Höja livförsäkring?

lady_vip

Trådstartare
Ni som har meriterat era hundar lite mer, till championat och titlar, har ni höjt deras livförsäkring då?

Är i diskussion med mitt bolag nu om jag jag ska göra det eller ej på min ena hund, kostnaden är inte så mycker mer, blir ca 40 kronor till i månaden och den höjs då rätt mycket, i utbyte mot en besiktning.
Det som får mig att fundera är att hunden inte ska användas i avel ändå, vilket jag kan se som en värdefaktor (dvs hennes värde sjunker). Och sen är det ju så att livförsäkringen behöver jag ju "bara" om hunden dör...

Det som talar starkt för är ju att hon används som jakthund på bla viltsvin, vilket alltid är en något högre risk:crazy:

Som sagt, hur har ni gjort?

//E
 
Sv: Höja livförsäkring?

Jag brukar höja iallafall lite. Inte allt var hunden är värd, de går ju ändå upp i värde en hel del vid meriter.
Men tycker inte det är värt att lägga allt för mycket i försäkringspremier för att få en hög livföräkring.
Jag ska höja min ena nu, men vet inte hur mycket jag ska ta.

Du som ska ha din i jakt, hade jag helt klart höjt om det bara kostar 40 kr mer i månaden.
 
Sv: Höja livförsäkring?

Ja, det var inte mycket det kostade iaf. Då höjs det till en liten bit över 20', meriteras hon sen mer kan hon höjas ännu mer, men det lär ju knappast bli aktuellt. Jag känner att om det då skulle hända något med henne så har jag råd att ta in en import, vilket är ungefär på samma nivå.

Däremot min andra har samma meriter och kan säkert också höjas, men hon är redan 5 år och det känns inte lönt...

Hur mycker får du höja din? De har ju tydligen riktlinjer, han kunde räkna ut exakt på siffran hur mycket min var värd osv...

Usch, jag är kluven...

//E
 
Sv: Höja livförsäkring?

Så här tänker jag...

Du har din hund till jakt. Om din hund skadas så allvarligt att den inte kan fortsätta att jaga eller till och med dödas under jakt vad får du då betala för att köpa en likvärdig hund med samma utbildningsnivå?

Den summan du måste betala är ju den summa du skall försäkra hunden för... användbarhet och liv....

När hunden börjar bli gammal så kan du succesivt sänka den summan. För skadas eller dödas hunden när den börjar närma sig 10 års strecket så är ju inte längre värdet det samma... Du går knappast och köper en tio årig ersättare.... utan en valp med största sannolikhet.

Har själv en jaktchampion och avelstik här hemma. Försäkrad för ganska hög summa. Hon kommer inte att användas mer i avel... alltså tar jag bort avelsdelen nu i hennes försäkring= lägre premie.

Hon har dock fortfarande om hon får vara frisk många år kvar i skogen och förväntas fungera fullt ut. Alltså har jag kvar den försäkringen.
 
Sv: Höja livförsäkring?

Precis...

Alltså lär jag höja den. Då börjar jag genast fundera på min andra, som då är två år äldre, har kanske ändå 5 aktiva år kvar. Hon är också meriterad och tanken är att det ska komma fler meriter. Hon är dessutom importerad och har ett högre inköpspris. Ska jag kanske höja henne också...?

Men alltså ta bort avlesdelen på båda...? De används i jakt båda två och är inga dussinhundar.

//E
 
Sv: Höja livförsäkring?

Jag höjer livvärdet efter varje meritering, som är höjande + att när hunden fyller ett år, ökar den i värde bara för det, så det meddelar jag bolaget om. Likaså när den fyller två, ökar den i livvärde vilket jag också anmäler.

Använder man hunden till paraktiskt jobb, så är det också en värdehöjare, även innan den är meriterad.

Skulle olyckan vara framme, så vill jag i alla fall kunna få en hyfsad slant för att kunna få tag på en likvärdig hund och ha råd med den...
 
Sv: Höja livförsäkring?

Får man då fråga tex vad du har din jämtehane i för livvärde?

De har nämligen "erbjudit" ca 23'000 i livvärde, det känns högt, samtidigt som det kostar att meritera och hunden visst har ett likvärdigt värde.

//E
 
Sv: Höja livförsäkring?

Lättare då att ta en av de yngre hundarna, då jämtens värde är i starkt dalande pga ålder..

Om vi kikar på Strumpan, så har han som 1½ årig hane ett livvärde på 16 000:-.
När han fyller 2 i sommar, så ökas det på ytterligare 1000:- och när han tar sitt championat ökar det ytterligare några tusenlappar, så åt hösten ligger hans livvärde nog på runt 20 000:-.

Och då är han ju ändå ingen arbetshund, så på den biten blir det ju ingen höjning.

Grundlivvärdet jag började på, när han var valp, var 9 000:-, så på 2 år kan jag höja upp honom 11 000:-.

Dock är det ju så att om han mot all förmodan skulle dö, så kostar en likvärdig hane mig betydligt mer än 20 000:-..

Marknadsvärde och livvärde är två helt skilda saker.
 
Sv: Höja livförsäkring?

Jo, visst, det går ju inte att köpa en "färdig" hund för de pengarna, men man kan ju få en bra valp.

Min hund är ju nu 3 år och har ett championat och en svensk vinnare-titel. Jag räknar inte med fler merieter, så som CH, möjligtvis vinnar-titlar då. Hon ska inte användas i avel pga ärtlig sjukdom, bör jag berätta det för f-bolaget?

Likadant med den andra som är 5, är det lönt att höja henne? Hon har ett championat men betydligt högre förutsättningar att kunna merieteras ytterligare. Hon ska inte heller användas mer i avel, bör man ta det också med bolaget?

//E
 
Sv: Höja livförsäkring?

Nu ringde jag dem igen och det såg ut så här.

Den yngre kan jag höja till 22'700, det kostar mig 2580 kr/år. Vet.vård då 40'000.

Den äldre kan jag höja till 20'600, det kostar 2534 kr/år. Vet. vård 40'000.

Så försökte jag få fram att jag ville ta bort "avelsdelen", men det gick inte. Det kan kunde göra var att sänka vet.vård till 20'000, men det är ju den man behöver. Vet ju vad det kostar när det händer nåt allvarligt...

//E
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp