Höjd på föl/unghäst, så höga blir dom!

Sv: Storlek på 04-fölen?

Varmblods traver sto f 11.mai 04
slutten av oktober 5,5 mnd rundt 135 cm. Har ikke fått målt henne siden da hun inte står hjemme.
mamman er 168 cm, pappan 161/162 cm

Har en hingst e: Feliciano som är född mitten av juni, han är nu ca 135 cm. Har bara mätt på ett ungefär, ska be vet. mäta vid nästa vacc. besök.
Ska försöka få in bild när jag kommit på hur man gör.... :confused:

vår lilla hingstunge är född i slutet av april 04, och är 148 cm hög... och snart ska han bli storebror...
Jag tror inte han blir över 170 ändå, stoet får stora föl, men de övriga har slutat på 165-170.

Vilka fina bilder! Och vilken fin avkomma! Grattis! Har du visat? Planer? Väldigt nyfiken som du märker :) .

Briarhingsten i stallet har jag för mig var runt 135 vid 10 månader. Men har knakat iväg nu och vi gissar att han kommer att landa runt 170. Mor är e. Napoleon ue. Lester och är mellan 160-165. (Stoet är utlånat för avel detta året så jag har inte hennes m.höjd helt klart för mig just nu. Skulle gissa på 162. F.ö. dräktig med Akribori i år. Mycket nyfiken på denna avkomma!)

Apropå storlek, hmmm... ibland undrar man. En bekant tog hem en tvåårshingst. Denna växte tio centimeter på två månader efter hon fick hem den. Låter i mina öron som lite för fort men har garanterat med fodret att göra. Foderstaten var normal för hästen men ingen har riktig koll på vad han fick innan (uppfödaren och tidigare ägaren dog). Är en präktig och snygg herre idag, men hållbarheten vet vi inget om ännu.

Intressant tråd! Någon som vet vad "vetenskapen" säger?

Mätte min kille f 28/4 i mitten av januarit då var han 147. Skulle tippa på att han landar runt 165-168, mamma 160, pappa 170

Mätte hingsten igår som är född 040423
Han mätte ca 136 i manken, högre bak.

*lånar knapp*

Mätte min pojke igår 24/3 som ju e född 040608...
Han var ca 142... Mamman e ju 166 och Nactus kommer jag inte ihåg hur hög han e ... Men hoppas verkligen han blir MINST 166 ...

Min hingst mäter 1.44 och är född den 5 maj-04, hoppas på att han blir 165

Hej Shady! Såg inte din fråga förrän nu. Fadern heter Fire e. Ramses (eg) u. Flamenca e. Dardir (pl) u. Farissla (gb) e. Count Orlando. Det är min egen hingst och han är godkänd för avel.

Tråkig läsning! Men undrar hur stora halvblods ett-åringarna är nu?
Hur stora beräknar ni att de ska bli????
Mitt ett-års sto e. Hohenstein - Davignon I - Matcho är 146cm i manken och 147cm på baken.
Mvh

Jag tycker att det är ganska rolig läsning. Fick för mig att min ena var väldigt liten och har varit lite orolig för hans kommande storlek. Men upptäckte här att han inte är så liten när jag läser här.
Mina blev mätta när dom var ca 10 månader innan betessläpp.
Den störste född 27/5 e. Lambourghini - Kaliber är 155 cm
Mellan född 15/5 e. Lambourghini - National Zenith XX är 150 cm
Minstingen född 26/5 e. Chapman - Cavalotti är 145 cm
Då är dom ju inte ett år ännu.
Beräknade storlekar på dom som färdiga genom att jämföra med syskon blir:
Den store 170 +
Mellan ca 165
Liten svårt att säga efter som jag inte har några syskon att jämföra med, men tippar på 162 - 165

Min är snart 11 månader och 138 cm i mkh, högre bak. Så han är rätt liten. Korsning hbl/vbl.
Hoppas han blir runt 160 cm.

Hej!

Mitt 1:års sto f. 12/5-04 e:Lancier 987-Marocco 555-Dragon 465-Ocean Flight XX är ca 1.50m. Mamman är ca 1,60m

Min ettåring född 5/4-04 mäter hela 155cm och växer för fullt nu. Ligger mycket i hagen på dagarna. Stammen är Bocelli 1044- Didriksen DH 318- Fleuret DH 154.

Min efter Nactus-Magritte född 28/4 var 150 som elva månaders, har växt relativt jämt hela tiden:)

Min halvblodsåring på nøyaktig 12 mnd. er 1.46,5
mamma er 162,og pappa er 169.
Synes hun er litt liten,men vi får se etter sommerbeitet.. ;)
Hadde håpet på ca 1.65 tilslutt,men... :angel:

Ungefär som min lilla kille då, han är nu 11 månader och snart 140 cm. :D ;)
Men du ska se att dom kommer på sluttampen. ;)

Ska din på hingstbete?

Nei.. Ikke hingstbeite akkurat,det er ett sto :angel: Vi har en nabo som driver new forest stutteri,så vi sender henne dit,så hun får gå med jevnaldrende. Synes det er bedre,for vi har ingen leke kamerater til henne her hjemme..Mulig hun også blir gående der på løsdrift etter sommeren,men har ikke helt bestemt meg ennå..

Han har gått på lösdrift sedan februari då mitt prov att skilja dem hemma inte funkade så bra :( . Mamman är ju dräktig igen(10dagar kvar) & tyckte att sonen blev jobbigare & jobbigare. :devil:
Han blir kvar med sina kompisar där fram till hösten. ;)

Oj,det var visst Bounce du spurte :o Da forstår jeg bedre det med hingstebeite :rofl: :rofl: sorry :angel:

Liknande trådar

Avel Enligt Jordbruksverkets defektlista är patellaupphakning på vuxen häst en defekt som gör att hästen inte bör/ska användas i avel. Men...
Svar
5
· Visningar
911
L
Träning Hej! Jag har några frågor om unghäst träning och såna saker som skulle vara jätte snällt om ni som kan sånt ville svara på! :heart Först...
2
Svar
38
· Visningar
3 870
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 517
Senast: dobbis
·
Hästvård Eller undviker ni det helt? Har flera ston som behöver få sina tänder kollade och brukar då åka till klinik. Vi är lite sena med...
Svar
8
· Visningar
1 062
Senast: laetificat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka