Höjd på föl/unghäst, så höga blir dom!

B

Bodil

Storlek på 04-fölen?

Hur stora är era föl som föddes i våras nu i december?
Bodil

Sv: Storlek på 04-fölen?

Min ligger nog på sisådär 90-95 cm... :D Men för att vara shettisföl så är hon nog ganska stor. Hennes mamma är 98, pappan ca 101, ff 104, fm 99, mf 94 och mm 101, och jag räknar med (och hoppas) att hon ska hamna runt 98-100 cm, men det är ju ganska brokigt bakom henne alltså så det kan ju bli nästan vad som helst.

Min är född 26/4. Halvblods mamma och arab pappa. Är ganska stor för att vara halvarab. Tippar på att han ligger på 125 cm+.

Mja, min är född 10/5, det kanske jag skulle ha sagt... :smirk:

Två halvblodsföl båda födda i april -04:
Hingst, ca 1.40
Sto, ca 1,37
:love:

Oj, antingen är dina stora, ELLER så är inte min så stor. Fast mina andra föl har inte heller varit direkt större vid denna ålder, men ändå kommit upp i höjden vid äldre ålder.

Ja, de är båda ganska stora, det är mkt ben :D men du hade väl arab i din så den borde väl vara lite mindre.

Mätte mitt stoföl igår, hon är född i juni och är exakt 6 månader: 135 cm.
Hingstfölet är ca 1 dm högre och född i april. :)

Vi har 5 halvblodsföl i år. Jag mäter dem inte, men tre av dem är runt 140 cm. De är födda i slutet av maj, början på juni och är nära släkt med varandra, tre generationer ston är mödrar. De är mycket lika varandra i typen och kommer att bli mellan 165-170 allihop. De andra två är större. Ett sto född i april är ganska mycket högre och ett hingstföl född i maj är både högre och grövre. Av dessa två kommer hingsten att bli +170 cm, men stoet stannar förmodligen på samma höjd som de tre andra.
Det är ungefär vad de brukar ligga på i denna ålder. Alla fölen växer jämt och bra för tillfället.

Jo visst är det så. Han är ju efter Elcatero. Men han ligger inte så långt efter dom andra fölen som vi haft tidigare. Förutom den efter Briar som var ett höghus redan då hon föddes.

Den första vi hade var som Lilleman i denna ålder, men är 167 cm nu som sjuåring. Dock med halvblodspappa.

min connemarahingst (född i maj) är 133 fram o 135 bak.
har växt jämnt hela tiden mennu e ju baken lite högre.
tycker han verkar stor för o va ponnyföl men ja kaninget om storlekar på föl..
är han stor? eller bli connemaror klar tidigt?

Min Shira född maj 04 är 136 cm i mkh och ngn cm högre över korset. Sv halvblod e Aerline H-Maraton med en liten mamma (159 cm).

:crazy: Skönt att höra att ditt hingstföl är så stort.
Jag har ett stoföl född 4 maj och hon är 147, minst... Hur stor ska hon vara som ettåring? Jag bävar.
Hon är jättefin, men verkligen ingen fölunge längre.
http://www.snel.se/farmen/loppi1.jpg
Stam: Warsteiner-Indus-Urbino
Jag ber henne varje kväll att ta det lugnt med växet, men... :confused:
Mamman är 159. Suck
Eva

Jag mätte min för ca 3 veckor sedan och då var han 138 (ca). Hbl-hingst född 11/6-04

Svart som synden :)
Först var hon ju blyertsgrå med nästan vit mage, sen alltmer älg-brun-grå och så helt plötsligt blev hon svart.
Jag önskade mig ett svart sto, litet...
Men hon rör sig så fint!
Eva

Liknande trådar

Avel Enligt Jordbruksverkets defektlista är patellaupphakning på vuxen häst en defekt som gör att hästen inte bör/ska användas i avel. Men...
Svar
5
· Visningar
911
L
Träning Hej! Jag har några frågor om unghäst träning och såna saker som skulle vara jätte snällt om ni som kan sånt ville svara på! :heart Först...
2
Svar
38
· Visningar
3 870
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 517
Senast: dobbis
·
Hästvård Eller undviker ni det helt? Har flera ston som behöver få sina tänder kollade och brukar då åka till klinik. Vi är lite sena med...
Svar
8
· Visningar
1 062
Senast: laetificat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka