Hon är dräktig!!!!

Sv: Hon är dräktig!!!!

Jag rider min och red henne förra gången också, förutom de sista två månaderna då hon blev väldigt stor och inte ville ridas, det märker man! Fram tills dess var hon som vanligt en arbetsmaskin som inte vill stå i en hage eller box hela tiden utan komma ut i skog och mark och röra sig. Har den filosofin att det är samm som för oss människor, d.v.s. är vi gravida så är det bra att röra på sig och inte bara ligga hmma på soffan. Vi själva kanske inte heller kör ett maratonlopp de sista 3 månaderna men att gå ut på promenader är bara bra. Har diskuterat detta med flera veterinärer också som alla bara tycker att det är bra att de motioneras. Gäller ju att hålla de i så bra kondition som möjligt för att få en bra dräktighet och förlossning för dem. sen får man ju anpassa den motionen efter vad det är för häst. Du känner din häst bäst och kommer nog känna av vad som är bäst för henne.

Gällande flytten är det väl bra att flytta så sent som möjligt och så få gånger som möjligt om det går att lösa. Har förstått att de 45 första dygnen är mest kritiska, så då ska man nog ta det lite försiktigare med flytt och ridning...

En fråga i övrigt till de som skrivit, varför skulle de vara farligt/farligare för stoet att stå med tävlande/tränande hästar? Förstår inte alls, är jag korkad som inte förstår den anledningen??

Sv: Hon är dräktig!!!!

En fråga i övrigt till de som skrivit, varför skulle de vara farligt/farligare för stoet att stå med tävlande/tränande hästar? Förstår inte alls, är jag korkad som inte förstår den anledningen??
För att tävlingshästar är ute och reser och träffar hästar och människor från andra ställen. Dvs smittorisken är mycket högre i ett stall med tävlingshästar än det är i ett stall där inga nya hästar tillkommer.

Liknande trådar

Avel Jag startar en ny tråd för oss som har dräktigt och behöver skriva av oss. Känns som att betäckningstråden blir fel ställe. Eftersom...
82 83 84
Svar
1 662
· Visningar
126 931
Senast: Ketrawzc
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 759
Senast: lizzie
·
Samhälle Jag har fått ett problem. Eller fått och fått... Har haft detta problem tidigare! Sommaren 2009 köpte jag och dåvarande pojkvän hus i...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 485
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 886
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka