Hon går in i pass

tina_sj

Trådstartare
Mitt sto, har nyligen varit på inridning.
Och när jag rider henne nu, så går hon in i pass nästan hela tiden när vi ska galoppera. Hur ska jag göra för att hon inte ska gå in i pass? Någon som har något bra tips?
Det funkar bra att galoppera i uppförsbacke, kanske ska fortsätta med det?

Sv: Hon går in i pass

Det är ju en unghäst du har och göra med (antar jag) och om dom som unga har mycket passanlag tillsammans med dålig balans så blir det lätt sådär.
Mycket uppbyggande arbete t.ex löslongering där hästen får hitta sin egen balans utan att du sitter på.

Blir det pass så är det viktigt att du inte driver på för att försöka få någon vettig galopp från pass på en unghäst är ju inget jag kan rekommendera.
så lugnt och stilla blir det inte galopp så strunta i galoppen tills hästen känner sig mer i balans så galopp inte blir något hetsigt och obehagligt för både dig och hästen.

som du sa är galopp i uppförsbackar bra men tänk på att det kan slita på den ungahästen att rusa uppför backar iaf om de är lite brantare.

du får testa dig fram vad som passar för din häst

lycka till

Tack för tipsen.
Unghäst & unghäst vet jag inte, hon är 7 år, men har inte varit riden förrens nu, hon har gått med föl.
Men hon är ju unghäst vad gäller ridning.
Ska jag låta henne gå i pass tillsvidare, eller ska jag sakta av & försöka börja om?

Sakta lugnt av och försök igen. Eller sakta av och välj en annan gångart. Hon skall inte vänja sig vid att gå i pass hela tiden, men samtidigt vill du inte tala om att pass är "fel", eftersom du kanske vill träna passen så småningom. Bygg upp hästen ordentligt med dressyrarbete, klättring osv i skritt, trav och tölt, och galoppera där det fungerar (uppförsbackar just nu, alltså). Inte alls konstigt att en relativt otränad femgångare faller i pass istället för galopp - hon är sannolikt ännu inte stark nog för att bära sig ordentligt i galoppen.

Tack för tipsen.
Unghäst & unghäst vet jag inte, hon är 7 år, men har inte varit riden förrens nu, hon har gått med föl.
Men hon är ju unghäst vad gäller ridning.
Ska jag låta henne gå i pass tillsvidare, eller ska jag sakta av & försöka börja om?

Sakta ner på en gång, fatta om och ta INTE, för allt i världen, i samma tygel som hon har galopp.
Om hon fattar höger galopp så håll kontakten endast på vänster och driv mkt med underskänkeln.
Du kan även stå i en lite lätt sits om det behövs.

Med mkt träning kommer galoppen bli bra :)

Nej korrigera henne när hon byter till pass , sakta av och gör om det som jag tror någon redan har skrivit. Det är du som ska bestämma gångart .

Om man tränar samlingen och "rygglyftet" i först skritt och sedan trav, så att mag-gördeln blir stak, s¨å kommer galoppen sedan att fungera.
Ett sto som har gått med föl kan bli litet slapp i magen och faller då ner på mitten och så blir det bara pass.

Kavaletti är t.ex. bra.

Välj att galoppera i terräng, på skogsstigar, svängar och backar. Det funkade på min häst. Tills de andra övningarna gjort att hon blivit stark nog att bära sej i samling, menar jag. Det är dumt om hon får för vana att göra det bekvämt för sej, det blir lätt en felinlärning.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
727
Senast: Amha
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 150
Senast: cewe
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 311
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka