Höjd på staket

Sv: Höjd på staket

Ja hon har inte alltid all personal på (hjärn)kontoret så att säga:p När jag såg henne simma ut och insåg att hon fortfarande jagade blev jag... Skitskraj. Ropade och viftade med leksak men började slita av mig kläderna ifall jag skulle behöva simma efter henne. Kan säga att det är kallt med t-shirt och långkalsonger på en strand i november:D

Ja jag hävdar också att ingen familj är komplett utan vinthund men pojkvännen håller inte riktigt med, en hund och två katter räcker tycker han. Men jag jobbar på det:devil: Är grymt avundsjuk på en kompis som hämtar hem en whippet valp i början på januari, och det finns en osåld bror till nämnda valp...

Men terriers har ju såna där spiralfjädrar under fötterna;) Finns det nånting som stoppar en "terror" som har bestämt sig?

Ju mer jag hör desto mer inser jag att det får bli 4 meter höga murar med strömförande taggtråd högst upp, nåt fängelse kanske kan hjälpa mig utforma nåt lämpligt?(Obs: SKÄMT!)

Hoppar din över 120 om han vill så vad gör då min... Fast hon är rejält klumpig så det finns en chans att hon fastnar på mitten, det har hänt förr:angel:

Får ta ett snack med pojkvännen om det, är ju så glad över "min" trädgård:D

Grannarna ska vara väldigt bra enligt pv's bästa vän som bor en liten bit bort. Och antar att dom tycker ett högt staket är bättre än en lös hund som ränner runt:angel:

Fast det kan även finnas kommunala bestämmelser för just ert område om hur höga staket man får ha (finns för massa saker som färg på hus osv)

Okej nu blir det ett allmänt svar, vet inte hur jag ska få ihop tillräckligt med text för att svara alla som är kvar individuellt.

Summan av kardemumman är alltså att vill jag vara helt säker på att hålla hunden på rätt sida stängslet oavsett vad som händer så bör det vara runt 3 meter minst. Det kommer ju inte hända, grannarna och pojkvännen(och jag) vill nog inte leva i en bur.

Men. Hon ska ju inte vistas i trädgården hela dagarna alldeles ensam utan tanken är mest att det ska bli skönt att kunna leka med henne utan nån lina som är ivägen och att hon ska kunna springa lös där när vi är ute och pysslar.

Så ett stängsel på ca 120 cm bör räcka, om det är ok för grannarna annars får vi prova med 1 meter.
För hunden har aldrig visat tendenser till att vilja hoppa ut, har haft henne lös i mammas särbos trädgård där staketet bara består av två brädor och är ca 1 meter högt. Och hon har inte visat nåt intresse av att hoppa ut där.

Enda tillfället jag oroar mig för att det skulle hända är om hon får syn på nåt vilt i trädgården, börjar jaga det och viltet fortsätter ut under/över/genom staketet. Då skulle nog hunden ev hoppa över av bara farten.

Ja det där om att dom hellre har högt staket var lite ett skämt. Kommer definitivt fråga om vad som gäller för staket och vad grannarna tycker. Vill inte förstöra grannsämjan för nåt så fånigt som ett staket:crazy:

Men terriers har ju såna där spiralfjädrar under fötterna;) Finns det nånting som stoppar en "terror" som har bestämt sig?

Det är jag rätt säker på att det inte finns :D

130 cm nät funkar ju här med jämtarna, fauvarna, bc'n och finsk spetsen, så jag skulle tro att därikring kommer att funka även för din hund.

Tror att det är för att de har hela trädgården att röra sig på som gör att de inte är så sugna på att ta sig ut. Ja, förutom terriern då, som alltid anser att gräset är grönare på andra sidan, fast då försvinner han heller aldrig utan håller sig på gården i alla fall = gör inte så fasligt mycket att han skuttar ut och in lite som han vill ;)

Senast ändrad:

Jag tror det går på ren vilja jag:D. Med stark sådan kan man åstakomma(åstadkomma?stavning?)mycket!

Tex kan man baxa upp 200 kg ponny i transporten, helt enkelt för att man har PMS, början till mensvärken från helvetet och en hel buss japanska turister som fotar och filmar den lilla lurviga ponnyn så det glöder om teknikprylarna:devil:

Eller hoppa över hööga staket. För att man VILL. Haha.

(Ni får ursäkta att jag lägger mig i, har bara så oerhört tråkigt just nu)

Njeee.. Jag tror inte det räcker med 1 meter! Min hund i samma storlek tar sig lätt över;). Dessutom kan de ställa upp tassarna på överst och använda det som språngbräda. Kanske inte i första taget men om det kommer förbi någon riktigt smaskig kisse så känns det inte helt pålitligt.

Jag hade satsat på 1,5 meter istället!

Ja hade jag möjlighet(och inte själv stördes av "bur-känslan") så hade det blivit 4 meter högt med nät-tak. Allt för att vara säker på att hunden inte kommer ut och blir påkörd eller nåt annat hemskt.

Men vill gärna hålla sams med grannarna. Ska se efter vad som gäller enligt lagens bestämmelser och prata lite med grannarna om vad dom tycker.
Sen får hunden gå i långlina även i trädgården tills jag sett att hon respekterar staketet.

De flesta inhängnade djur kan nog ta sig över sitt staket om dom vill. Hästarna hade vi tex instängslade med 140 resp 150 cm höga elstängsel. Den ena hoppade lätt dom höjderna och hade utan tvekan kunnat hoppa ut om han ville. Men gjorde det aldrig. Då var det värre med ponnyn som trots 140 cm högt och trådar med bara 20 cm mellan sig på nåt lustigt vänster ibland gick utanför hagen och hittade på rackartyg ändå...:angel:

Japp :D

Skitsurt att hon inte kan få vara med övriga flocken och leka utomhus utan bevakning längre, hon hoppar över direkt om något intressant skulle komma förbi.
Jag har sett henne hoppa över grindarna här inne också, jag har barngrind in till köket exempelvis. Den är förvisso bara 1 m hög, men hon kan sitta lugnt och beskedligt, lutandes mot väggen, och 1 sekund senare är hon helt plötsligt bara över - utan att ens ha snuddat vid grinden (Som gör ljud ifrån sig vid tryck) :crazy:

(Hon tuggar för övrigt fortfarande sönder precis vad som helst, så Wahidah kan fan slänga sig i väggen nu alltså! Helt jävla otrolig är hon :crazy: )

En bekant till oss satte upp en eltråd högst upp på staketet till deras hund som gärna hoppade över, OBS! vet inte om det är tillåtet, deras hund fick en smäll sen respekterade hon tråden,

Liknande trådar

Övr. Hund Min lilla omplacering är en kvick och spänstig sak - hoppar med lätthet över våra boxdörrar i stallet till exempel. Jag har en helt...
Svar
14
· Visningar
1 059
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 226
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
14 352
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar... 2
Svar
32
· Visningar
13 259
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka