Höjd på föl/unghäst, så höga blir dom!

Sv: Storlek på 04-fölen?

Har tre stycken halvblod.
Den yngste född i slutet på maj är ca 147 cm, kommer att bli 170+
Dom två lite äldre, födda i mitten av maj är omkring 140 cm
Beräknar att dom blir omkring 165.

min hingst bebis e född 27 aug (beräknad 2 aug) men han e minst 125 i manken tror jag..ändå e hans föräldrar inte mer än 160...ska mäta han idag bara för det men jag tror inte jag får nåt annat mått på han...han e ju inte ens 4 månader än ...men men får se sen hur stor han e då...

samma som min med färgen först blyertsgrå sen lite mot det bruna hållet men nu svart...konstigt eftersom hans mamma är fux o pappa skäck

nettanbabe skrev:
min hingst bebis e född 27 aug (beräknad 2 aug) men han e minst 125 i manken tror jag..ändå e hans föräldrar inte mer än 160...ska mäta han idag bara för det men jag tror inte jag får nåt annat mått på han...han e ju inte ens 4 månader än ...men men får se sen hur stor han e då...

mätte han när jag kom ut i stallet o han va bara 105 cm i manken men det e stort nog för en 3 ½ månaders fölis..men små föräldrar

Min var 100 eller 101 när han föddes. Halvblod/arab. 162 cm på mamman och 155 cm på pappan.

Först var hon ju blyertsgrå med nästan vit mage, sen alltmer älg-brun-grå och så helt plötsligt blev hon svart.
´

På shetland brukar man säga att desto gråare de är som föl desto svartare blir de som vuxna - det verkar stämma. ;)

Min var som 3½ månad 120 cm. Hans föräldrar är osså relativit små, mamma 158 cm och pappa 163 cm.

mitt hingstföl född 15/5 var vid 6 månaders (15/11) ålder 130 cm fram och 134 cm bak. Ska mäta honom den 15/12 för att se om han har vuxit något.. Jag räknar med att han ska bli runt 160 cm!
Han är ett halvblod e: en icke godkänd hingst ue: Falleur.

CosmicQueen skrev:
Min var som 3½ månad 120 cm. Hans föräldrar är osså relativit små, mamma 158 cm och pappa 163 cm.

jag mätt med nåt konstigt engelskt måttband eller va det va...ska kolla med ett annat idag men han e minst 125 tror jag...103 va lite lite...hans mamma e 157 o pappan 155....men det verkar som han blir större kanske upp mot 160 ska ta med mig ett normalt måttband idag o kolla...

Va skönt att höra att någon är stärre än min!!! Hon är född 1 juni -04 och mäter idag 142 cm (och högre bak...) Sv. halvblod e Silvano (antar att storleken kommer ifrån honom!) ue Ganesco. Mamma är 164 cm.

Vad är det för stam på din jättebäbis Masse?
Hanna_shetland; Jag har ju en svart shetis vallack och de är sååå söta tillsammans. Han kan lätt gå under hennes mage.
Eva

:smirk: Jepp, min verkar vara störst...Om hon hade varit en hingst hade jag haft lättare att ta det...
Eva

Min "lille" jätte är efter Lambourghini - Kaliber - Sonny Boy - Forndeur.
Mamma 167 och pappa 165.
Han är stoets tredje föl och var stor redan när han föddes. Syskonen ett sto e. Zephyr blir som stoet och en hingst e. Nactus blir också 170 +.
Premieringsnämndens spontana uttalande när stoet premierades "Äntligen en stor rejäl häst". Så hans storlek kommer nog från mödernet.

Mitt Rubinrot-sto är nog i samma storlek som din, men jag tror ändå inte att hon går över 170 cm. Hon har långalånga ben och inte så mycket kropp, väldigt elegant med andra ord. Hennes ett år äldre syster (e.fullblodshingst) är mycket stor, men jag tror att de stannar i rimlig storlek.
Det är ingen idé att fundera över storleken på föl. De växer olika allihop och jag tittar mer på hur stora hästarna är på mödernet. Det brukar stämma ganska bra i slutänden även om en del är små och andra stora när de är föl.
Jag tycker inte att det är vanligare att hingstfölen är större än stofölen. Hos oss har det varit fler ston som ränt iväg i början, men det kanske bara är slumpen.

Tack Jarrah, det behövde jag höra. Precis så tänker jag i mina sansade stunder. Tänker mest att det ju inte är så bra om de växer för fort. Mitt stos uppfödare som ju känner den här stammen väl, säger att de är stora i början, sen blir det inte så mycket av det. Men å andra sidan tycker hon inte om att denna är SÅ stor, det har inte hennes föl varit.
Kanske nått med vattnet här :idea: ?
Pappan är 170 och stoet mättes till 159 när hon premierades i sommras (spånunderlag). Det tyckte jag var lite glädjekalkyl för jag har mätt henne till 156 flera gånger (med gummiskor som ju är högre än järnskor).
Jag var nästan lite nervös att hon skulle vara för liten. Även jag fick possitiva kommentare om mitt föls storlek vig mönstringen. Mycke ben är det :d
Eva

Jackie har hunnit bli 137cm men är mycket kraftigare än halvblodsfölen.
Sto, född april, Halvblod/PRE. :bump:

Fiona är nu 122 hög föd april-04 Hoppas att hon ska nu upp till 139. Mamman 147 pappan 129 :smirk: Återstår att se.

Har inte vågat mäta min e. Bocelli men får väl ta tag i det. Misstänker att även hon kommer ett par cm över 140. Och visst är hon långbent utan så väldigt stor kropp... än!

Men jag vet inte, mormorsmor var 165cm (e.Marduk), mormor 172 cm(e.Chapman), mor 176 cm (e.Nostradamus), mina ston verkar styra storleken uppåt hela tiden för inte 17 är det bara hingstarna även om Chapman kan ge lite större än genomsnittet och Nostradamus har Nocturne på 172 cm bakom (någon som vet hur stor hans mamma var) och en pytteliten fullblodsmamma. :angel:

Vårt Bocelli-föl är också stor. Men han är även ganska rejäl, så det syns att han kommer att hamna en bit över 170. Modern lämnar alltid stort. Även om han ser ganska maffig ut nu, så blir han nog ganska ädel som färdig.
Våra avkommor blir också alltid större än sina mödrar, men så har ju storleken på halvbloden i snitt ökat de sista åren. Det var en artikel om det i Ridsport tidigare i år. Det är ju få hingstar som är under 167 cm, men många som är 170+...
Det har ju varit lite inne att ha så stor häst som möjligt. Som tur är så har ju ändå halvbloden blivit ädlare och lättare i takt med att höjden ökat.

Hej! Mitt sto född 9/5 -04 e. Hohenstein - Davignon I - Matcho** är nu 137cm hög. Mamman är 163cm så jag hoppas på att hon blir mellan 160-165.

Liknande trådar

Avel Enligt Jordbruksverkets defektlista är patellaupphakning på vuxen häst en defekt som gör att hästen inte bör/ska användas i avel. Men...
Svar
5
· Visningar
911
L
Träning Hej! Jag har några frågor om unghäst träning och såna saker som skulle vara jätte snällt om ni som kan sånt ville svara på! :heart Först...
2
Svar
38
· Visningar
3 870
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 517
Senast: dobbis
·
Hästvård Eller undviker ni det helt? Har flera ston som behöver få sina tänder kollade och brukar då åka till klinik. Vi är lite sena med...
Svar
8
· Visningar
1 062
Senast: laetificat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30