hon dödar min ponny

N

ninne

Vår ponny, som haft en senskada, är halt igen. Han har varit helt ren vid böjprov sedan mitten av december, och senan såg fin ut efter fyra shockwave-behandlingar nu i vår. Vi var på återbesök på vårt ordinarie djursjukhus för tre veckor sedan och fick OK för att fortsätta med igångsättningsprogram, med skritt i ytterligare några veckor, och sedan succesivt ökande till trav och galopp för att bli starkare och läka senan ännu bättre. Enda förbehållet var att han absolut inte fick utsättas för situationer där han måste hävda sin rang och riskera att sparka upp skadan.
Min tonåriga dotter har kämpat med ponnyn sedan i augusti, ute och lett i ur och skur. Vi har åkt långt och ofta för att behandla. Nu såg det riktigt ljust ut.
Nu är vi, tack vare stallägaren helt förtvivlade. Hon har, utan vår vetskap, lovat en annan hästägare att ställa sin nya häst i boxen brevid våran. Till saken hör att boxarna saknar galler och den nya hästen var ca 30cm högre i mankhöjd än den tidigare C-ponnyn som stod där, och nådde halvvägs in i vår ponnys box, och i stort sett kunde äta hur hans krubba. Vår ponny är mycket rädd om sin mat och hög i rang. Han blev mycket stressad av den nya hästen. Min dotter ställdes inför fullbordat faktum. Hästen (ett hispigt fuxsto) stod i boxen när hon kom in. Ägaren till fuxstoet hotade att slå vår häst om han inte slutade att göra utfall. Min dotter ringde till slut mig och grät, varpå jag ringde ägaren till fuxstoet, som bagatelliserade det hela, men så småningom flyttade tillbaka stoet till den tidigare boxen.
Min dotter hade ridit vår ponny alldeles innan hon tog in honom. Han var då helt ren, och alldeles underbart mjuk att rida, så som han skall vara.
Tyvärr slog han alltså upp skadan. :cry::cry::cry:
Vad skall jag göra? Stallägaren tar inte på sig något ansvar. I hyreskontraktet står att uthyraren är skyldig att ersätta skada som beror på oaktsamhet. Stallägaren visste mycket väl om rådet från veterinären, men hävdar att hon har rätt att flytta hästar hur som helst.
Snälla hjälp mig med vad jag skall göra! Är rädd för hur min dotter skall ta det om vi måste ta bort ponnyn, som är hennes allt. Hästägaren tycker inte hon har handlat fel, men det tycker jag. Kan man stämma henne? Mest av allt önskar jag förstås allt ogjort, men jag har inte råd att köpa en ny ponny om vi måste ta bort honom.

Sv: hon dödar min ponny

Har alltså en veterinär kollat ponnyn nu? Om inte så är väl det första steget i alla fall, för att se hur illa det är..
Låter tråkigt i alla fall! Själva frågan kan jag inte svara på, är väl bara att knalla med hyresavtalet till en jurist..

Vi skall till veterinären i måndag. Hältan känns vid ridning, han vill inte ställa sig åt höger längre. En duktig kvinna har böjt honom. Hon bedömer att han är mer halt än han varit som värst tidigare.

jag tror inte du kommer någon som helst väg med en anmälan tyvärr..
dock tycker jag du ska fixa en annan stallplats, sådär går det ju inte att ha det. :crazy: vad är det för stall som har så låga boxväggar att hästarna kan ta varandras mat? verkar helt undermåligt, inte konstigt att hästarna blir stressade.

Min första tanke! Är stallet godtjänt???? Hur kan ett stall där hästaran når halvägs in i grannens box vara ok!

Åk till vet kolla skadan!
Försök byta box till en hörnbox. Sätta upp galler till er häst! Ev t.o.m byta stall.

Tyvärr kan ni nog inte få ut något från stallägaren.

Går det inte att sätta upp bräder och höja väggen?
Blir utrymmet mellan tak och vägg för litet kan man ju bygga tätt ända upp till taket. Det bör ju också vara en lämpligare inredning då man tydligen byter boxgrannar ofta och inte vill ta hänsyn till om hästarna trivs med varandra eller ej. Och det att att åtgärda snabbt.

PÅ sikt är nog flytt till ett annat stall ändå det bästa alternativet. Det verkar inte som det är speciellt bra "hästtänk" på stället.

Hur är det i hagarna- släpps alla hästar ihop där också utan "tanke"?

om boxarna inte uppfyller grundläggande krav utifrån djurskyddssynpunkt är hon troligen ansvarig för skador som sker i samband med det. eftersom hon har inackorderingar måste stallet vara godkänt av lst, liksom verksamheten. Om hon inte behöver det för att verksamheten är så liten, behöver hon ändå uppfylla djurskyddsföreskrifterna som är, vad gäller mellanväggar, som följer:
citat från jordbruksverket:
"10 §6 Boxväggar eller boxdörrar samt skiljeväggar mellan spiltor ska vara
utformade så att hästarnas sociala behov tillgodoses. Dessa ska även vara
utformade så att skaderisken minimeras.
Tillverkningsmaterial ska ha tillräcklig hållfasthet för att stå emot hästsparkar.
Allmänna råd till 3 kap. 10 §
Boxväggar och skiljeväggar mellan spiltor bör vara utformade så att:
1. hästarna kan se och höra andra hästar,
2. hästarna kan ha fysisk kontakt med varandra,
3. hästar som visar aggression mot varandra inte skadar eller stör
varandra, samt
4. hästarna inte kan fastna med hov, huvud eller käke.
Andra punkten gäller inte om det är uppenbart olämpligt att hästarna
har fysisk kontakt."

Vad man kan göra är ju att dra det till tingsrätten. hur de dömer vet man aldrig riktigt på förhand. det är ju en tolkningsfråga och den som anmäler har alltid bevisningskyldighet.... hästen blir inte hel igen för att man får rätt... så jag skulle flytta hästen pronto, tala med en advokat och se vad man kan göra, och fundera över saken noggrannt. jag vet att folk har fått rätt för at thästar går sönder på grund av undermåliga stallar och boxar. Bland annat folk som haft hästar som fastnat med hovar och huvud i inredningen. Men har inte hört något om detta...

Jag tycker vansinnigt synd om din dotter. Tyvärr är det ofta svårt att få rätt, och att bevisa oaktsamhet. Och tyvärr är det så att det finns många som inte riktigt tar djurhållning på allvar, och inte lyssnar på vad man säger. Men det finns också bra folk därute.... jag hoppas ni hittar en sådan!
hur går det för hästen?

Dåligt omdöme från stallägaren, men jag tror att det blir svårt att komma vidare vid en tvist.

Du kan alltid prova att ställa krav på ersättning för veterinär och behandling, konvalcenstid etc, men om stallägaren motsätter sig detta är det bara rättstvist kvar, och det kostar nog tyvärr mer än det smakar.

Jag tycker det är otroligt viktigt att kontrollera att den stallägare man anförtror sin häst åt verkligen har en ödmjuk inställning och gediget kunnande, det är ett sekundverk att göra oåterkallerlig skada på en häst.

Vi skall till veterinären i måndag. Hältan känns vid ridning, han vill inte ställa sig åt höger längre. En duktig kvinna har böjt honom. Hon bedömer att han är mer halt än han varit som värst tidigare.

Men om hästen har en en senskada som den slagit upp så ska den ju ABSOLUT inte ridas då förvärras skadan säkerligen. Sedan undrar jag varför dottern inte tog ut ponnyn ur boxen om den for runt pga av den andra hästen, stod de bara och tittade på eller??

Det blir nog även svårt att bevisa att skadan slogs upp just vid det tillfället och inte innan när dottern red eller att den förvärrades avsevärt när ni red på ponnystackarn efteråt.

Självklart är det stallägarens ansvar att ha ett godkännt stall och boxar MEN det ligger väl även en del ansvar på hyrestagaren att man accepterar hur stallet ser ut. Det är lätt att tycka att allt är ok när inget händer och sedan "anklaga" andra när olyckan är frame. jag skulle aldrig ställa mina hästar i ett stall/box som inte hade ne för mig ok utformning.

Sedan kan det kanske anses olämpligt att ställa en ny häst brevid eran, men det är ju ganska löjligt att referera till den som en "grinig fuxmärr", det är väl knappast den hästens fel. Det var ju tydligen är er ponny som gör utfall och anfaller, vilket i sig är ett normalt beteende att försvara sitt foder.

Tycker synd om er, speciellt din dotter, men det där hade kunnat hända precise när som helst. Och nej stallägaren dödar inte er ponny, det gör det som orsakade skadan från första början.....
Tycker det låter som om TS är besviken (fullt förståligt) och försöker hitta en "syndabock".

Hade det varit min häst som gör utfall och grann hästen kan nå din hästs krubba så sätt upp galler mellan boxarna. Upp med en boxgardin som täcker mellan.

Jo, jag är besviken. Och nej, vitsen med att rida ponnyn är att stärka senan. Han varit riden varvat med tömkörning i drygt en månad. Han är svår att se hälta på, men min dotter är duktig på att känna det vid ridning. Därför har jag bett dottern att sitta på hästen och känna efter. Tror inte att hon förvärrat skadan sedan den inträffade. Han var svullen först, men det har gått ner. Halt är han dock fortfarande.
Det är inte min avsikt att skylla på den andra hästen, absolut inte. Inte heller tycker jag i princip att det är något fel på stallkonstruktionen. Stallet lär vara godkänt. I stort sett tycks hästarna trivas med stallet. Vår ponny har en hörnbox, men kanske i minsta laget för en D-ponny.
Jag tycker det är beklagligt att veterinärens råd inte har respekterats, och att jag inte tillfrågats om lämpligheten att ställa en okänd häst bredvid min och haft chans att vara med. Min dotter stod brevid och var jätterädd för att något skulle inträffa. Men hon är trots allt bara ett barn och det är inte alla vuxna som är lätta att komma till tals med. Hon var dessutom tvungen att gå i från en stund när en annan vuxen ville ha hjälp att ta in en häst. Under tiden lär han ha gjort häftiga utfall och bl a varit nära att träffas i huvudet när stoet kickade. Min dotter stod länge oroligt kvar och tittade på hästen och noterade att han vilade på det skadade benen hela tiden. Jag tycker inte att det finns någon som helst anledning att skuldbelägga henne, hon mår dåligt nog som det är.
Resonomanget att olyckan kunde ha varit framme när (stallägaren) som helst köper jag inte. Det är ungefär som att säga till kvinnan i Åstorp att hon kunde ha blivit sparkad när som helst. Den här olyckan kunde ha undvikits.
Om olyckan hade varit framme i en hage, där jag accepterat att ha min häst, är en annan sak, men nu hade jag sagt ifrån. Vi kan få en ny stallplats när som helst, men min dotter trivs där hon här. Känns dock mycket oroligt när jag inte har några garantier för att inte bli överkörd på samma sätt igen, om han nu får leva vidare.
Jag har bett stallägaren att stå för självrisken på veterinärkostnaden, men hon vägrar.

varför är det stallähgarens fel när ingen kan bekräfta att er ponny verkligen slog upp skadan pga nya boxgrannen?
er ponny vilade på det skadade benet under tiden hästarna småtjafsade med varandra, men din dotter var orolig ändå, varför åkte du inte ut och samtalade med stallägaren om att sätta upp galler melan boxarna och hjälpte till att göra detta direkt?

att du inte vidtagit åtgärder trots att du vetat om riskerna med den nya boxgrannen gör ju att du faktiskt accepterat läget och är lika mycket skyldig som stallägaren till att er ponny stått bredvid den nya hästen..

Stallägaren var i fjällen och var inte på plats. Jag visste inte alls om att vi skulle få en ny boxgranne. Hon stod i en annan box tidigare, där det fungerade ganska bra. Anledningen att ägarna ville flytta henne var att boxen var en halv kvadratmeter för liten.
Alltså, en helt vanlig vardag, jag vet inget, min dotter vet inget. Hon har långt till stallet och måste planera sin dag noga. När hon kommer in med hästen från en ridpass (i skritt) där han inte visat minsta tecken på hälta, och bara i princip skall sadla av och ta bussen hem (och det går inte så många), står stoet redan i boxen och min dotter får veta att det minsann varit så jobbigt att göra iordning bädden. Det är inte så enkelt att säga nej tack, det här går inte. Men det ligger inte ett dugg på henne. Jag äger hästen, jag vill bli underrättad.
Fuxstoet kallade jag hispigt, och det skulle nog även ägarna skriva under på. Hon är på prov hos dem för att den förre ägaren inte vågar ha kvar henne för att hon är för farlig. Även stallägaren är för övrigt rädd för hästen, men det är en parantes. Stoet kastade sig våldsamt fram och tillbaka i sin box mellan sina två boxgrannar och det är klart att det var mycket jobbigt för henne. Men det var vår ponny det handlade om.Visst kan man inte vara hundra på att skadan uppstod i boxen, men så pass väl känner vi vår ponny och hur han varit före och efter, att jag är övertygad om att det är så.
Vad jag är mest intresserad av att veta om man är rättslös i ett sånt här sammanhang. Det kan kanske vara något för andra att fundera på när man skriver kontrakt på en stallplats. Vilka principer finns det? Är det självklart att inblandade kontaktas när man skall flytta om i stallet eller i flockarna? Vad händer när min häst blir halt?
Stoet flyttades tillbaks till den mindre boxen, så någon anledning till galler finns inte för tillfället. Naturligtvis ringde jag omedelbart till både stoägaren och stallägaren så fort jag fått reda på vad som hänt. Men då var skadan redan skedd.

Senast ändrad av en moderator:

Jag förstår inte riktigt hur ni kan skylla detta på stallägaren? Man provade att byta box på en häst och det fungerade inte med hästgrannarna så man bytte tillbaka. Är det någon du borde vara sur på är den vuxna som var med och inte bytte tillbaka till den gamla boxen meden gång när hästarna bråkade så.

Mvh

Tora

Stallägaren visste om att vår ponny inte fick utsättas för situationer där det handlade om att bestämma rangordning. I det här fallet handlade om att man inte ens fick prova. Ja, jag tycker att hästägaren borde kontaktat mig. Vet att hon själv, vid ett annat tillfälle, varit mycket upprörd när en annan kvinna inte kontaktat henne vid boxbyte. Tycker också att hon tagit noll hänsyn till vår ponnys skada och t o m uttalat att hon ville slå honom så att han lärde sig. Misstänker att hon varit påstridig om boxbytet, och att stallägaren har svårt att säga nej till henne. Men det är ändå stallägaren som givit tillåtelse till boxbyten. Hon har inte heller, enligt egen utsago, tillsagt hästägaren att kontakta mig.

Jag tycker nog att stallägaren agerat lite tanklöst. Kan ju vara så att hon bara inte tänkte riktigt hela vägen. Dock skulle jag också bli lite små sur om jag inte fått veta att hästen skulle få en ny boxgranne. Förstår att din dotter inte kunde göra något, som barn är det inte lätta att säga emot vuxna.

Håller tummarna för att det går bra med er ponny!

Jag har inte pratat med henne sen den dagen det hände. Hon verkade inte direkt ångerfull. Tänkte ringa henne i kväll.

Fast nu förstår du inte hur jag menar. Som du förklarade så var det vid en isolerad händelse som ponnyn slog upp skadan och EFTER det ska väl ponnyn inte ridas. Man rider aldrig en häst om är halt av en senskada.

Att hon red under rehabtiden när ponnyn var ohalt är ju självklart men att rida efter att den gått upp är inte ok och tyder på okunskap från eran sida.

Ni kan ju inte ens bekräfta att skadan gick upp när hästen stod i boxen.

Jag tycker inte att det är stallägaren fel och inte heller fuxstoägarens fel och ingen av dem borde betala er något alls.

Hur fick ponnyn skadan från början? Vems fel var det då? Går ponnyn i hage, om den gör de kan ju skadan lika gärna ha hänt där och om den inte går i hagen kan det lika gärna ha hänt i boxen pga av överskottsenergi!?

Ni känner säkert er ponny bra men ca 22 h/dygn har ni inte en aning om vad den gör eller hur den beter sig.

Hoppas verkligen att er ponny blir frisk. Men det är knappast någons "fel" att skadan slogs upp, det är en risk som finns med skador av den sorten under mkt lång tid ibland flera år.

Under alla år jag hade häst (ca 15) skulle jag faktiskt inte ha reagerat om stallägaren bestämde att någon av mina hästar skulle få ny granne utan att fråga mig. Hade det inte fungerat efter några dagar hade man väl fått åtgärda det hela, men det har aldrig hänt. Med facit i hand är det uppenbart att det i detta fall skulle skötts annorlunda, men att byta box på två hästar ser jag generellt som en odramatisk sak.

Om någon av hästarna har skadat sig genom att slå i väggen i samband med boxbyte skulle ingen av mina stallkamrater genom åren ens kommit på idén att stämma den andre:eek:, det är jag helt övertygad om!

Att fuxstoets ägare ville ha en tillräckligt stor box till sin häst har jag full förståelse för. Där hade jag också varit "påstridig".

Det är naturligtvis väldigt tråkigt att er ponny är skadad, men tyvärr är livet som hästägare så ibland. Övriga hästägare kan inte tassa på tå i stallet för det. Jag fattar inte varför hon som med stallägarens tillåtelse flyttat sin häst skall vara ångerfull? Inte heller förstår jag varför hon skall känna speciell empati för er ponny. Du har ju uppenbart inget till övers för hennes sto, som av beskrivningen att döma haft det tuff.

I ett inackorderingsstall kan man ibland inte få det precis som man vill eller behöver. Det blir till viss del ett kompromissande, speciellt inte när det gäller en skada med mycket lång konvalecens och rehabilitering.

Förslagsvis flytta hästen till ett konvalecentstall. När den väl är frisk, skaffa uppstallning på ett ställe med anställd personal eller skaffa eget stall.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 641
Senast: Kjerulfia
·
Hästmänniskan Bytte för några månader sedan vår C-ponny mot en större ponny varvid vår ponny hamnade hos en familj vi umgås lite med.De köpte inte...
Svar
18
· Visningar
5 085
Senast: evej00100
·
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 221

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka