Granbarr

Trådstartare
Någon som gått på skolan eller planerar att gå? Hur gick ni/ska ni gå till väga?

Jag har funderat på att börja på Hólar när jag är redo... Planerar att börja läsa isländska snart för att få det lite lättare :grin: och sen kanske praktisera på något bra ställe i sverige eller på island.

Har sett att det kostar en del.. någon som vet exakt hur mycket själva utbildningen kostar?

Sen kommer vi till utrustningen.. Man måste köpa en hel del grejer innan man kan börja. Kollade på deras hemsida och där stod det såhär (orkar inte skriva allt själv).

"Equipment
Acknowledged safety helmet and a saddle of good quality that gives the rider good support and good seat and secures the comfort of the horse are required. A head collar, a bridle, snaffle bits and Icelandic curb bits, English and German nosebands, long riding reins, side reins, a whip and a lungeing whip, a lungeing girth, long reins for training girth, different kinds of quarter boots, riding clothing and overalls.
Students have the opportunity during the first weeks at school to buy equipment at special prices from selected equestrian companies."

Bra att man kan köpa med rabatt på island när man börjat men det känns lite som att man måste vara miljonär till att börja med :crazy:

Någon annan som känner som jag...? :confused:

Sv: Hólar

Jag har funderat på Hólar, men ska gå C-tränar utbildningen här i Sverige först o främst, men sen får vi se. Det verkar vara dyrt att gå på Hólar. :crazy:

Ska du gå på strömsholm eller är det en kort utbildning?

Ja jag tycker också att det verkar dyrt. Men man kan kanske söka stipendier..? Och så får man jobba och spara som bara 17.

Jag är sporrad nu, har precis gått min 4e helgkurs för Eyjolfur Isolfsson och jag vill bara lära mig meeer..

Har ingen aning om vad det kostar att gå på Hólar idag. Jag gick för över 10 år sen....Studierna på Hólar är studiemedelsberärrigade dvs du har rätt till fullt studielån från CSN, tom lite extra för att det är utomlands tror jag. Sadel och sånt får man ju inte ta med sig från Sverige men har man en sadel här kanske man kan sälja den. Man kan även köpa begagnade sadlar på Island.
Själv finanseierade jag mina studier bla med att sälja en häst. Sadel och häst fick jag låna av en fd arbetsgivare. Träns och div andra grejer hade jag samlat på mig (hade varit 2 år och jobbat på Island innan jag gick på Hólar vilket var bra både språkmässigt och erfarehetsmässigt.

Jag ska först o främst gå ridledarutbildningen på Wången, sen C-tränarutbildningen på Strömsholm o sen får vi se. Vill även bli gångarts- och taktdomare, men Hólar har nog alltid varit en dröm att gå och har jag råd nån gång ska jag gå där. :)

Varför får man inte ta med sig sadel, träns (hästens utrustning enbart?)? Overall får man ju ta med sig.

Min kompis som gick på Hólar köpte en Chileric begagnad från Sverige och hade den på Hólar.

/Malin

De har varit stenhårda på läderprodukter för att de är svåra att rengöra. Om man har intyg från tex veterinär kan det hända att man får ta in den. Skulle dock kolla det ordentligt först. En bekant till mig som skickade sadel med flygfrakt fick välja på att skicka tillbaks den till Sverige igen (kostade onödiga pengar) eller att de brännde upp sadeln....
Själv har jag faktiskt smugglat en sadel en gång (den var bara provad på häst och väääldigt ren), fast det är ju lite chanstagning om det är en dyr sadel.

Varför får man inte ta med sig sadel, träns (hästens utrustning enbart?)? Overall får man ju ta med sig.

Jadu fråga tullarna, fast strängt taget får du inte ta med ngn ridutrustning som inte är dokumenterat ren, dvs det krävs ngn form av intyg. Vanliga kläder ska tex vara rena, dvs tvättade och stövlar, hjälmar mm desinficerade med tex virkon.

*kl*

Har varit hemskt nära att söka till Hólar. Mailade med Vikingur, skrev anmälningspapprena... och ångrade mig i sista sekunden.

Min plan nu är att göra klart utbildningen här i Sverige (hade tänkt läsa den på Island först också, men OJ vad mycket lättare det är på sitt modersmål :angel:) och under tiden gå SIF's små kurser.
Ridledarutbildingen gör man ju på fyra dagar, sen hade de nån unghästkurs över en helg, sen kan man ta C-tränarutbildningen.
Det positiva med detta är att det kostar mycket mindre, och går mycket fortare, än om jag skulle gått på Wången eller Strömsholm.
På det här sättet kan jag göra det under tiden jag pluggar i Sverige, och slippa betala multum.

Sen blir det nog Island däremot. En liten sväng... eller en lång sväng..... :angel:

Fast även ifall du gått unghäst kursen över en helg så måste du väl ändå göra unghäst utbildningen för att bli C-tränare. Och då skall man väl rida in 3? st unghästar och visa upp dem för tex Johann Häggberg eller någon högt ansatt person.
Eller är jag helt ute och cyklar nu ?

Om du vill gå holar så är det en fördel om du arbetar på någon isländsk gård så lär du dig språket. Underlättar sen när du läser på holar...:angel:

Man betalar väl först en skolavgift, den var inte så saftig. Men sen betalar du varje månad och så måste du ha med dig 3 hästar till skolan.
Så en fördel igen om du har arbetat på Island, vet flera som lånat till sig hästar av sina arbetsgivare.

Jag vet iallafall av egen erfarenhet att man inte ska praktisera på Holar. Skolan verkar väldigt bra, men man måste kunna språket! ;)
Dock behöver givetvis inte praktikanter det, mette tex kan ju norska, Tony och Eyjolfur kan en del svenska..

Men som praktikant fick vi rida själva, titta på lektionerna och ja, inte så mycket mer :S Vi letade mest efter lärarna och frågade vad vi skulle göra, men dom kunde knappt ge oss några uppgifter :S Förutom att mocka ur massa boxar då förstås ;)
Hade förväntat mig mera faktiskt. Till och med eleverna var förvånade över att lärarna inte ens gav oss någon timmes ridlektion under iallafall något tillfälle.

Jag var där i 3 veckor.

Och så vill jag starkt rekomendera att om man ska gå på holar så måste man nästan jobba där innan och skapa sig kontakter, och öva på språket.

Ja. Det var precis vad jag skrev.
För att förtydliga:

Ridledarutbildningen gör man på fyra dagar totalt.
Unghästkursen gör man över en helg. Den måste man ha gjort för att få ta C-tränarutbildningen.

Då kan man alltså ta C-tränarutbildningen. Då rider man in 3-5 unghästar och det sätts betyg på dem.

Jag, som har både skola och hästar här hemma att tänka på, tycker alltså det är smidigare att ta kurserna en i taget, via SIF, än att ta allt på en gång på Strömsholm, el. Wången. (Eller Hólar för den delen) Dessutom kostar det mindre....

vi har nog delade meningar där när det gäller praktik på Hólar.

när vi var där så hade vi saker att göra precis hela tiden... det var allt från att hjäpa till med unghästarna till att hjälpa till med tävlingshästarna. vi red en del och visst vi red själva men det var ändå nyttigt.. dom kom och tittade till oss lite då och då och frågade hur det gick och gav oss råd. det var inte ofta vi inte hade något att göra... oftast var vi helt slut på kvällen... tror mina klasskompisar fick mocka en box under dom 3 veckorna... sen var det full fart.. dom sa till oss på morgonen vilka hästar vi skulle jobba med under dagen och sen var vi igång. kollade lite på lektioner med, försökte förstå så gott de gick. gjorde bort oss lite grann med våra kommentarer mm.. vi hade jävligt kul iallafall :)

har även jobbat på island och rekommenderar det starkt till dom som känner att dom vågar ta steget vidare! jag vill definitivt tillbaka!!

Liknande trådar

Gnägg Jag är ett stort fan av A Song of Ice and Fire böckerna och som hästtjej så funderar jag ibland över hur hästarna delas in i böckerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 140
Senast: MJLee
·
Avel Det gäller Contender som blev 30 år och Trakehnerhingsten Caprimond 29 år. Kopierat från Trakehner Verband " Caprimond is dead...
Svar
0
· Visningar
860
Senast: KickiH
·
Fritid Ok jag försöker göra en urban beanie med puffstitches enligt nedanstående mönster. Följer mönstret till punkt och pricka meeeen...
Svar
0
· Visningar
1 117
Senast: emlem
·
V
Hästmänniskan Hey! Sorry for the english post but I just started learning the language.. Saying hi and ordering fries pretty much wraps up my current...
Svar
7
· Visningar
1 475
Senast: SQT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Hjälp