Hon GÅR INTE att fånga! Snälla hjälp...

M

mmatildas

Jag har ett problem med min häst. Hon har alltid varit svårfångad (ända sen hon var typ 7 år, innan hon ens kom till mig) men det har alltid gått bra med mig. Nu helt plötsligt har hon slutat att komma till mig i hagen och springer istället därifrån. Jag har alltid en hink med krossad korn och lite morötter med mig men hon kommer ändå inte. Och ibland kommer hon men när man sedan försöker sätta på grimman kastar hon sig. Och hon är smart, för har hon grimman på sig i hagen kommer hon inte alls istället.

Om jag sätter mig och ignorerar henne så funkar inte det heller för då går hon bara iväg och äter gräs som vanligt.

Och tillslut måste jag göra lite liknande "join up"-övningar för att ens kunna få in henne överhuvudtaget. Då måste jag smacka på henne så att hon springer, sedan när hon blir trött då kommer hon. Men då är hon redan både svettig och trött så orkar hon inte ett ridpass. Men när hon väl kommer ut på ridturen sen så är hon jätte nöjd och tycker att det är skitkul. Dessutom kommer jag ALLTID med glädje och kärlek... :s

Och hon är väääldigt ofta brunstig och då blir hon ÄNNU värre om ens möjligt..
Jag förstår inte varför hon gör såhär för jag borstar och pysslar alltid med henne VÄLDIGT länge, och rider väldigt varierat. Rider dessutom bara varannan dag eftersom att hon är 19 år (väldigt pigg och märks inte) och det verkar hon tycka är rätt lagom. Jag förstår inte varför hon inte kommer.
Så snälla HJÄLP mig ni som har egna erfarenheter för detta är väldigt jobbigt och jag hinner bli irriterad innan ett ridpass.

Så SNÄLLA HJÄLP!:confused::confused:

Sv: Hon GÅR INTE att fånga! Snälla hjälp...

Kanske hon helt enkelt trivs vældigt bra ute i sin hage?
Nu nær hæstar går på bete så kommer man ju och stør dem mitt i maten.
I så fall hade jag nog gåt efter henne tills hon trøttnade, nångång måste hon ju inse att det ær enklare att låta sig fångas direkt istællet før att springa sig svettig først.

I detta fallet verkar det ju inte vara smærta vid ridning som gør att hon inte vill in, detta har jag varit med om med 3 hæstar som upphørt så fort man funnit felet.

Jag tror æven rutin kan vara avgørande.
Nær jag inte kom till min hæst dagligen ville hon aldrig bli fångad men nu nær jag ær hos henne varje dag så kommer hon till mig i stællet.
Jag tror hon kænde sig som man sjælv kan gøra efter helgen och ska återgå till arbete, man har inte riktigt lust att komma igång.

Prova att bara umgås med hästen i hagen utan att fånga henne varje gång. Att bli kliad och få en godbit utan något annat än att man går därifrån när man är klar kan få de mest aviga hästar att tycka att det är trevligt att umgås med människor. Det viktiga är att du går innan hästen tröttnar och går.

Med tanke på att det funkat förut, och att hon brunstar ofta, så har det kanske ett samband tänker jag. Ge henne munkpeppar under en period. Fortsätt att göra det jobbigt för henne som du redan gör, och växla det med , som tinywiny säjer, bara sätt dej i hagen o kolla vad som händer, kommer hon så umgås lite med henne utan att fånga, annars bara gå därifrån efter ett tag. Hoppas det är tillfälligt, o att det löser sej.

Jag tror jättemycket på att umgås med hästen i hagen utan att den ska fångas och tas ur hagen.
Varje gång jag är i stallet hos medryttarhästen och har en dag med bara stallsysslor, så går jag ut i hagen där han står och bara umgås. Hittills har han alltid kommit springande av egen vilja när jag kommer in i hagen, och så vill jag att det ska förbli. Självklart får han godis, beröm och kjel. Men jag ser alltid till att gå därifrån innan hästen gör det

Du har redan fått bra råd om kravlös tid i hagen bland annat. Det tror jag på. Om du tänker efter så är det ju något som gör att hon inte vill komma och vara med dig. Egentligen är det det du ska fokusera på, och att med alla medel INTE bli frustrerad, men jag kom på en rolig grej som jag läste någonstans för längesen och som vi faktiskt provade med gott resultat som en början med den häst i våra liv som varit absolut mest ointresserad av att hämtas i hagen! (Två timmar var definitivt inte ovanligt!!!)

-Se först till att ingen ser er!!!:D

-När hästen vänder och drar åt andra hållet, kryp ihop som ett rovdjur, spänn ögonen i hästens rumpa och smyg överdrivet och sakta efter, även om den får spel av dig och springer..!!!:laugh: Spela ditt livs teaterroll!

-Så fort den gör en antydan att titta på dig, d.v.s. vända sig mot dig en aning, res dig direkt avslappnat upp, vänd dig om med det samma och titta på något annat. Gå till hästen, avslappnat och i kringelikrokar, inte direkt på.

-När hästen sticker, gör om proceduren och ha kul så länge det pågår!!!:D

- När grimman är på, klia lite och ta av den meddetsamma och gå ut ur hagen...:rofl:

-Be någon att spela in det och låt oss se det här på Buke!!!;)

Jag tror att du i förlängningen förstör relationen med din häst när du gör 'Join-Up'. Du driver hästen utan att vara rolig eller engagera hennes hjärna, enda syftet att 'dominera'. Det är bara min åsikt. Med din häst behöver du vara rolig, provokativ och intressant samtidigt som du ber den att följa dina förslag om gångart och riktning. Ge den inte någon anledning att tycka att du är trist!

Lycka till i alla fall! //Annika

eftersom att du redan har varierad träning och redan har mutor in i hagen så skulel jag föreslå att du börjar med markarbete och att du hitta på roliga saker när ni tränar.. stärker aéra band lite så att hon/han VILL vara med dig, gå in i hagen och ge den lilte godis och sen sätt dig och läs en tidning elle rnått i hagen och bara sitt där sen gå där i från så komem rhästen fram och undrar va du gör och du klappar den lite och sen skiter i den får då blir den så ställ för den är van att ni jagar den så blir det från '' åh , hjälp jag vill inte här ifrån'' till ''hallo , varför jagar ni inte mig? de gör ni ju alltid?'' Hästarn är smartare än man tror men man måste lura dom :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar