M
miras
Jag har nyligen köpt en holländsk ridponny utan papper och undrar därför om det är någon på sidan som är insatt i ponnyaveln i Holland. Vad jag har noterat så finns det en hel del papperslösa holländska ridponnys i Sverige men vad är det för djur? Avlar man målmedvetet för att få fram tävlingsponnys i Holland eller är det generellt "buskavel"? Kommer "de flesta" av dessa ponnys från Holland eller är det andra europeiska ponnys som mellanlandar i Holland innan de går vidare till Sverige? Om det är holländska ponnys, vad brukar i så fall ligga bakom dom, är det ridhästar som korsats med något speciellt eller är det ridponnys? Är det större stuterier som föder upp eller är det små uppfödare? Varför saknar dom papper? Enligt mig borde det ju höja värdet på ponnyerna om de har papper, i alla fall på stona.
Hästen jag har kommit över är maxad D-ponny och definitivt prestationsavlad. Den har scoop som en riktig hopphäst och har temperament som en tävlingsindivid inte som en sällskapsponny. Den har onekligen hoppat högt och mycket som unghäst innan den kom till Sverige, var otäckt rutinerad redan som 5-åring och har nog tagits hårt och tidigt. Kan med stor säkerhet säga att den hanterats tufft och barrerats rejält. Hästen har importerats av hästhandlare (relativt dyrt) och sedan gått mellan olika ägare och har tyvärr inte gått att spåra.
Självklart går det inte att säga något exakt men jag är ändå nyfiken på om det är någon som har erfarenheter av ridponnyvärlden i Holland och kan berätta mer.
Hästen jag har kommit över är maxad D-ponny och definitivt prestationsavlad. Den har scoop som en riktig hopphäst och har temperament som en tävlingsindivid inte som en sällskapsponny. Den har onekligen hoppat högt och mycket som unghäst innan den kom till Sverige, var otäckt rutinerad redan som 5-åring och har nog tagits hårt och tidigt. Kan med stor säkerhet säga att den hanterats tufft och barrerats rejält. Hästen har importerats av hästhandlare (relativt dyrt) och sedan gått mellan olika ägare och har tyvärr inte gått att spåra.
Självklart går det inte att säga något exakt men jag är ändå nyfiken på om det är någon som har erfarenheter av ridponnyvärlden i Holland och kan berätta mer.