Holländs vallhund

E

ekran

Hej! Kollar runt lite på intressanta raser som jag eventuellt kunde tänka mig i framtiden och stötte på holländs vallhund. Men jag hittar nästan absolut ingen information. :crazy: Är det någon här som vet lite om dem eller kanske har en själv? Har förstått att de är lite belgisk vallhund aktiga, men stabilare? Ungefär hälften belgare hälften schäfer? Fast jag kanske har heelt fel? Verkar vara en väldigt trevlig hund det jag har läst iaf! Tacksam för all information. :)
 
Sv: Holländs vallhund

Kan vara för att de heter Holländsk Herdehund.

Och i min mening finns det väl inga direkt lysande exemplar i Sverige...

//E
 
Sv: Holländs vallhund

Kan vara för att de heter Holländsk Herdehund.

Och i min mening finns det väl inga direkt lysande exemplar i Sverige...

//E

Det finns visst bra ex i Sverige.

Har sett flera st Bra bl en som var med på IPO SM med en förare från Sollefteå Hundskola.
Sen en unghund jag figgat för som var riktigt med i gemet.

Men tycker inte det är en bladning mellan Schäfer och Malle utan mer åt malle hållet allt händer på en gång. Men en som kan svara mer är Aliide.
Problemet är väl tycker jag att det är en udda ras o mer eller mindre bara en kennel som får fram nåt åt det vettigare hållet.
 
Sv: Holländs vallhund

Vad skönt att du säger emot, har en i "familjen" som inte är nåt lysande exempel, och tyvärr har jag aldrig träffat någon som har motbevisat det.

En sak som jag har märkt är att det är mycket jakt i dem jag har mött, det har jag aldrig noterat hos belgare eller schäfer, har du nån koll på det?

//E
 
Sv: Holländs vallhund

Jag tycker iof att dom både mallar och Schäfrar jag stött på har en hel del jakt samt gripande i flykt. i sig men då är dom ju renavlande skyddshundar o då kanske dom har mer. Men på Oget jag var på där det var mer utställningshundar saknades en stor del av jakt o gripande.
 
Sv: Holländs vallhund

Ingen jakt i mallar? Nu vet jag inte vilka lik du träffat men :D MÅNGA malleägare exempelvis svåra problem med att hunden drar på vilt.

Ang. Holländsk herdehund så uppfattar jag dom lite som mallar. Inget schäferinslag alls. Som Piru säger, allt händer på en gång. Det är hundar som ska ha ramar och styras upp för att må så bra som möjligt. Har själv haft en HH på prov under 2 månader, tyvärr sket det sig då hon hade alldeles för mycket skärpa, ingen dådkraft och reserverad.

Det är ju också en väldigt liten ras, så man får nog titta noga innan man väljer valp.
 
Sv: Holländs vallhund

Nja, jag har nog mest erfarenhet av Terv och Groendendal (tyvärr :crazy: ;)), så det om Mallarna stämmer säkert.

Som sagt, har ju en HH i familjen och den hunden är helt hopplös när det gäller jakt. Grejen är ju att det är mer jakt i honom än i mina jakthundar... Nu är det iofs rätt stor skillnad på ägare och utbildningsgrad, men han är en otrolig ögonjägare (vilket direkt gör att jag inte vill ha en sån hund).

HHn jag känner är mest "sprallig" för att uttrycka det milt... Har kanske potiential, men man får vara riktigt skicklig för att få fram det och tyvärr har alla jag har träffat varit "svåra" på nåt sätt och det gör att jag tycker det finns andra raser inom kategorin som har högre standard.

//E
 
Sv: Holländs vallhund

Ska väl kanske tilläga att de bägge jag sett som är bra kommer från samma kennel så det är nog smalt o hitta lämpliga hundar just i Sverige.
 
Sv: Holländs vallhund

Tack för svaren. Ja, tänkte väl inte att jag skulle köpa en sådan hund eftersom det finns många andra arser som intresserar mig mer och passar mig bättre, men blev lite nyfiken bara eftersom jag inte hittade något. Sökte också på holländsk herdehund och hittade ungefär lika mycket (kommer från finland, så mitt "hund vokabulär" är mkt. bättre på finska...där heter rasen holländsk vallhund, översatte liksom direkt.:angel: ). Ja det verkar absolut inte finnas många kennlar här i sverige inte. Kollade lite på den finska rasklubbens sidor och det visade sig att det finns 16 kennlar registrerade, alltså verkar den vara mer populär i finland. Det står också att den bara blir mer och mer populär och att den är relativt lätt att skola och utmärkt till bruks. På en uppfödarsida står det också att den har mindre vallnings instinkt än belgiska vallhundar och rätt skolad kan den vara lös utan problem (ungefär som belgiska vallhundar antar jag). I den finska rasstandarden står det också, temperament: trevlig, lydig, anpassningsbar, väldigt tillgiven och pålitlig, nöjer sig med lite, väldigt hållbar, uppmärksam och en riktig vallhund. Intressant tycker jag.
 
Sv: Holländs vallhund

Holländska herdehunden är en trevlig hund men den kräver sin förare. De jag har träffat har varit arbetsnarkomaner och har knappast nöjt sig med lite. Man ska tänka på att liksom dom har stor kamplust och skärpa, det händer väldigt mycket på kort tid. Jag skulle inte rekommendera en sådan "vass" ras till någon som aldrig haft hund förut.
 
Sv: Holländs vallhund

Holländska herdehunden är en trevlig hund men den kräver sin förare. De jag har träffat har varit arbetsnarkomaner och har knappast nöjt sig med lite. Man ska tänka på att liksom dom har stor kamplust och skärpa, det händer väldigt mycket på kort tid. Jag skulle inte rekommendera en sådan "vass" ras till någon som aldrig haft hund förut.

Långt i från alla har den skärpan som du vill påstå att dom har samma med malle få som har den extrema skärpa att man får problem med just den men däremot kamplusten är nog åt det extremare hållet precis som med mallen.
 
Sv: Holländs vallhund

Precis, har också förstått att de inte har sån extrem skärpa. Det är klart att det förekommer, men jag tror inte att det är så väldigt vanligt (precis som med belgare)..men en viss skärpa finns ju såklart hos båda. Min bästa vän var på ett skyddsläger med sin belgare och träffade där en väldigt duktig svensk HH, kommer dock inte ihåg vad hunden hette. Med hon sa dock att många av de belgiska vallhundarna ändå var bättre, HH:n hade inte lika bra greppförmåga mm.

Aliide: nej jag skulle nog inte heller rekommendera den till ngn. utan erfarenhet..precis som med belgare.
 
Sv: Holländs vallhund

nu blev det ett väldigt sent svar här, men fick precis veta att HH:n på lägret inte var svensk utan Holländsk import:o . Men min vän frågade hennes uppfödare som håller på med bruks/IPO i både Sverige och Finland om HH:n och hon sa att det finns en svensk kennel vars brukslinjer är bäst både i Finland och Sverige (man får väl inte lägga upp kennelnamn här antar jag:smirk: ) antar att hon menar hur de gått för dem på tävling. Det är väl antagligen därifrån som de hundar du såg kommer ifrån.:)

Kom också på att HH:n och mallar ju korsats ganska mkt. med varandra...så då är det ju inte så konstigt om dom är lika.:angel:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 910
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 778
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Vi har haft schäfer (hanar) i nästan 30 år och nu när "vår" uppfödare inte längre föder upp hundar så bestämde vi ganska tidigt att det...
Svar
19
· Visningar
3 076
Senast: Soso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp