N

Norrberge

Jag fick hem mitt sto (16 år islandshäst) den 17 februari i år. Hon är en väldig sur häst, lägger öronen bakåt åt de flesta hästar och är väldigt dominant i hagen samt att hon är matsur.

När hon kom hade hon inte blivit riden och så i nästan 2 månader. Hon hade det bra men hon hade ingen fast hand kan jag tänka mej.

När hon kom kunde man knappt leda henne. Hon gick 2 meter framför. Nu går hon bakom mej och stannar när jag stannar.
När man sadlade kunde hon sparkas med bakbenet och nafsa efter en (inget problem med rygg, har kollats upp av förra ägarna som också avände bot täcke utan resultat.).
När man skulle hoppa upp på henne stog hon aldrig still och man var tvungen att ha en som höll i henne.

Allt det där tränade vi bort. Hon nafsade mkt mkt mindre när man spände sadegjorden och nu står hon stilla när man hoppar upp.

Men nu till problemet.
Hon har börjat bitas. När jag ska kratsa vänster framhov (oftast vänster), försöker hon bitas. Hon har också börjat bitas när jag ska dra åt sadelgjorden igen. Jag har alltid varit försiktig med sadelgjorden och drar bara åt ett par hål i taget.
Men också ibland kan hon börja nafsa efter en när man borstar henne på bogen/bringan.

Jag tkr det här är jättejobbigt då jag just nu har världens största blåmärke på ena låret efter att hon har bitit mej. Jag förstår att det har med ledarskap att göra. Men jag vet inte vad jag ska göra, så jag vill ha tips och råd.

Jag undrar också vrf on har börjat med det här igen. Kan det vara att jag ställer högre krav på ridningen så hon har börjat testa mej? Eller vad kan det vara? Trivs hon inte här?
Jag är självklart orolig då hon kan skada någon ordentligt.

Jag vill ha hjälp, tacksam för svar.

Sv: Hon bits.

en av mina hästar höll på och bet mig hela tiden förut, men då nöp jag bara till lite i underläppen på honom, och sade till bestämt:angel:
Så när han bet mig så bet jag tillbaka:idea:
Efter att jag hade hållt på så ett tag så slutade han, och har inte ens försökt bita mig på 2 år. :)

Hur nöp du? alltså, det känns som man ska bestraffa, men jag får så dåligt samvete om jag gör det.
Bita henne, eh, var?

Skriver du om min häst eller? :eek: Massa olater när hon kom, arbetade bort i stort sett alla, och nu är hon nästan lika "dum" igen... Man blir ju så trött! Känns som man lagt ner massor av tid och tålamod helt i onödan :mad: Jag bevakar din tråd och hoppas vi får hjälp både du och jag :)

på min häst så tog jag bara och nöp till i läppen på honom (med fingrarna), det tyckte han inte va trevligt och slutade att bitas:smirk:
Man behöver inte få dåligt samvete för att man bestraffar sin häst, det är det som är det rätta. (Nu menar jag inte att man ska hålla på och SLÅ hästen så fort den gör något som vi människor inte tycker är trevligt) Men så gör ju hästar mot varandra. Biter en häst en annan så sparkar eller biter den tillbaka.

Senast ändrad av en moderator:

Vi får hjälpa varandra, helt enkelt. Det känns bra att inte vara ensam.

Senast ändrad av en moderator:

på min häst så tog jag bara och nöp till i läppen på honom (med fingrarna), det tyckte han inte va trevligt och slutade att bitas:smirk:
Man behöver inte få dåligt samvete för att man bestraffar sin häst, det är det som är det rätta. (Nu menar jag inte att man ska hålla på och SLÅ hästen så fort den gör något som vi människor inte tycker är trevligt) Men så gör ju hästar mot varandra. Biter en häst en annan så sparkar eller biter den tillbaka.

Jag får väl komma på något knep, helt enkelt. Är trött på att knyta henne kort så att hon inte ska nå och bitas. :(

Det jag har märkt är att om man trycker på hennes mage (så att hon ska flytta sig) lägger hon öronen bakåt och stampar lite med bakbenen. Så hon verkar vara känslig vid hantering men vid ridning är hon seeeeeeg.

Tar gärna emot fler tips.

Tråkigt att jag inte får fler svar. Ligger tråden fel?

Nej, jag tycker inte att tråden ligger fel.

Det handlar om att markera snabbt och tydligt en gång.
T.ex om hon nafsar efter dig så får du vråla åt henne, och ta ett steg emot henne. Du måste vara riktigt bestämd!

Och oftast om man får dåligt samvete efter så är det för att man har sagt ifrån på fel sätt, eller varit för hårdhänt. Det tror jag alla har varit med om någon gång. ( Alltså fått dåligt samvete. )

Jag brukar göra som du säger, och när jag tar ett steg mot henne stampar jag i golvet så blir hon rädd, kör upp huvudet och visar ögonvitorna.

Tack för svar,

Jag kan ge ett exempel på mig och min häst (vet inte om det är detsamma för TS):

Min häst har den senaste månaden börjat nafsa mig när jag kratsar hovarna. Eller, hon nafsar inte, men lägger öronen bakåt och gör antydningar till nafsningar. Illa nog. Eftersom hon inte bet mig så gjorde jag inget mer än att vifta åt henne och sa nej!. Då vänder hon bort huvudet och blänger, pga tillsägelsen. Men häromdan så nafsade hon mig på riktigt, och då slog jag snabbt till henne på bogen och sa ett väldigt bestämt NEJ! Då la hon öronen bakåt åt mig, men gjorde inget mer. Sen var det lugnt ett par dagar, och nu börjar hon sakta men säkert återgå till nafsningarna... Och som för TS, så här har hon inte gjort sen hon kom hit.

Det hjälpte alltså inte att markera snabbt och tydligt en gång.

Precis så gör min också!

Ursäkta för att jag kapar din tråd litegrann, men som du skrev - vi får väl stötta varandra :smirk:

Intressant, absolut.. Men den förklarar ju inte varför hästen först accepterade alla nya regler, och sen började med sina "dumheter" igen.

Nej, det förstås..
Men det kan ju kanske vara användbart ändå?

om hon lägger bak öronen och stampar med bakbenen så är det oftast ett tecken på dominans, det är hon som är ledaren helt enkelt.:crazy:
Så sätt tydliga gränser åt henne, "hit men inte längre":mad:
Du får komma på något som du kan göra näg hon bits så att man får en "oj, vad hände" reaktion ifrån henne.

om hon lägger bak öronen och stampar med bakbenen så är det oftast ett tecken på dominans, det är hon som är ledaren helt enkelt.:crazy:
Så sätt tydliga gränser åt henne, "hit men inte längre":mad:
Du får komma på något som du kan göra näg hon bits så att man får en "oj, vad hände" reaktion ifrån henne.

Provade igår, och visst var hon lugn ett tag. Ridningen gick också jättebra så det hänger väl ihop..

Jag kan ge ett exempel på mig och min häst (vet inte om det är detsamma för TS):

Min häst har den senaste månaden börjat nafsa mig när jag kratsar hovarna. Eller, hon nafsar inte, men lägger öronen bakåt och gör antydningar till nafsningar. Illa nog. Eftersom hon inte bet mig så gjorde jag inget mer än att vifta åt henne och sa nej!. Då vänder hon bort huvudet och blänger, pga tillsägelsen. Men häromdan så nafsade hon mig på riktigt, och då slog jag snabbt till henne på bogen och sa ett väldigt bestämt NEJ! Då la hon öronen bakåt åt mig, men gjorde inget mer. Sen var det lugnt ett par dagar, och nu börjar hon sakta men säkert återgå till nafsningarna... Och som för TS, så här har hon inte gjort sen hon kom hit.

Det hjälpte alltså inte att markera snabbt och tydligt en gång.

Igår var jag tvungen att markera 2 ggr tror jag.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 267
Senast: Happimess
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 530
Senast: skuggi
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
4 030
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.