martha

Trådstartare
Nu har jag fått ett fall som jag kommer att köra homeopati på...som enl vet kommer att få kronisk lymfangit, och mycket ärrbidningar..så den hästen är ju ett bra "objekt" att följa upp vad som händer med...dessutom är benhinnan skadad och sträcksenan skavd....

Hästen har stått på klinik i 5 dagar idag och kommer att gå på penicillin i ytterligare 5 dagar( ifall nån tror att jag är "oseriös" :angel:)

Jag kommer att dokumentera läkningen varje dag med digitalkamera...och en lämplig att avgöra är Peter Lundin tycker jag...nu hoppas jag peter att du kan vara objektiv :p

Senast ändrad:
Sv: homeopati

Jag är alltid objektiv men kommer alltid att ha svårt för enstaka fall som metodbevis (tyvärr har jag nog lättare att tro på ngt jag provat själv o som fungerat bra, man är ju inte mer än människa!). :)
PL

SÅHÄR såg det ut idag...igår gav jag arnica D30, idag arnica D30 och hypericum D200..tribrissen och sprayade på veterinary formula aloe vera....

ska se om det går bättre om jag öppnar dörrarna i morrn så ljuset kommer in..för jag vill inte ta ut honom, det är en ettåring och sträcksenan ligger risigt till så jag vill inte ha några "vidlyftigheter"i onödan :D

Peter: Jag är inte så hemma på naturvetenskaplig metod och teori, men borde man inte med enstaka fall (helst flera enstaka fall förstås) kunna visa (inte bevisa) att en viss behandling kan ha effekt? Inte så att man som veterinär kan rekommendera eller i sitt yrke utöva behandlingen och säga att den vilar på klinisk grund, utan att man kan säga att den kan hjälpa i vissa fall/för vissa individer?

Som samhällsvetare ser jag ju massor med fallstudier och kommer aldrig i närheten av kliniska studier, och vi drar oss ju inte för att säga att vi visar på vissa fenomen i världen - sådant som faktiskt finns och förekommer - men däremot är de flesta av oss (inte alla tyvärr) ganska rädda för att tala i termer av lagbundenhet och bevis.

Martha: Vad har den gjort??? :eek: Lycka till och hoppas att hästen blir bra snabbt!

Han har sparkat eller rullat mot en boxdörr och dörrn slogs utåt, han fastnade med benet mellan ...dom höll på i 1,5 timme för att få loss dörren för det var sånt spänn i den....detta var en skjutdörr MED en stopp utanför för att förhindra denna sortens skador :crazy: dom vet inte riktig hur länge han legat...men efter op på djsj så sov han i nästan 2 dygn stackarn.......

Ibland fattar man inte hur dom bär sig åt.
Just sådana skjutdörrar har ju vi också.
Och ändå lyckades Piece lyfta bort dörren.
En morgon när jag gick ner så stod skjutdörren lutad mot frontväggen..lite halvdant..höll nästan på att tippa in till hennes box..
Inte en skråma hade hon.

AM

ja, precis såna dörrar som ni har var det....själva stoppen är ju ganska kort..nu såhär när man tänker på det...kanske skulle vara några cm längre....

jag har heller inte skjutdörrar, utan "gamla vanliga"...

men vad skulle DU göra med en sånhär skada, om det var din egen häst? för att förhindra ärrbildning exempelvis...

Pc första tiden ev NSAID. Bandage ett par dagar ev med fucidinkompress. Börja röra på hästen så snart man vågar med hänsyn till sträcksenan. När sårläkningen kommit igång spola sårytan med vatten under tryck varje dag.
PL

men sårläkningen kommer väl igång dag 4 eller 5?? och det är ju där jag är nu..eller dag 6 är jag på...det snuskigaste är ju dränrören som sitter däruppe...dom sitter där för att dom fick pussla så mycket och för att tråden inte skall "skära" in...det ska bli skönt att ta dom om en vecka drygt....

jo, det fattar jag :D jag fick med koksaltlösning som bara ska sköljas över...ev nån "duttning"

Hu
men jag håller på dig här martha, inte skall han få kronisk lymfangit, inte. ge oss bilder ofta så att vi får se. Det såg olustigt ut kan man gott säga.

Senast ändrad av en moderator:

Kommer följa tråden med stort intresse. Hoppas att det går bra och att lilla killen inte har för ont! *håller tummarna*

Jag har sett mkt fulare sår med stora substansförluster läka fint utan sviter på lång sikt med bara god sårvård och initial antibiotikabehandling, tror det är god prognos för dn häst. Dock möjligt det får öppnas och läka från botten. Om man ska ta ställning till en behandlingsmetod som här homeopatiska medel måste man ha behandlings- och kontrollgrupper. Naturen, tiden och slumpen hjälps åt att läka många sår och sjukdomar. Jag vill föreslå dig att inte använda aloe vera längre när det bildats en fin rosa granulationsvävnad. På hästben får man ofta bekymmer med omfattande svallkött. Studier har visat att aloe vera stimulerar fibroblaster som är huvudceller i sårläkningens första fas. Det skulle kunna tänkas att aloe vera är gynnsammare än placebo i början ca 7 dgr men när granulationen kommit igång då vill vi inte längre ha den stimulansen för då kan svallköttsbildningen som består mest av fibroblaster bli större.

Liknande trådar

Hästvård I morse kom dottern in och meddelade att tvåårshingsten hade ett stort sår på utsidan strax under vänster framknä, bakom tjockaste delen...
Svar
12
· Visningar
1 654
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 073
Senast: Magica
·
Hästvård Hej Vänder mig till forumet för att höra med er som varit med om liknande & kan dela med sig av sina erfarenheter. För 6 veckor...
Svar
2
· Visningar
4 699
Senast: jarnroos
·
G
Hästvård I 1½ år nu har jag funderat på om jag handlade rätt när mitt fullblodssto skadade sig i hagen och blev långtidskonvalescent. Jag valde...
Svar
17
· Visningar
1 977

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka