Sv: Hon bits.

Ja, och sen är det lugnt resten av dan. Men jag vill att det ska vara lugnt alla dagar :crazy: Kanske är för mycket begärt, jag vet inte. Idag var hon bara cm från att bita mig i baken, men jag var beredd och gav henne en rejäl dask där jag kom åt :p Sen var hon helt lugn och trevlig resten av tiden jag pysslade med henne. Men vill ju inte börja varje ryktning med att slå till henne :(

Ja, och sen är det lugnt resten av dan. Men jag vill att det ska vara lugnt alla dagar :crazy:
Kanske är för mycket begärt, jag vet inte. Idag var hon bara cm från att bita mig i baken, men jag var beredd och gav henne en rejäl dask där jag kom åt :p Sen var hon helt lugn och trevlig resten av tiden jag pysslade med henne. Men vill ju inte börja varje ryktning med att slå till henne :(

Ja eller hur, när man markerat var det lugnt, men forfarande lite spänt liksom.
Och jag håller med dej, man vill inte börja varje ryktning med slagsmål (överdrivet uttryck).

Men vill ju inte börja varje ryktning med att slå till henne :(

Slå till? Det är väl ändå inte tanken med att markera??
Om hon hade bitit dig skulle du kunna ha daskat till henne, men om hon inte bet dig så räcker det med att bara markera.

Bestrffning för endel olater:

Nafs: Vråla, och nypa i läppen på hästen.

Bett: Bita tillbaka

Spark: Sparka tillbaka

Om hon hade bitit dig skulle du kunna ha daskat till henne, men om hon inte bet dig så räcker det med att bara markera.

Men när man har markerat minst 2-3 ggr varje dag i flera veckor så tröttnar man. Hon vet så jävla väl att hon inte får bitas, vilket var hennes tanke men hon hann inte. Hon förtjänade den smällen och den hjälpte ju tydligen också. :devil: Däremot skulle jag aldrig slå en häst helt utan anledning. Men jag tolererar inte sparker och bett, så är det bara.

Jag skulle aldrig sparka en häst....

Sparka hästen?

Btw verkar min pålla ha lugnat sig nu..

Och då tror du att jag tolorerar sparkar och bett??

T.ex:
Om det är två hästar som går ute i hagen, och den ena sparkar den andra. Hur tror ni att den som blir sparkad reagerar då? Jo, den sparkar tillbaka.

Jag går absolut inte runt och sparkar hästar ska ni veta, och slår dom inte heller.

Men att slå och sparka är samma sak om man tar i lika mkt. Bara att sparka gör man med foten, och att slå gör man med handen.

Min häst är ialla fall lydig i boxen, dessutom om hästen försöker bita dig betyder ju det att du är lägre i rang. ( Fast det visste ni ju redan, men ändå! )

Men jag går verkligen inte runt och sparkar hästar om det var det ni trodde! Bara så att ni vet.

Nej inte var det så jag menade. Jag förstår ditt exempel och det borde vara en bra grej att göra. Men jag tänker och att det vore lite klurigt. Hästarna sparkar på ett annat sätt än oss.

Bra att du förstår mitt sätt att tänka!:idea:

Men du har ju rätt i det där med att hästar sparkar på ett annat sätt.
Fast hästar brukar ju inte sparka människor särkilt ofta, så att sparka tillbaka är ju inget man brukar behöva göra.

En liten fråga till alla: Hur brukar ni markera?

Att markera. Ja, nu när jag fått tips genom den här tråden, och börjat göra det så har jag sagt NEJ. Samt att kanske stampa i golvet eller daska till henne på bogen (delen som är ''närmast'').

Prova het bakad potatis om inget annat hjälper.
Du får själv fixa till det så den kommer på ett ställe som passar ex din arm. När hon sedan biter får du försöka att få utbuktningen av potatisen precis där hon väljer att sätta tänderna. Potatisen ska vara stor, varm och vara täckt med ett tunnt lager tyg. Under potatisen, mot dig, måste du ha tjockare så att du inte blir för varm. Detta kan hjälpa om inget annat hjälper och en fördel med det är att hästen, om det klaffar, inte uppfattar det som du går till angrepp, utan bara att det är obehagligt att göra så.
Har inte alls provat detta själv, har aldrig haft problemet, men vet en annan som provade med gott resultat.

Prova het bakad potatis om inget annat hjälper.
Du får själv fixa till det så den kommer på ett ställe som passar ex din arm. När hon sedan biter får du försöka att få utbuktningen av potatisen precis där hon väljer att sätta tänderna. Potatisen ska vara stor, varm och vara täckt med ett tunnt lager tyg. Under potatisen, mot dig, måste du ha tjockare så att du inte blir för varm. Detta kan hjälpa om inget annat hjälper och en fördel med det är att hästen, om det klaffar, inte uppfattar det som du går till angrepp, utan bara att det är obehagligt att göra så.
Har inte alls provat detta själv, har aldrig haft problemet, men vet en annan som provade med gott resultat.

Ja, håller med Norrberge. Skulle vara kul att testa!!

Ja, håller med Norrberge. Skulle vara kul att testa!!
Där ser man, jag var lite rädd att nämna det alls eftersom det faktiskt utav det kunde uppkomma en diskussion om djurplågeri. Men får man det att fungera så kan olaten försvinna, det med en enda potatis.

Jo men det låter intressant.

Här hemma verkar pållan mkt lugnare nu.
Men imorgon åker jag på läger och är borta i 4 dagar. Så jag får se hur hon reagerar där borta. (:

Vad gäller hovarna kan du prova att lyfta dem med rep. Då står du lite längre ifrån och har bättre koll på vad hon är på väg att göra och kan parera i tid. Ta t ex ett grimskaft. Experimentera.

Vad gäller varför så kan det väl vara så att det är i hennes natur att ständigt ompröva ledarskapet. Nu har hon kommit på något hytt, helt enkelt. Kanske är hon en himla intelligent häst?:idea:

Ett snällare alternativ än att smälla till en häst (det vill vi ju alla helst slippa) är att titta den argt djupt in i ögat och gorma (på den nivå du tror är lagom) på henne. Grimasera ilsket, det gör ju hästarna när de varnar innan det smäller, se om hon reagerar på detta. Jag tror att hästar tycker att det är lite obehagligt när våra ansikten förvrids.

Ha alltid för vana att flytta på henne, ofta varje dag. Bakåt, sidledes vadsom helst, medan ni står och gosar, innan hon får lov att börja äta, alltid. Placera henne hela tiden om och om igen. T ex träna dej själv på att inte gå runt henne, det gör vi människor jämt utan att vi tänker på det. Tänker du hämta en sak och hon står bunden i stallgången så be henne iallafall att flytta på rumpan för att du ska komma fram utan att behöva gå runt henne. Då hinner hon kanske inte glömma av vem som är ledaren. Hon behöver kanske bli påmind typ varannan minut ideligen. Detta är inget elakt alls, du bara flyttar henne i lugn och ro det antal steg du tänkt utan några åthävor, bara som en god vana. Hoppas att det fungerar!

Det absolut bästa är alltid att förekomma. När du gör något där du vet att hon brukar knäppa sej så förekom henne, så blir hon paff. Vänta inte tills hon huggit till, utan säg till henne på skarpen redan när du ser att det glimmar till i ögat på henne, eller att hon vickar till på örat, eller vad hon nu gör precis innan. De flesta hästar kan man se strax innan att de liksom tänker till. Var där redan då! Belöna henne inte heller genom att släppa taget om det du gör för att kunna "straffa" henne, t ex släppa taget om gjorden för att kunna hötta med näven e.d. Då har hon ändå vunnit, tycker hon.

Lycka till!!!

När jag läser inlägget igen undrar jag om det alltid är samma kroppsdel som utlöser reaktionerna. Om hon kanske har ont någotstans i sadelgjordstaden? Eller har fått ett slag (kan vara i hagen) och blivit rädd om vänster bog? Kittlig, öm... testa?

Nej, jag förstod hur du menade! Menade inte att anklaga dig för misshandel eller så :p Men som du skrev själv - hästar sparkar ju på ett annat sätt också. Och min häst sparkas aldrig *peppar peppar*

Jag markerar genom att
1. Säga nej
2. Stampa med foten, blänga, vifta med handen
3. Daska till.

Så hon får sina chanser, jag slår inte till henne utan förvarning direkt ;) Och hon är en väldigt tuff häst i psyket, försöker ta över hela tiden. Så det blir en hel del runtflyttande i boxen, bara för att visa att jag är chefen :smirk:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 267
Senast: Happimess
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 530
Senast: skuggi
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
4 030
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.