Sv: Hon bits.

Jag markerar genom att
1. Säga nej
2. Stampa med foten, blänga, vifta med handen
3. Daska till.

Så hon får sina chanser, jag slår inte till henne utan förvarning direkt ;) Och hon är en väldigt tuff häst i psyket, försöker ta över hela tiden. Så det blir en hel del runtflyttande i boxen, bara för att visa att jag är chefen :smirk:

Ja, det är ju bra!:)

Passar sadeln? Hon förknippar kanske hovkratsningen med ridning och vet att du snart ska lägga på sadeln och börjar därför protestera redan då. Kan ju också bero på sadeln att hon blir seg vid ridning för att det är obehagligt och hon inte vill ta ut stegen.
Islänningar kräver för det mesta väldigt vida sadlar,själv har jag en 36" till min islänning.

När jag läser inlägget igen undrar jag om det alltid är samma kroppsdel som utlöser reaktionerna. Om hon kanske har ont någotstans i sadelgjordstaden? Eller har fått ett slag (kan vara i hagen) och blivit rädd om vänster bog? Kittlig, öm... testa?

Å ja, intelligent är bara förnamnet.

Men tack för alla dina svar! Ska absolut prova. Speciellt mer nu med ledarskapsövningar, på marken. Har precis börjat prova med spansk skritt! :d

Jo jag har också funderat på det. Hon har iaf väldigt tunn hud i sadelgjordsläget. Men jag vet inte. Jag ska utforska lite..
Tack för típsen, än en gång! :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Passar sadeln? Hon förknippar kanske hovkratsningen med ridning och vet att du snart ska lägga på sadeln och börjar därför protestera redan då. Kan ju också bero på sadeln att hon blir seg vid ridning för att det är obehagligt och hon inte vill ta ut stegen.
Islänningar kräver för det mesta väldigt vida sadlar,själv har jag en 36" till min islänning.

Ja, sadeln passar. Och det där med förknippningen har jag också funderat på väldigt mkt. Men jag har uteslutit det då hon mer än gärna tar bettet. :p
Tack för svar, :bow:

Jag skulle ha låtit en equiterapeut kolla henne just för att se om det finns några fysiska orsaker som utlöser beteendet.
Sedan kan jag ha ett visst överseende med en gammal häst som grinar illa men inte gör något, agerar den på riktigt med ett nyp såär det naturligtvis omeldelbar konsekvens som gäller.
Jag hade en gång ett ponnysto som var fruktansvärt kittlig under magen, så kittlig att hon helt enkelt inte kunde kontrollera sig trots att hon annars var ett mycket snällt sto. Där fick vi försöka jobba runt problemet och helt enkelt ignorera om hon grinade upp sig, jag visste ju precis varför och det hade verkligen inte hjälpt att sparka eller så hästen bara för att hon markerar att det kittlas/tar ont.
Ett bett eller en spark är dock en helt annan sak.

Att de grinar illa är oftast okey, det är ju deras sätt att tala om att nåt är obehagligt. Men när de är "dumma" i början, blir snälla efter ett par månader och sen blir "dumma" igen, då tappar man tålamodet lite :p

Jo visst har man funderat på att låta ngn kolla på henne. Nu ska jag dock träna henne från marken ett tag framöver, och se om det hjälper. Annars får jag väl fixa ngt annat.
Men det är en här i byn, som håller på med tarotkort och sånt. På en kompis hund hade hon använt en pendel på hundens päls och fått reda på att hunden kände sig ensam. Jag ska prata med henne nästa vecka om detta, då det kan vara ett alternativ att pröva.

Tack för svar,

Tränar min både från marken, och ridning. Mkt NH, t.ex att gå över presseningar och springa vid sidan av henne och hoppa småhinder med påsar med olika färger. Och att öva på att att hon ska ta upp frambenen på ett bil-däck. Även att rida utan sadel och tyglar.

Har aldrig varit några som helst problem med det. Inte ens första gången, när hon skulle gå över presseninngar och filtar med olika färger. Hon litar helt enkelt på mig, väldigt mkt. När jag ber henne göra något så gör hon det. Min häst och jag respekterar varandra och jag älskar henne, hon älskar nog mig också!:love:

Jag har ett isissto som hade sadeltvång när hon kom till oss. Nu tjurar hon bara vid sadelgjordsspänning när hon har mkt päls. Antagligen har någon klämt fast hår i spännena till gjorden - AJ, ONT! Klippte henne och problemet försvann.

I samband med brunst kan hon vara tjurig och hota med små nyp eller flaxa med bakbenen, antagligen hormonerna som spökar. Särskilt som vi oxå har hingst på gården.

Att en häst nyps när man kratsar hovar kan bero på att vi då böjer oss framåt och "blir små. Är man då en tuff o kaxig häst har man ju chansen att ta tillbaka sitt förlorade ledarskap. Särskilt om inte rangordningen är helt 100 % självklar tidigare. Inte helt ovanligt dilemma. Bind den kort så gör det inte lika ont iaf. Och kör mycket ledarskapsövningar som tydligt visar att det är du som bestämmer.

Det var ett knapplån där va? ;)

Jag har faktiskt börjat att binda upp henne i gången, så hon inte kommer åt mig. Började med det för att jag helt enkelt tröttnade på att ta samma fajt, varje dag, med samma resultat - hon gav sig ju för stunden men försökte snabbt igen. Däremot säger jag fortfarande nej när hon försöker :smirk: Men känns som hon börjar ge upp det där nu.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 267
Senast: Happimess
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 530
Senast: skuggi
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
4 030
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.