Hon äter för lite hö!

lis

Trådstartare
Har ett vbl sto på 550kg som bara äter max 6kg hö om dagen!
Jag gör allt för att hon ska äta mer men det går inte.
Hon är helt genom kollad av veterinär+ inget fel på tänder.
Har kollat mask och tagit blodprov och hittar inget fel på hästen.
Jag försöker lura henne genom att ge henne lucern hackadstrå men då äter hon ännu mindre hö i stället:crazy:Hon får även lucern pellets i krafftfodret. Har provat byta hö och har provat hösilage både jätte torrt och blött. Hon äter max 3kg hö på natten! Ungefär 3kg på hela dagen,lite svårt att veta exakt då hon får fri tillgång. Jag har även provat att bara ge henne på fasta tider men då äter hon bara lite grann och sen är det inte roligt längre.Kan man ge för mkt lucern? För det tycker hon om och det kan man ju lura i henne i krafftfodret.Har provat med att ge henne 3kg lusern pellets i krafftfodret och det äter hon upp men det blir väldigt mkt när det har svällt! Då har jag gett 1kg 3ggr om dagen.+4kg lusernhack.Men då rör hon inte hö`t.Och efter ett tag tycker hon inte det är så gott längre.Förra vintern gick hon ner i vikt ganska mkt och jag vill inte det ska hända igen.Hon blev inte mager men tappade alldeles för mkt enligt mej själv och andra.Enligt förra ägare behöver hon inte äta mer än 6kg hö om dagen:confused: Men det har jag ju själv sett med egna ögon att hon inte klarar sig på.Hon får iofs rätt mkt kraftfoder eftersom hon tränas rätt så hårt men det borde väl inte göra att hon äter mindre hö eller att hon behöver mindre hö? Jag har ett svårfött fullblod på 450kg också och hon äter gladeligen minst 12kg hö om dagen varav 6kg på natten! Och hon håller sig jätte fin hela vintern. Jag har aldrig haft någon häst som inte vräkt i sig hö så detta är nytt för mej.Någon som har några bra råd?

Sv: Hon äter för lite hö!

Hej!

Ge mindre kraftfoder och ett hö eller ensilage med klöver i. Det brukar även de svårfödda gilla.

En undran bara, om hon får fri tillgång på hö på dagarna, hur kollar du hur mycket hon äter då? Är det andra hästar som också äter av det höet? Eller går hon ensam? Konkurrens om fodret kan också göra att hon äter mer.

Hej!

Ge mindre kraftfoder och ett hö eller ensilage med klöver i. Det brukar även de svårfödda gilla.

En undran bara, om hon får fri tillgång på hö på dagarna, hur kollar du hur mycket hon äter då? Är det andra hästar som också äter av det höet? Eller går hon ensam? Konkurrens om fodret kan också göra att hon äter mer.

Jag kollade upp hur mkt hon åt förra vintern när hon gick ner i vikt och hon äter inte mer nu.Då gick hon ensam.Det går inte åt mer hö nu när dom går ihop än vad det gjorde när dom gick själva. Så därför drar jag slutsatsen att det är ungefär samma som förra året.Kanske är fel av mej men jag tycker att det borde gå åt mer hö inne på natten än 3kg:( Ibland har hon bara ätit 2kg:eek:Jag är mest orolig att det ska bli som förra året,just att hon går ner i vikt. Det behöver inte hända men jag är på min vakt.

Mitt hbl är också dålig på att äta hö och lätt tappar både vikt och muskler. Vill gärna att hon ska få i sej ca 12 kg dag för att inte behöva ge så mycket kraftfoder men hästen vill äta max ca 9 kg.
Då hon inte heller tycker om lusern har vi nu en "kompromiss" med krafft groov, "fri tillgång" på hö under natten och ca 2-3 kg morgon, lunch och em ute i hagen då feta kompisarna får lika mycket.

Hösilage, speciellt lite torrare, som hon fick i gamla stallet äter hon dock lätt tillräckligt mycket av så det är tydligen mycket godare.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 958
Senast: Fibusen
·
Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 573
Senast: svea
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 363
Senast: ufot
·
Foder & Strö Efter att ha suttit och läst om russen som har ingått i ett forskningsprojekt utanför Uppsala så börjar jag fundera på mina egna...
2
Svar
30
· Visningar
2 887
Senast: cello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka