Har ett vbl sto på 550kg som bara äter max 6kg hö om dagen!
Jag gör allt för att hon ska äta mer men det går inte.
Hon är helt genom kollad av veterinär+ inget fel på tänder.
Har kollat mask och tagit blodprov och hittar inget fel på hästen.
Jag försöker lura henne genom att ge henne lucern hackadstrå men då äter hon ännu mindre hö i stället
Hon får även lucern pellets i krafftfodret. Har provat byta hö och har provat hösilage både jätte torrt och blött. Hon äter max 3kg hö på natten! Ungefär 3kg på hela dagen,lite svårt att veta exakt då hon får fri tillgång. Jag har även provat att bara ge henne på fasta tider men då äter hon bara lite grann och sen är det inte roligt längre.Kan man ge för mkt lucern? För det tycker hon om och det kan man ju lura i henne i krafftfodret.Har provat med att ge henne 3kg lusern pellets i krafftfodret och det äter hon upp men det blir väldigt mkt när det har svällt! Då har jag gett 1kg 3ggr om dagen.+4kg lusernhack.Men då rör hon inte hö`t.Och efter ett tag tycker hon inte det är så gott längre.Förra vintern gick hon ner i vikt ganska mkt och jag vill inte det ska hända igen.Hon blev inte mager men tappade alldeles för mkt enligt mej själv och andra.Enligt förra ägare behöver hon inte äta mer än 6kg hö om dagen
Men det har jag ju själv sett med egna ögon att hon inte klarar sig på.Hon får iofs rätt mkt kraftfoder eftersom hon tränas rätt så hårt men det borde väl inte göra att hon äter mindre hö eller att hon behöver mindre hö? Jag har ett svårfött fullblod på 450kg också och hon äter gladeligen minst 12kg hö om dagen varav 6kg på natten! Och hon håller sig jätte fin hela vintern. Jag har aldrig haft någon häst som inte vräkt i sig hö så detta är nytt för mej.Någon som har några bra råd?
Jag gör allt för att hon ska äta mer men det går inte.
Hon är helt genom kollad av veterinär+ inget fel på tänder.
Har kollat mask och tagit blodprov och hittar inget fel på hästen.
Jag försöker lura henne genom att ge henne lucern hackadstrå men då äter hon ännu mindre hö i stället