holländsk ridponnyavel

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare miras
  • Startdatum Startdatum
M

miras

Jag har nyligen köpt en holländsk ridponny utan papper och undrar därför om det är någon på sidan som är insatt i ponnyaveln i Holland. Vad jag har noterat så finns det en hel del papperslösa holländska ridponnys i Sverige men vad är det för djur? Avlar man målmedvetet för att få fram tävlingsponnys i Holland eller är det generellt "buskavel"? Kommer "de flesta" av dessa ponnys från Holland eller är det andra europeiska ponnys som mellanlandar i Holland innan de går vidare till Sverige? Om det är holländska ponnys, vad brukar i så fall ligga bakom dom, är det ridhästar som korsats med något speciellt eller är det ridponnys? Är det större stuterier som föder upp eller är det små uppfödare? Varför saknar dom papper? Enligt mig borde det ju höja värdet på ponnyerna om de har papper, i alla fall på stona.

Hästen jag har kommit över är maxad D-ponny och definitivt prestationsavlad. Den har scoop som en riktig hopphäst och har temperament som en tävlingsindivid inte som en sällskapsponny. Den har onekligen hoppat högt och mycket som unghäst innan den kom till Sverige, var otäckt rutinerad redan som 5-åring och har nog tagits hårt och tidigt. Kan med stor säkerhet säga att den hanterats tufft och barrerats rejält. Hästen har importerats av hästhandlare (relativt dyrt) och sedan gått mellan olika ägare och har tyvärr inte gått att spåra.

Självklart går det inte att säga något exakt men jag är ändå nyfiken på om det är någon som har erfarenheter av ridponnyvärlden i Holland och kan berätta mer.

Sv: holländsk ridponnyavel

Din ponny är en korsningsponny född i Holland, du kan vara säker på att din ponny är "buskavlad" på en hingst utan licens. Allt är numera mycket dokumenterat i Holland. I din ponny kan flera raser finnas från halvblod till flera olika ponnyraser. Stora prestations ponnyer är New Forest och Ridponny i Holland så det kan finnas antingen eller i din ponny, förmodligen korsade med halvblod.
Anledningen till att det är okänd är att det är ett misstag som skett eller en buskavlad ponny, inget större aktningsvärt stuteri bedriver denna typ av avel. Är ponnyn gammal kan den vara inköpt från annat land och fått Holländkst pass för att kunna tävlas.
En ridponny är en status ponny med stamtavla - en okänd härstammningsponny är en korsningsponny dessvärre!

Intressant tråd! Jag har också en okänd holländare som hoppar mycket bra och rör sig bra.
Är dock grov och rejäl i typen, har lite New Forest över sig, men de flesta gissar på någon slags kallblodskorsning.
Men hon hade inte ens pass när hon dök upp i Sverige, så hon är nog en lyckad bastard. ;)

Misstänker också att det är en billig buskavlad häst men eftersom jag sett så många framgångsrika bra tävlingsponnys från just Holland så började jag fundera.
Det som talar för buskavel är
* jag har inga papper på hästen och hade det funnits stam på den så borde väl papper höja värdet på hästen oavsett vad som finns i papperna.
* något tung, lite för mycket ponny i typen för att kännas som rakt igenom genomtänkt exteriör
Det som talar mot buskavel är
* hästens hoppteknik, hästen har scoop, faktiskt betydligt bättre än vad man ser på många stora hästar på WC-nivå. Känns absolut inte som en tillfällighet
* Hästes temperament och bakgrund, den har garanterat varit på utbildning och tränats av professionell personal eller i alla fall en mycket duktig utbildare. Lägger man denna energi på en häst utan härstamning?

Vad jag kan se på hästens exteriör så är det ponny, den har typiska ponnydetaljer som typ, benkonstruktion, öron, hovar, hals. Finns inget som jag kan se att kommer från "häst". Det kan ju vara så att det inte syns på individen vad som finns bakom men det finns verkligen inte någon antydan i exteriören till att det finns "häst" bakom. Hon är 147 cm hög och orsaken till att jag ställde frågan är att jag vill veta om någon vet ungefär vad som kan finnas bakom (som att du misstänkte just stor häst) då detta ju är viktigt i mitt hingstval. Är enligt papperna 10 år.

Jag har haft två holländska ridponnyer. De var båda mycket lika varandra; ädla, maxade D-ponnyer som båda såg ut som typiska framavlade ridponnyer (med inriktning hoppning). Inga större exteriöra avvikelser på någon av dem, den ena är bedömd med 8 på typ och den andra hade fått minst detsamma. Båda har köpts in från Holland i 8-9-årsåldern för sexsiffriga belopp (i SEK då), som riktiga hopptalanger. De hade båda då mycket erfarenhet och rutin, men också varit hårt tagna (de hade bägge två "konstiga" vita märken på framsidan av frambenen...). Dressyrmässigt hade de båda trevliga grundgångarter, men var inte särskilt välutbildade på marken.

Till skillnaden;
Det ena stoet hade holländskt pass helt utan uppgifter och stamtavla i.
Det andra är mitt nuvarande avelssto och i hennes pass finns allt. Hon är efter en godkänd ridponnyhingst (halvblod) och undan ett erkänt fint arabsto (som bla fått en avkomma som blivit godkänd arabhingst).

Jag har egentligen ingen slutsats att komma med, men jag tror att den holländska aveln överlag är ganska seriös. Sen finns det säkert hästar där, precis som i Sverige, som registreras utan stam eftersom modern och/eller fadern inte är registrerad eller godkänd för avel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka