Hohenstein

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ame
  • Startdatum Startdatum
A

ame

Är det någon som vet någon som vet något om vad denna hingst lämnar, storlek, gångarter mm.

Sv: Hohenstein

Var mycket intresserad att betäcka med denna hingst förra året (alternativt med Paradisfogel). Tyvärr lite dyr. Kan inte ge dig några uppgifter förutom de som finns på Ängagårdens hemsida om honom. Har däremot sett flera (enligt papper) mycket goda avkommor. Hans stam är ju inte att spotta på direkt. Varför vi inte hör mer om honom beror nog mest på att han inte haft så många ston i Sverige hittills. Däremot har jag sett att en del avkommor i andra led börjar dyka upp på fölvisningarna med bra resultat.

Vill också gärna höra lite mer om honom. Vilka ston (stam) har föl efter honom, hur blev de etc.

Jag kan bara svara för den Hohenstein-avkomma jag känner. Han är efter Hohenstein - Donnerhall - Feinerstern.

Det är His Highness . Svart hingst född 2001. Godkändes förra året och såldes på auktionen i Verden för 513 000 Euro - som två-åring!!!

Han är helt enkelt värd sitt namn. Han är en av de snyggaste hästar jag sett, han rör sig helt gudomligt och är snäll som en nallebjörn. Han är jätteridbar och mycket arbetsvillig. Han är en mycket enkel häst! Sedan han godkändes har han betäckt runt 1000 ston!! :crazy: Med andra ord väldigt eftertraktad. Alla avkommor lever hittills upp till det folk förväntar sig.

HISHIGH-150-txthengste8.jpg

HISHIGHTrab-Meer-150-4.jpg

With the brillant victory at the Licensing of the Hanoverian Stallions 2002 the carreer of the exceptional sire His Highness started. His outstanding personality, his super exterior, his spectactular gates and his sovereignty made him a king spellbinding all spectators.

Another milestone for His Highness was the victory at the 70-days-test in Prussendorf where he also proved his extraordinary qualities under the rider (total index 149, dressage 155, jumping 106).

His Highness' father Hohenstein I made himselft a name for excellent breeding by his success in sport up to class Intermediare II, by his successful descendants and by already 12 licensed stallions. His mother's father Donnerhall is the most successful dressage stallion in the world with an outstanding carreer in sporting and breeding.

24 licensed stallions derive from His Highness' mother side as well as numerous brillant dressage horses like "Crisp" with Rudolf Zeilinger resp. Judi McMillan (Australia) or "Al Mansur" by Argentinus with Heiko Klausing.

Highness är stor och växer fortfarande. Han är 170 idag. Han håller också på att bredda sig rejält. Det jag hört är att Hohenstein inte direkt är någon förädlare, så om man har ett riktigt tungt sto kanske man ska tänka sig för. Annars är det nog bara att betäcka och betala! :) Jag skulle aldrig tveka!

/C

Länkar: Hengststation Jens Meyer

Senast ändrad:

En kompis har en (snart) 3-åring efter Hohenstein-Vivaldi

Mamman är 163 cm och senast jag såg avkomman (i våras) var hon inte speciellt stor. Har hela tiden varit mkt lugn och harmoniskt. Fick 45p på fölmönstring och rör sig riktigt trevligt mkt bogfri kanske inte riktigt lika bra bak. Just det, ska instämma med ovanstående med lite lågstäld och långryggad vad gäller denna avkomma!

En annan kompis har en fölunge Hohenstein-Calypso II (har jag för mig).

Hon är betydligt större (145 cm vid 8 mån) men har samma lugna och harmoniska sätt. Båda har ärvt hans huvud och lite trattformade :p öron. Fölungen rör sig super både fram och bak men eftersom hon är importerad från Tyskland är hon inte visad på fölmönstringen.

Senast ändrad:

Nu har jag i alla fall bestämt mig! Jag har köpt ett stoföl
e. Hohenstein - Davignon I - Matcho AA.
Den är jättefin! :d

Mycket spännande stam för både sport och avel! Köpt i Sverige eller Tyskland?

Oj! Vad spännande! Känner en nygodkänd hingst med stammen Rotspon - Davignon - Matcho. Men Hohenstein kan ju funka lika bra! Jag blir nästan lite avundsjuk! Jag skulle vilja ha en gångartsfölunge någon gång i framtiden. :)

Lycka till med den lilla!

/C

:D Håller med dig! Avis, blir man... men KUL!

Är den uppfödd i Sverige oxå eller har du köpt den av någon som importerad den?

Liknande trådar

Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 411
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 558
Senast: Raderad medlem 149793
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 376
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka