Höjäkel..

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Har fått analys på fodret.. Bra energi mindre bra protein.

Hästen ska väga ca 450 kg, är nu lite (20 kg?) överviktig och behöver banta, men jag vill inte behöva ge henne mindre än 1,5 kg ts/100 kg, vilket om jag räknat rätt blir 8 kg hö- då går vi redan way över energin, men inte i närheten av proteinet.

Jag antar att jag inte är ensam om problemet med lättfödd häst, ingen halmtillgång (gräs i hagen nästan hela året dock, och lång utevistelse) och hö med massor av energi.

Jag har tittat på alla möjliga proteinfoder, men allt höjer energin också och oavsett vilket måste jag ju sänka hötillgången om enerign ska ner, men då går ju ts ner...

Så.. vilket är "minst sämst"?? Mindre hö/mindre ts/mindre energi eller mer energi/"lagom hö"/mer protein??

Jag kan inte byta hö eller köpa annat, nytt kommer när detta hö tagit slut (förra årets som blivit kvar).

/ Lavinia, förvirrad just nu

Sv: Höjäkel..

Byt ut en del av ditt hö mot lusernhack. Det ger i princip samma grovfodermängd och tuggande, men betydligt mer proteiner.

Som Ameo skrev, byt ut en del av höt mot Lusern. Ge inte halm, det ber bara mer mj o inga proteiner

Haha!!
Jag kom på lucernhack själv på väg tilll stallet!! Pucko liksom..

Vad är tshalten i lucernhacket förresten??

Tack för svar iaf!

/ Lavinia

Men ändå..

Med 7 kg hö och 1 kg lucern får jag ordning på kvoten, men häst får då ett överskott på 8 mj och 50 gr smb. Känns inte helt ok när hon verkligen behöver banta. Eller är det ok "inom ramarna?"

/ Lavinia

HAhahaha!!

Jo det är en lösning förstås.

Ska försöka hitta en medryttare ett par dagar/vecka och sen blir det väl tempoträning på stubbåkern ett par veckor i höst:-).

Hmm.. Undrar hur mycket mer jag måste rida för att komma upp i det där..

/ Lavinia

Ehh..

Nu har jag räknat på "rida mer" och det skulle innebära skritt 50 min /dag och 15 min skritt/trav /dag VARJE dag (ingen vilodag)!

Det finns det ju tyvärr varken tid eller ork till. Plus att jag inte tycker att en 5-åring ska gå 7 dagar/vecka ffa inte när hon vilat pga ömfotadhet hela sommaren och precis börjat galoppera korta sträckor på mjukt underlag.

/ Lavinia

Men ändå..

Med 7 kg hö och 1 kg lucern får jag ordning på kvoten, men häst får då ett överskott på 8 mj och 50 gr smb. Känns inte helt ok när hon verkligen behöver banta. Eller är det ok "inom ramarna?"

/ Lavinia
proteinet är inget problem. 8 mj är ju också fjösigt lite. Vad kan det vara... Nogra extra varv på volten???
Nej, du vi som har lättfödda hästar får helt enkelt krypa till korset och motionera hästarna mer helt enkelt :)

Kommer från en som har en riktigt rund och go ponny (nu pratar vi >50 kilo för mycket...)

HeJ!

Det blir dubbelt så mycket motion mot var hon är nu och hon är somsagt konvalescent..

/ Lavinia

Finns det inget alls att tugga på i hagen då? I så fall kan du ju kapa 1-2 kg hö dagtid tills hästen kommit ner i vikt, och sedan lagom tills att det inte finns nåt i hagen kan du lägga på det igen, ett kilo i taget. :)

Hej...

Det känns att det var ett tag sen man hade analyserat hö..

Vi har gräs i hagarna, som tydligen finns där nästan året om- vi har precis flyttat dit så jag vet ju inte säkert, men det verkar troligt.

Det tänkte jag inte heller på.. Just nu får hon några kg/dag, men det var ju en smart idé att inte höja helt förrän gräset är borta.. Snacka om att inte tänka alls!

Tack för tipset!

Då blir det mindre hö, mera gräs och lite lucern och sen får jag hoppas att jag får tag på en medryttare som gillar extremlånga turer i skogen:-) (eller att årets hö är lite mindre energitätt).

/ Lavinia

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 353
Senast: Shixle
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 904
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 187

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Bildtråd

Omröstningar