Hon är halt ;-(

Ankan

Trådstartare
Igår kväll ringde min stallägare och sa att min 1åring är halt. Hon sa att hon haltar men det syns inget annat på henne (ingen svullnad, ingen värme och hästen är "som vanligt"). Hon trodde att Perla halkat i hagen när dom lekt igår (blött gräs). Eftersom hon "bara" haltade bestämnde vi att vi vänta tills idag.

När jag kommer idag "hittar" jag en ordentligt halt häst som är svullen uppe vid manken och en aning varm :cry: Hon vill helst inte gå alls och när hon står avlastar hon benet hela tiden. Hon är visserligen lika glad (och matsugen) som vanligt men hon har ONT. :cry:

Vad ska jag göra (förutom ringa vet förstås), vad kan det vara?

Skulle ta med kameran tänkte jag men hittade den inte, har bilder på mobilen men jag har inte fått det att fungera att ladda över dom till datorn :(

/Ankan *mycket orolig matte*

Sv: Hon är halt ;-(

Hm, svullen vid manken, har aldrig hört det förut. Har för mig att en del muskler har sitt muskelfeste vid manken. (Kan vara ute och cykla)

Hoppas att det går bra iaf.

Tack för svaren

Min veterinär har semester :crazy: men jag har pratat med distriktsvet och dom tyckte inte att hon behövde kollas idag men att jag skulle ringa imorgon så att någon får komma ut då.

Pratade just med stallägaren, Perlan hade kommit galloperande i hagen när hon kom tillbaka från en ridtur :eek:

Det kan ju ha varit en tillfällig sträckning av någon av musklerna nära mankenn i samband med att hästen halkat eller liknande. Trots att hästen kom galopperande så är det nog endå bra att vet får ta en kik på det. Har varit med om att hästen varit döhalt, svullen, det har nått några timmar, smärtan går ned och hästen börjar röra sig normalt igen. När hästen börjar springa runt så kommer smärtan tillbaka eftersom hästen eventuellt drar upp skadan ännu mer iom att den springer runt och påfrestar den skadade muskeln ytterligare.

Ja antagligen (förhoppningsvis) är det inget värre än en sträckning.

Ska ringa vet imorgonigen så får vi se om dom tycker att dom behöver komma ut...jourveterinären tyckte iallafall inte att vi skulle vänta över helgen.

Ska se om domi stallet kan fixa en mindre hage att ha henne i tills det blir bättre med tänkte jag.

Åk till närmast djursjukhus och röntga, jag är nojig sedan oidi blev dålig. Han hade förviso sår men ändå hälta utan svullnad tycker jag låter som när han fick sin spricka. Då fick jag iallfall ha honom hemma och inte som nu :(

Men galopperar hon så är det nog ingen fara. Hoppas verkligen att det går bra! Håller med om matlusten den ryker inte i första taget...

Senast ändrad av en moderator:

Jo men svullnad har hon...iallafall idag men enl stallägaren hade hon det inte igår kväll.

Får se vad vet säger imorgon, men det är klart vi åker in om det skulle behövas

*uppdatering*

Har pratat med vet nu på morgonen igen och dom tyckte inte att dom behövde komma ut idag utan att vi kan vänta tills efter helgen och se hur hon är då (bara hon inte får feber under helgen).

En annan häst istallet hade som du beskrev det fast inte riktigt så illa. Den hästen hade halkat omkull i hagen och slagit i manken och området under ordentligt. En "lårkaka" sas fast på häst :)

En tilluppdatering

Idag mår hon mycket bättre...hon haltar fortfarande och är lite svullen men det är en stor skillnad :banana: :bump: :banana:

Liknande trådar

Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 279
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 610
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
1 084
Senast: Lyan
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 079
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Transport med fronturlastning