Höjd och kvalitet på broddar

G

guldmane

Vilken höjd på broddar gillar ni? Har ni märkt något kvalitets skillnad på broddar från tex H**ks?

De minsta isbroddarna är bäst tycker jag! Minst skaderisk, lika bra fäste (minst) och ingen ispålagring runt brodden.

Det enda jag reflekterat över är att den s.k. elitbrodden, som är dyrare än standardmodellen, är sämre. Eller ja, de kanske är slitstarkare och hållbarare i och med att gängorna skyddas av "kragen", men de ger sämre grepp.

Vanliga 3/8" isbrodd kör jag med, möjligen lägre i tårna.

Hur höga är "vanliga" broddar? i affärerna här runt ikring finn 6mm, 8mm och 11mm tror jag det var, tre storlekar i allafall.

Det borde väl vara så att de högre tar längre tid att slita ut men de kanske blir för höga. Är de små lika effektiva mot halka som de större?

Ingen som vill berätta vad ni har för höjd, tänker ni inte på det när ni köper broddar :confused:

Jag har tidigare år haft 6mm men nu har några andra i stallet 11mm, jag tycker det ser stort ut men kanske funkar bra. Jag har ju en tung häst så det kanske är att föredra högre broddar. Finns det några nackdelar. (jag har fyra i varje sko).

Högre brodd ger större risk för skador. Små brukar räcka bra, man kanske fpr byte oftare, men hellre det än en skadad häst.... :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Tjo, preppar stallet för att hovis kommer imorgon, dags för skor för grabbarna och med tanke på vädret så lär det väl bli brodd oxå. I...
Svar
9
· Visningar
824
Senast: Shixle
·
Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av...
2
Svar
29
· Visningar
774
Senast: MiniLi
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 029
Senast: Freazer
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
771
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar