Höjer / sänker huvudet i högre farter?

ghost

Trådstartare
En fundering om halsar och vinkel på huvudet och lite grann...

De senaste hästarna jag haft har "borrat ner sig" och lagt sig i grejerna när det går lite fortare men den senaste höjer gärna hals och huvud lite grann.

Den enda jag haft som gjort så innan hade halsproblem + att bekanta just fått en häst med struplocksproblem utdömd så huvudet började mala.

Upplever ni att hästar med viss exteriör är mer benägna att höja huvudet eller är det en "unghästgrej" innan styrkan kommer?

Kanske lite långsökt men ni vet ju hur det är när något börjar mala i skallen på en? Man frågar på Buke och hör vad ni har för erfarenheter? :love:

Sv: Höjer / sänker huvudet i högre farter?

Det naturliga för en häst eller vilken levande varelse som helst är att lägga fram tyngdpunkten när det ska gå fortare. Testa själv att springa framåtlutad vs bakåtlutad så märks det rätt tydligt.:D
Om en häst då trotsar naturlagarna bör det rimligtvis bero på att den försöker att kompensera för ett aller annat problem. Vad det problemet skulle bestå i tänker jag inte spekulera i utan mer info än så här.

Höjer hon huvudet i accelerationen eller håller det högre i högre fart? Att de väljer att gå med huvudet högre i högre fart är inget konstigt, det gör många hästar, kör hon upp huvudet i accelerationen ska du fundera vidare på det.

Jag har funderat lite till och tror att jag minns samma beteende i början från en annan häst som var i total avsaknad av muskler i överlinjen när jag började.

Musklerna har ju börjat ploppa upp här men det är ju naivt att tro att de hunnit få något som liknar styrka ännu? Förra gången tyckte hon det var jobbigt att trava "uppför" på rakan *s* Den här gången var det mycket lättare för henne.

Hon höjer huvudet några cm när vi ökar och sen håller hon det i den positionen. Ligger inte på något utan väljer själv att bära det där.

Jag kör väldigt passivt (lätt-inget stöd) i munnen just nu för att inte störa henne när hon letar reda på sin naturliga balans.

När jag fick hem en av mina travare körde han upp huvudet så fort man började trava.

upp med huvet-ner med ryggen :crazy:

tidigare tränaren körde alltid med hög käk.

vi har nu tränat på och han är mkt "dressyr"riden och nu borrar han riktigt ner sig när han springer fort.
tar det som mkt possitivt eftersom han lärt sig arbeta med ryggen på ett helt annat sätt.

Tycker detta låter som att det saknas en hel del styrka i ryggen. Lucky hade lite av detta problemet när han kom dock gjorde han tvärt om och körde ner sig alldeles för mycket börjar få lite ordning på det nu men det har tagit tid. Träna lite rygg muskler och variera träningen så kan du säkert lista ut något.

tidigare tränaren körde alltid med hög käk.

Tyvärr så finns det massor med "idioter" som gör så

vi har nu tränat på och han är mkt "dressyr"riden och nu borrar han riktigt ner sig när han springer fort.
tar det som mkt possitivt eftersom han lärt sig arbeta med ryggen på ett helt annat sätt.

Precis rygg muskler (och magmuskler) är A & O för att hästen skall kunna springa rätt, fort och länge. Detta kan nog spöket konfirmera:cool:

Du har så rätt så, och har de inte rygg och mage så funkar inte resten speciellt länge.

Da Ghost är mycket nöjd, hon springer i bättre och bättre balans hela tiden. :laugh:

I dag var vi ute och tittade på banan och när hon inte fick span på saker (tror aldrig hon satt foten på travbana innan) höll hon huvudet nästan helt normalt.

Nu kan man ställa gejer på ryggen på henne, det gick inte för några veckor sen...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 332
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 051
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka