Jag har hört att Maraton 600 är det. Har för mig att Robin Z är det också, men är inte säker.

Cortez tror jag också är det.

Och jag har för mig att Landlord och/eller Lasandos också är det (eller iallafall har inget fux-anlag)

Åh här kom en fråga som jag var intresserade av.

Kan man inte ta "alla" färger bland halvbloden?

Vissa färger är ju självklara i alla fall på ett av anlagen, men ni förstår hur jag menar.

Samma här! Finns det tex någon hingst som är homozygot för skimmelanlaget?

Att det inte finns någon homozygot skäckhingst bland hbl vet ju alla.

Ja, det hade onekligen varit intressant att veta om alla färger!! Och hur är det egentligen med vita tecken? Hur nedärvs dom? :confused:

Kan ett dominant anlag vara homozogyt? Jag menar, att om avkomman inte ärver skimmelfärgen efter ena föräldern så "försvinner" dess skimmelanlag så det kan inte ligga latent.
Om du har ett sto med två skimmelföräldrar som betäcks med en hingst med två skimmelföräldrar så bör väl avkommorna bli 100% skimmel :confused:

Är ingen expert på färglära, men jag tycker inte om skimlar så jag har pluggat hårt på att lära mig undvika dom :D

Avkomman behöver inte bli skimmel. Modern och fadern kan vara heterozygota skimlar trots två skimmelföräldrar om dessa också är heterozygota.

Om Farfar har anlagen Gg (G=skimmel, g=icke-skimmel) och farmor också har Gg så kan Far ärva anlag så att han också får Gg. Exempelvis kan han ärva G från sin far och g från sin mor eller tvärt om. Det finns dock en chans att han ärver G från båda föräldrarna och då blir Fars avkomma alltid skimmel.

Samma sak gäller för Morfar, Mormor och Mor.

Visst kan ett homozygot anlag vara homozygot! Tex gulanlaget. Om det finns två gulanlag blir hästen tex gulvit/sotvit/pärlvit (beroende på grundfärgen fux/svart/brun). Parar man en dubbelgul med enfärgad blir avkomman alltid (enkel)gul tex dubbelgul + fux = alltid isabell/palomino eller dubbelgul + brun = alltid gulbrun (OM INTE det finns anlag för fux, för i så fall kan det även bli isabell).

Två heterozygota skimlar kan ge antingen skimmel- eller enf-avkomma. Men det är 75% chans för skimmel! Varav 25% chans för homozygot skimmelavkomma.

Så dina två hästar med dubbla skimmelföräldrar behöver inte ge 100% skimmelavkomma! Allt beror på hur anlagen har nedärvts. Såvida inte någon av skimmelföräldrarna är homozygot, för då blir det 100% skimmelavkomma. Rörigt? :D

Tror aldrig att jag hört om någon svensk halvblodshingst som endast lämnar skimlar = homozygot, men jag kanske missat någon?

Ja där borde det ju onekligen finnas.

Finns säkert något sto (svenskt halvblod) som är homosygot eller valack med för den delen, men hingst tycker jag att man borde veta om det...

Hmmm, vi får väl se om det dyker upp någon med mer info om de svenska hbl-skimmelhingstarna! Jag har nämligen för mig att jag hört talas om någon, men det var ett bra tag sedan så det är inte säkert att det är någon aktiv hingst. Eller så har jag blandat ihop det med araberna? Har inte intresserat mig så mycket för skimlar tidigare. :D

Hästar kan däremot inte vara homozygota för konstantskimmelanlaget, de fostren dör tidigt. Knappast ett stort problem i halvblodsaveln, men kommer det en godkänd hingst kan det vara bara att veta att om den används till ett konstantskimmelsto är det 25% risk att fostret dör, men så tidigt att det nog närmast uppfattas som att stet aldrig blev dräktigt.

(Gulanlaget är inte dominant, eftersom det är stor skillnad på en häst med enkelt och dubbelt anlag. Jag tror att den vanligaste termen för det är intemediärt!)

(Gulanlaget är inte dominant, eftersom det är stor skillnad på en häst med enkelt och dubbelt anlag. Jag tror att den vanligaste termen för det är intemediärt!)

Intressant! Jag har bara hört och läst om att gulanlaget benämns dominant, eftersom det räcker med ett anlag för att det ska synas. Men det kanske bara har varit en förenkling? :bow:

Åh, men suck. Det visste jag ju. *himlar med ögonen åt mig själv*

Tur att man har bra minne. :crazy:

Liknande trådar

Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: Shaggy
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 379
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 474
Senast: ildiko
·
Skola & Jobb Undrar om någon här varit med om att de behövt sjukskriva sig under studierna? Jag kommer antagligen behöva vara borta från skolan i ca...
Svar
7
· Visningar
658
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka