väg att ge upp.

Fick sedan veta att när italienarna leder sina hästar så rycker dom en hel del i grimskaftet..

AM

Du tänker så invecklat....gör det så krångligt!

Lättaste sättet att tömköra är att fästa ett ganska långt rep i varje sida av grimman och gå bakom, utan sele.
Funkar inte det så kan man ta på träns och sätta snöret i tränset.

Innom klassisk dressyr kallas väl det markarbete på långtygel?

Jag använder här begreppet tömkörning eftersom repet bör vara lite längre än en långtygel, med tanke på risken för att hästen slår, eftersom detta inte verkar vara en högt skolad häst.

Det är dessutom ett ypperligt tillfälle att testa sina egna kunskaper som ödmjuk, fokuserad och harmonisk ledare.... ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 636
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 831
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka